Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorEva Kataja-
dc.contributor.authorLaima Kampa-
dc.contributor.otherRehabilitācijas fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Rehabilitationen-UK
dc.date.accessioned2023-07-15T21:29:59Z-
dc.date.available2023-07-15T21:29:59Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/13550-
dc.descriptionUzturslv-LV
dc.descriptionNutritionen-UK
dc.descriptionVeselības aprūpelv-LV
dc.descriptionHealth Careen-UK
dc.description.abstractAktualitāte: Ūdens ir vitāli svarīgs visu organisma funkciju nodrošināšanai, un īpaši būtisks tas ir bērnu vecumposmā, jo ūdens proporcija ķermenī ir lielāka, bet hidratācijas regulācija – vājāka. Eiropā apmēram 80 % bērnu uzņem mazāk ūdens nekā rekomendē Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestāde (EFSA), savukārt cukuru saturošu dzērienu patēriņš ir augsts, un tas ir saistīts ar virssvara risku. Izglītojoši pasākumi ir viena no stratēģijām dzeramā ūdens lietošanas veicināšanai bērnu vidū. Pasaules pētījumu dati uzrāda neviennozīmīgu izglītojošu intervenču efektivitāti, savukārt Latvijā līdz šim nav veikti līdzīgi pētījumi. Mērķis: Noskaidrot izmaiņas Nacionālā Veselību veicinošo skolu tīkla (NVVST) izglītības iestāžu 1.–2. klašu skolēnu dzeramā ūdens un cukuru saturošu dzērienu patēriņā un zināšanās par dzeramā ūdens lietošanas nepieciešamību izglītojošo pasākumu “Ja Tu robots neesi, atceries dzert ūdeni!” ietekmē. Metodes: Kvantitatīvs kvazieksperimentāls pētījums. Pētījumā piedalījās 528 1.–2. klašu skolēni no 17 NVVST izglītības iestādēm (pētāmajā grupā n = 319, kontroles grupā n = 209). Pētāmās grupas skolēniem klases ietvaros tika vadīts izglītojošs pasākums “Ja Tu robots neesi, atceries dzert ūdeni!”. Ūdens uzņemšana, cukuru saturošu dzērienu lietošanas biežums un zināšanas tika novērtētas vienu reizi pirms un divas reizes pēc intervences, izmantojot aptaujas anketas. Ūdens patēriņa noteikšanai tika izmantota semikvantitatīva metode. Rezultāti: Vismaz sešas glāzes dienā izdzēra 42,7 % (n = 210) no visiem respondentiem. Pētāmajā grupā 44,2 % (n = 115) gadījumu ūdens patēriņš palielinājās, un par 11,2 % (n = 29) pieauga bērnu skaits, kuri izdzēra vismaz sešas glāzes ūdens dienā (p = 0,005). Izdzertā ūdens daudzuma mediāna pirms pasākumiem bija 5 (IQR 3–7) glāzes dienā, trīs mēnešus vēlāk – 6 (IQR 4–7) glāzes dienā, taču izmaiņas nebija statistiski nozīmīgas (p = 0,161). Cukuru saturošu dzērienu lietošanas biežums pasākumu ietekmē nemainījās statistiski nozīmīgi (p = 0,095). Pasākumu ietekmē uzlabojās zināšanu vērtējums par 8 % (p = 0,001). Starp zināšanām un ūdens un cukuru saturošu dzērienu patēriņu netika atrasta korelācija. Secinājumi: Mazāk nekā puse 1.–2. klašu skolēnu izdzēra dienā rekomendēto ūdens glāžu skaitu. Izglītojošo pasākumu ietekmē paaugstinājās skolēnu zināšanu vērtējums, taču netika novēroti nozīmīgi uzlabojumi šķidrumu lietošanā, salīdzinot ar kontroles grupu. Zināšanām nebija saistības ar ūdens un cukuru saturošu dzērienu patēriņu, kas liecina par nepieciešamību papildus izglītojošām intervencēm īstenot arī citas stratēģijas, turklāt labākam rezultātam intervences ieteicams īstenot ilgtermiņā. Atslēgas vārdi: dzeramā ūdens patēriņš, cukuru saturoši dzērieni, sākumskolēni, izglītojošas intervences.lv-LV
dc.description.abstractBackground: Water is a vital component to ensure all body functions. It is more important in childhood when the proportion of water is higher, but hydration regulation is weaker. In Europe, about 80 % of children consume less drinking water than the European Food Safety Authority (EFSA) recommends. At the same time, sugary beverage consumption is high and is associated with the risk of being overweight. Educational interventions are a possible way to promote water intake among children, but the effectiveness of these interventions is ambiguous. There are no such studies in Latvia. Objective: To find out the impact of educational events "If you are not a robot, remember to drink water!" on changes in the consumption of water and sugar-containing beverages and in the knowledge about the need to use drinking water among first and second-grade schoolchildren of the National Network of Health Promoting Schools (NNHPS). Methods: Quantitative quasi-experimental trial. There were 528 participants (first and second-grade schoolchildren) from 17 NNHPS schools (intervention group n = 319, control n = 209). The intervention group participated in the educational event "If you are not a robot, remember to drink water!" within a class. Drinking water intake, frequency of sugar-containing beverage use, and knowledge were assessed with a questionnaire – once before and twice after the intervention. The semi-quantitative method was used to determine water consumption. Results: Only 42.7 % (n = 210) of all respondents drank at least six glasses a day. In the intervention group, water consumption increased in 44.2 % (n = 115) cases, and the number of children who drank at least six glasses of water per day increased by 11.2 % (n = 29) (p = 0.005). Before the intervention, children drank 5 (IQR 3–7) glasses of water per day, but three months later – 6 (IQR 4–7), however, the changes were not statistically significant (p = 0.161). The frequency of consumption of sugary drinks did not change statistically significantly. Knowledge score improved by 8 % after the intervention (p = 0.001), but there was no significant correlation between knowledge and water and sugar-containing drink intake. Conclusions: Less than half of the children drank the recommended amount of water daily. After educational interventions, the children's knowledge score increased, but no significant improvements in fluid consumption were observed compared to the control group. Knowledge did not relate to the consumption of water and sugary drinks, which indicates the need to implement other strategies in addition to educational interventions, and for better achievement, interventions are recommended to continue in the long term. Keywords: drinking water consumption, sugar-containing beverages, primary school children, educational interventions.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectdzeramā ūdens patēriņšlv-LV
dc.subjectcukuru saturoši dzērienilv-LV
dc.subjectsākumskolēnilv-LV
dc.subjectizglītojošas intervenceslv-LV
dc.subjectdrinking water consumptionen-UK
dc.subjectsugar-containing beveragesen-UK
dc.subjectprimary school childrenen-UK
dc.subjecteducational interventionsen-UK
dc.titleIzglītojošo pasākumu “Ja Tu robots neesi, atceries dzert ūdeni!” ietekme uz NVVST izglītības iestāžu 1.–2. klašu skolēnu dzeramā ūdens un cukuru saturošu dzērienu patēriņu un zināšanām par ūdens uzņemšanas nepieciešamībulv-LV
dc.title.alternativeThe impact of educational events "If you are not a robot, remember to drink water!" on the drinking water and sugar-containing beverage intake and knowledge of the need to consume water among first and second-grade schoolchildren of the National Network of Health Promoting Schoolsen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen-UK
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.