Title: Uzvedības ekonomikas principu izmantošana “Elektrum” Energoefektivitātes centra komunikācijā energoefektīvo ieradumu veicināšanai.
Other Titles: The use of the principles of behavioral economics in the communication of the “Elektrum” Energy Efficiency Center for the promotion of energy-efficient habits.
Authors: Lāsma Šķestere
Agneta Auzāne
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: uzvedības maiņas kampaņa;uzvedības ekonomika;MINDSPACE;“Elektrum” Energoefektivitātes centrs;sociālā kampaņa “Turi siltumu ciet”;Behavior change campaign;behavioral economy;MINDSPACE;“Elektrum” Energy efficiency Center;social campaign “Turi siltumu ciet”
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba tēma ir “Uzvedības ekonomikas principu izmantošana “Elektrum” Energoefektivitātes centra komunikācijā energoefektīvo ieradumu veicināšanai”. Darba mērķis ir noskaidrot, kādus uzvedības ekonomikas principus “Elektrum” Energoefektivitātes centrs izmanto komunikācijā ar sabiedrību, lai mainītu un nostiprinātu energoefektīvus ieradumus. Energoefektivitātes mērķis ir samazināt patērētās enerģijas apjomu, tas ir veids, kā taupīt un gudri tērēt energoresursus. Energoefektīvi risinājumi ikdienā ir ik uz soļa, izmantojot tos, tiek veicināti ieguvumi gan individuālā, gan sabiedrības līmenī, kā arī nākotnes uzlabošanā. “Elektrum” Energoefektivitātes centrs darbojas, lai skaidrotu sabiedrībai, kā gudrāk lietot energoresursus, kā samazināt patēriņu un taupīt energoresursus. Bakalaura darba teorētiskā daļa sastāv no trīs nodaļām, kurās veido teorētisko bāzi par sociālajām kampaņām un vienu no to veidiem - uzvedības maiņas kampaņām, kā arī par uzvedības maiņas komunikāciju. Tālāk tiek aprakstīta uzvedības ekonomika, precīzāk, modelis MINDSPACE, instruments “Nudging”, kā uzvedības maiņas komunikācijas elements. Teorētiskās daļas noslēgumā tiek analizēti ieteikumi par energoefektivitātes komunikāciju. Darba empīriskajā daļā tika izmantotas trīs pētījumu metodes. Sākotnēji tika veikta kvalitatīvā kontentanalīze par “Elektrum” Energoefektivitātes centra sociālajām kampaņām “Turi siltumu ciet”, kvalitatīvā un kvantitatīvā kontentanalīze par komunikāciju sociālajā medijā “Facebook” pirmās kampaņas laikā. Balstoties uz kontentanalīžu datiem un ietekmes pētījuma rezultātu apkopojumu, tika veikta aptauja, ar mērķi detalizēti izpētīt mērķauditorijas viedokli par energoefektivitātes aktualitāti un “Elektrum” Energoefektivitātes centra sociālo komunikāciju. Empīriskās daļas noslēgumā tika veiktas divas daļēji strukturētās intervijas ar “Elektrum” sadarbības partneri, aģentūras “WKND” projektu vadītāju un “Elektrum” Energoefektivitātes centra vadītāju. Pēc bakalaura darba pētījuma veikšanas var secināt, ka, lai veicinātu energoefektīvu ieradumu maiņu un nostiprināšanu, ir nepieciešama ilgstoša, regulāra un sistēmiska pieeja, kurā tiek ietvertas dažādas komunikācijas aktivitātes un komunikācijas kanāli.
The topic of the Bachelor's thesis is “The Use of the Principles of Behavioral Economics in the Communication of the “Elektrum” Energy Efficiency Center for the Promotion of Energy-Efficient Habits”. The aim of the thesis is to clarify which behavioral economics principles “Elektrum” Energy Efficiency Centre uses in communication with the public to change and reinforce energy-efficient habits. The goal of energy efficiency is to reduce the amount of consumed energy, which is a way to save and use energy resources wisely. Energy-efficient solutions in everyday life are everywhere, and by using them, benefits are promoted both at an individual and societal level and improving the future. The communication goal of the Energy Efficiency Centre is to explain how to use energy wisely, reduce consumption, and save energy resources. The theoretical part of the bachelor's thesis consists of three chapters, which form the theoretical basis for social campaigns and one of their types - behavior change campaigns, as well as behavior change communication. The following describes behavioral economics, more precisely the MINDSPACE model, the "Nudging" tool, as an element of behavior change communication. At the end of the theoretical part, recommendations on energy efficiency communication are analyzed. The empirical part of the thesis used three research methods. Initially, qualitative content analys was conducted on the Energy Efficiency Centre's social campaigns “Turi siltumu ciet”, qualitative and quantitative content analysis about communication on social media platform “Facebook” during the first campaign. The survay was conducted to explore in detail the target audience's views on the relevance of energy efficiency and the Energy Efficiency Centre's communication. In the conclusion of the empirical part, a two semi-structured interviews was conducted with a partner of “Elektrum”, the project manager of the agency “WKND” and Head of "Elektrum" Energy Efficiency Center. After conducting the Bachelor's work study, can conclude that a long-term, regular and systemic approach involving different communication activities and communication channels is needed to promote the change and strengthening of energy-efficient habits.
Description: Sabiedriskās attiecības
Public Relations
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.