Title: Žurnālistu valodas lietojums komerciālajā un sabiedriskajā medijā: 14. Saeimas priekšvēlēšanu ziņu sižeti TV3 un LTV1.
Other Titles: Journalists use of language in commercial and public media: 14. parlamentary pre-election news of TV3 and LTV1.
Authors: Dite Liepa
Estere Kristiāna Ozoliņa
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: sabiedriskie mediji; komerciālie mediji; vēlēšanas; ziņu žurnālistika; valodas lietojums;public service broadcasting; commercial broadcasting; elections; news journalism; use of language
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darbā “Žurnālistu valodas lietojums komerciālajā un sabiedriskajā medijā: 14. Saeimas priekšvēlēšanu ziņu sižeti TV3 un LTV” tiks pētīts žurnālistu valodas lietojums komerciālajā (TV3) un sabiedriskajā (LTV1) medijā priekšvēlēšanu laikā no 4. jūnija līdz 1. oktobrim. Pētījuma mērķis ir ar kontentanalīzes (kvalitatīvās un kvantitatīvās) palīdzību noskaidrot, vai un kā atšķiras žurnālistu valodas lietojums komerciālās (TV3) un sabiedriskās (LTV1) televīzijas 14. Saeimas priekšvēlēšanu ziņu sižetos, kā arī ar daļēji strukturēto interviju palīdzību uzzināt papildu informāciju no sabiedrisko un komerciālo mediju žurnālistiem. Teorētiskajā daļā tiks aplūkoti dažādi ziņu žurnālistikas aspekti, kā arī raksturoti sabiedriskie un komerciālie mediji. Lai sasniegtu pētījuma mērķi un atbildētu uz pētnieciskajiem jautājumiem, empīriskajā daļā tiks pētīts LTV1 un TV3 žurnālistu aizkadra balss teksts sižetos, kas tematiski ir par gaidāmajām 14. Saeimas vēlēšanām, kā arī tiks intervēti šo mediju žurnālisti. Iegūtie rezultāti parādīja, ka komerciālās (TV3) un sabiedriskās (LTV1) TV žurnālistu valodas lietojums 14. Saeimas priekšvēlēšanu ziņu sižetos ir atšķirīgs. Rezultāti liecina, ka valodas lietojums LTV1 un TV3 priekšvēlēšanu ziņu sižetos atšķiras arī vienu un to pašu notikumu atspoguļojumā (partiju raksturojums, programmas, kandidāti, vēlēšanu norise). Kvantitatīvajā kontentanalīzē iegūtie rezultāti parādīja, ka TV3 žurnālistu valodas lietojumam raksturīga emocionāli ekspresīvāka leksika. Daļēji strukturētajās intervijās tika noskaidrots, ka abi žurnālisti piekrīt tam, ka komerciālajā pieļaujama lielāka izteiksmes brīvība. Pētījumā atklājās, ka strukturāli atšķirīgas organizācijas ietekmē individuālo līmeni – žurnālistus (viņu izteiksmes brīvību un valodas lietojumu).
In a bachelors thesis, "Journalists use of language in commercial and public media: 14th parliamentary pre-election news of TV3 and LTV1", the object of research will be the journalist's use of language in commercial (TV3) and public (LTV1) media during the pre-election period from the 4th of June till the 1st of October. The purpose of the study is to find out with the help of content analysis (qualitative and quantitative) whether and how the use of journalist's language differs in the news of the 14th parliamentary pre-election on commercial (TV3) and public (LTV1) television, as well as to find out additional information from public and commercial media journalists. In the theoretical part, news journalism and the characteristics of public and commercial media will be considered. In the empirical part, the voice-over text of LTV1 and TV3 journalists in the stories will be studied to achieve the goal of the research and answer the research questions, which are thematically about the upcoming 14th parliamentary elections. The results show that commercial (TV3) and public (LTV1) TV journalists use language in the news of the 14th parliamentary pre-election differently. The results show that the use of language differs in the pre-election news of LTV1 and TV3 that also reflects the same events (characteristics of parties, programs, candidates, election process). The results obtained in the quantitative content analysis showed that a more emotionally expressive vocabulary characterizes the use of language by TV3 journalists. The semi-structured interviews revealed that both journalists agree that greater freedom of expression is allowed in the commercial. The research showed that structurally different organizations affect individual level - journalists (their freedom of expression and use of language).
Description: Multimediju komunikācija
Multimedia Communication
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.