Title: Zaļmaldināšana kā patērētāju uzvedības ietekmējošs faktors kosmētikas produktu kategorijā
Other Titles: Greenwashing as a factor influencing consumer behaviour in the cosmetics category
Authors: Kristīne Blumfelde-Rutka
Katrīna Pelecka
Eiropas studiju fakultāte
Faculty of European Studies
Keywords: Atslēgas vārdi: patērētāju uzvedība;zaļmaldināšana;kosmētikas produktu kategorija;Latvija;Keywords: consumer behaviour;greenwashing;cosmetics category;Latvia
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Patērētājiem arvien svarīgāka un nepieciešamāka kļūst dabīga, ekoloģiska un ilgtspējīga kosmētika. Palielinoties šai vēlmei un ražotājiem reaģējot uz to, arvien biežāk sastopama ir arī zaļmaldināšana šo produktu vidū. Patērētāju zaļmaldināšana ir aktuāla problēma ne tikai Eiropas Savienībā, bet arī Latvijā. Veikalu plauktos ir identificējami kosmētikas nozares produkti, kas sniedz patērētājiem maldinošu, nepatiesu vai nepamatotu informāciju, apgalvojumus par produktu iepakojumu, sastāvu un ražošanas posmiem. Kosmētika ir ne tikai rīks nepilnību apslēpšanai, bet tā tiek arī plaši izmantot medicīniskos nolūkos, līdz ar to primāri svarīga paliek nepieciešamība uzņēmumu godīgai darbībai un patērētāju spējai uzticēties, izvēloties kosmētikas produktus. Zaļmaldināšanas problēmas risināšana spēj ilgtermiņā radīt pozitīvu ietekmi ne tikai uz patērētājiem, bet arī uz godīgu konkurenci ražotāju un kosmētikas zīmolu vidū un vides aizsardzību. Bakalaura darba “Zaļmaldināšana kā patērētāju uzvedības ietekmējošs faktors kosmētikas nozarē” mērķis ir, pamatojoties uz teorijas un zinātniskās literatūras atziņu analīzi un praktiskās situācijas izpēti, izstrādāt ieteikumus zaļmaldināšanas novēršanai kosmētikas uzņēmumiem un patērētājiem, galvenokārt koncentrējoties uz Latviju. Lai sasniegtu mērķi un darbā izvirzītos uzdevumus, pētījumā izmantotas tādas pētnieciskās metodes kā monogrāfiskā jeb aprakstošā pētnieciskā metode, sekundārā datu analīzes metode, kvalitatīvā pētījuma metode – ekspertu intervijas, kvantitatīvā pētījuma metode – patērētāju aptauja, kā arī grafiskā datu apstrādes metode. Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijas patērētājiem trūkst izpratne un zināšanas par zaļmaldināšanas jēdzienu, ekomarķējumiem, zaļmaldināšanas gadījumu identificēšanu, novēršanu un ietekmes sekām. Ir nepieciešama visas sabiedrības t.sk. ražotāju, nozaru speciālistu, valsts uzraugošo iestāžu iesaiste zaļmaldināšanas problēmas aktualizēšanā, aktīvi komunicējot, veidojot informatīvās kampaņas, attīstot un papildinot patērētāju un ražotāju iespēju uzzināt par zaļmaldināšanu un būt informētiem. Šāda veida komunikācija ne tikai palīdz patērētājiem orientēties videi draudzīgos un ilgtspējīgos produktos, bet arī ražotājiem palīdz izvairīties no neapzinātas patērētāju maldināšanas, veicinot godīgu komercpraksi un konkurenci. Balstoties uz iegūtajiem rezultātiem šajā darbā, tika izvirzīti 6 priekšlikumi Patērētāju tiesību aizsardzības centram, kosmētikas ražotājiem, Latvijas Republikas augstākās izglītības iestādēm, kā arī ilgtspējīgas un dabīgas kosmētikas zīmolu veidotājiem patērētāju un ražotāju izpratnes veicināšanai par zaļmaldināšanu, veiksmīgas komunikācijas realizēšanā ar patērētājiem un zaļmaldināšanas problēmas novēršanai kosmētikas produktu kategorijā Latvijā. Bakalaura darba apjoms ir 63 lapaspuses. Darbā iekļautas 8 tabulas, 50 attēli, 55 izmantotās literatūras un informācijas avoti, kā arī 11 pielikumi.
Natural, ecological and sustainable cosmetics are becoming increasingly important and necessary for consumers. As this desire grows and manufacturers respond to it, greenwashing of these products is also becoming more common. Consumer greenwashing is a current problem not only in the European Union but also in Latvia. Cosmetic products can be identified on the shelves which make misleading, false or unsubstantiated claims to consumers about their packaging, composition and stages of manufacture. Cosmetics are not only a tool to hide imperfections, but are also widely used for medical purposes, so the need for companies to act honestly and for consumers to be able to trust them when choosing cosmetic products remains paramount. Addressing greenwashing has the potential to have a long-term positive impact not only on consumers, but also on fair competition between manufacturers and cosmetic brands and on the environment. The aim of the bachelor thesis "Greenwashing as a factor influencing consumer behaviour in the cosmetics industry" is, based on the analysis of theory and scientific literature and the study of the practical situation, to develop recommendations to prevent greenwashing for cosmetics companies and consumers, focusing mainly on Latvia. In order to achieve the aim and objectives of the work, the research methods used in the study include monographic or descriptive research method, secondary data analysis method, qualitative research method - expert interviews, quantitative research method - consumer survey, as well as graphical data processing method. The results show that Latvian consumers lack awareness and knowledge about the concept of greenwashing, eco-labels, greenwashing's identification, prevention and consequences. There is a need to involve the whole society, including producers, sector specialists, state supervisory authorities in raising awareness of the issue of greenwashing, by actively communicating about it, creating information campaigns, developing and supplementing the opportunities for consumers and producers to learn about greenwashing and to be informed. This type of communication not only helps consumers to navigate environmentally friendly and sustainable products, but also helps producers to avoid unintentionally misleading consumers, promoting fair commercial practices and competition.Based on the results of this work, 6 proposals were put forward to the Consumer Rights Protection Centre, cosmetic manufacturers, higher education institutions of the Republic of Latvia, as well as sustainable and natural cosmetic brand developers to raise awareness of consumers and manufacturers about greenwashing, to implement successful communication with consumers and to prevent greenwashing in the cosmetic product category in Latvia. The bachelor thesis is 63 pages long. The thesis contains 8 tables, 50 figures, 55 references and information sources, as well as 11 annexes.
Description: Starptautiskais mārketings un reklāma
International Marketing and Advertising
Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība
Management, Administration and Real Estate Management
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.