Title: Reklāmu psiholoģiskā iedarbība un ētiskums Latvijā (tiešsaistes azartspēļu pakalpojumu tirgus Latvijā)
Other Titles: Psychological effect and ethics of advertising in Latvia (online gambling services market in Latvia)
Authors: Tatjana Muravska
Anastasija Kovaļčuka
Eiropas studiju fakultāte
Faculty of European Studies
Keywords: reklāma;azartspēles;ietekme;ētiskums;psiholoģija;advertising;gambling services;effect;ethics;psychology
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba tēma ir “Reklāmu psiholoģiska iedarbība un ētiskums Latvijā (tiešsaistes azartspēļu pakalpojumu tirgus Latvijā)”. Šobrīd, azartspēles ir populārs izklaides veids Latvijas sabiedrības vidū. Darba apjoms ir 76 lapaspuses, neieskaitot pielikumus. Spēlmaņiem lielākoties azartspēles nav tikai izklaides veids. Azartspēles ar laiku var izraisīt nopietnas veselības problēmas un rezultātā var tikt izveidots kritiskais dzīves stāvoklis, kas skar dzīvei svarīgākas jomas, kuras prioritāri padara cilvēka dzīvi par stabilu un pilnu. Tika izpētīts kas ir reklāma, kā tā iedarbojās un kā psiholoģiski iedarbojās tieši azartspēļu reklāma, tika konstatēti iemesli kādēļ azartspēļu reklāma mudina Latvijas iedzīvotājus spēlēt azartspēles, tika konstatēti azartspēļu priekšrocības un trūkumi un tika noteikta azartspēļu loma nodokļu sistēmā, analizēta Latvijas tiešsaistes azartspēļu reklāma, kā tā ietekmē iedzīvotājus, ņemot vērā sociālekonomisko situāciju. Darba pētījumam tika izmantota monogrāfiskā pētījuma metode, lai iegūstu informāciju par reklāmas iedarbību uz indivīda psiholoģisko stāvokli, kā azartspēles psiholoģiski ietekmē indivīdus, kādas puses ir iesaistītas azartspēļu un izložu jomā, tika analizēta Latvijas tiešsaistes kazino iestāžu reklāma un tika izmantota kontentanalīze, lai veiktu kvalitatīvu un kvantitatīvu pētījumu. Kontentanalīzes pētījumam tika izvēlētas tiešsaistes kazino spēlētāju atsauksmes. Tika secināts, ka azartspēļu pakalpojumi nav jāreklamē tādā veidā, kādā viņi tiek šobrīd reklamēti un, ka esošā reklāma ir maldinoša. Tiek reklamēti tādi pakalpojumi, kuri izraisa riskus un var apgrūtināt dzīvi. Esošā reklāma nerāda un nebrīdina par potenciālajiem riskiem, viss, kas ir attēlots ir jautra laika pavadīšana un laimesti. Azartspēļu pakalpojumi ir pievilcīgi ar to, ka ir iespēja saņemt laimestus un Latvijas iedzīvotājs ir ieinteresēts saņemt papildus līdzekļus, lai savā dzīvē atļautos vairāk, it īpaši ņemot vērā valsts sociālekonomisko stāvokli, kad maldinošā reklāma psiholoģiski ietekmē un rezultātā indivīds ir motivēts un noskaņots spēlēt azartspēles. Veiktais pētījums pierādīja to, ka spēlētājiem ir negatīva attieksme attiecība pret azartspēļu reklāmu un pakalpojumiem kopumā. Reklāmas analīze ļāva secināt, ka reklāma nepārada skatītājam pilnu ainu, līdz ar ko reklāma ir maldinoša un reklāma nav ētiska. Darba autore izveidoja priekšlikumus, kas informēs par kazino principu, brīdinās par iespējamiem riskiem, tika piedāvāti jaunie obligātie limiti un citi priekšlikumi, kuri rezultāta mainīs spēlētāju attieksmi pret azartspēlēm un būs mazāk domu, ka azartspēles ir peļņas gūšanas avots.
The theme of the master's thesis is " psychological effect and ethics of advertising in Latvia (online gambling services market in Latvia)”. Currently, gambling is a popular form of entertainment among Latvian Society. The volume of work is 76 pages, not including attachments. For gamblers, for the most part, gambling is not just a form of entertainment. Over time, gambling can lead to serious health problems and as a result, a critical life position can be created, affecting the most important areas of life, which in priority make a person's life stable and full. The reasons why gambling advertising encourages Latvian citizens to gamble were examined, the advantages and disadvantages of gambling were identified and the role of gambling in the tax system was determined, the Latvian online gambling advertising was analysed, how it affects the population considering the socio-economic situation. A monographic research method was used to obtain information on the effect of advertising on the psychological state of an individual, how gambling psychologically affects individuals, what parties are involved in gambling and lotteries, the advertising of Latvian online casino institutions was analysed, and a content analysis was used to perform qualitative and quantitative research. Reviews of online casino players were selected for the analysis study. It was concluded that gambling services should not be advertised in the way in which they are currently advertised, and that existing advertising is misleading. Services that cause risks and can make life difficult are advertised. Existing advertising does not show or warn about potential risks, all that is depicted is a fun pastime and winnings. Gambling services are attractive because there is an opportunity to receive winnings and a resident of Latvia is interested in receiving additional funds to afford more in his life, especially considering the socio-economic situation of the country, when misleading advertising has a psychological effect and as a result the individual is motivated and inclined to play gambling. The research carried out proved that players have a negative attitude towards gambling advertising and services in general. The analysis of advertising led to the conclusion that advertising does not convey to the viewer the full picture and advertising is not ethical. The author of the work created proposals that will inform about the principle of the casino, warn about possible risks, proposed new mandatory limits and other proposals that will result in a change in the attitude of players to gambling and less the idea that gambling is a source of profit.
Description: Starptautiskā mārketinga un biznesa vadība
Management of International Marketing and Business
Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība
Management, Administration and Real Estate Management
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.