Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorIlva Skulte-
dc.contributor.authorSanta Eihe-
dc.contributor.otherKomunikācijas fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Communicationsen-UK
dc.date.accessioned2022-08-16T14:04:51Z-
dc.date.available2022-08-16T14:04:51Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/9021-
dc.descriptionKomunikācija un mediju studijaslv-LV
dc.descriptionCommunication and Media Studiesen-UK
dc.descriptionInformācijas un komunikācijas zinātneslv-LV
dc.descriptionInformation and Communication Sciencesen-UK
dc.description.abstractANOTĀCIJA Maģistra darba nosaukums “Tiesības tikt aizmirstam sociālajos medijos: Latvijas lietotāju pieredze”. Darba autore: Santa Eihe. Darba zinātniskā vadītāja: Asoc. prof. Dr. phil. Ilva Skulte. Maģistra darbs izklāstīts uz 94 lpp., ietver 13 attēlus, 2 pielikumus un 74 informatīvos avotus. Maģistra darbs sastāv no sešām nodaļām. Pirmā nodaļa balstās uz sociālo mediju infrastruktūru, kur tiek raksturots sociālo mediju koncepts, tā komunikācijas īpatnības, sastāvošo elementu – datu – uzbūve un aprite, kā arī datu lietojuma risku un risinājumu izvērtēšana. Otrajā nodaļā tiek raksturota sociālo mediju kultūra, balstītā uz tīklu un tīkla sabiedrību, un tās jauno saziņas veidu – paškomunikāciju, kā arī tehnoloģiskās kultūras normām un tiesībām. Maģistra darba trešajā nodaļā tiek aprakstīts tiesību tikt aizmirstam nozīmīgums sociālajos medijos, raksturojot aizmiršanas tiesību jēdzienu, izcelsmi, kā arī attīstības gaitu. Ceturtajā nodaļā tiek aprakstīta maģistra darba vispārējā metodoloģija. Piektajā nodaļā tiek analizēta Latvijas sociālo mediju lietotāju kompetences attiecībā uz tiesībām tikt aizmirstam. Šajā kontekstā, kompetenču struktūrelementus aptver lietotāju zināšanas, attieksme un uzvedība. Analīze tiek veikta ar elektroniskās aptaujas palīdzību. Darba sestā nodaļa satur dokumentu analīzi par tiesību tikt aizmirstam interpretāciju. Maģistra darbā izstrādē izmantotā metodoloģija: pētījuma ietvaros tiek lietota gan kvalitatīvā, gan arī kvantitatīvā metodoloģija. Trīs datu ieguves metodes tiek izmantotas pētījuma īstenošanai – anketēšana, dokumentu analīze un padziļinātā intervija. Maģistra darbā gaitā iegūtie secinājumi: Latvijas sociālo mediju lietotājiem ir vērojama pozitīva attieksme attiecībā uz aizmiršanas tiesībām, tomēr vienlaicīgi ir izteikts zināšanu trūkums par tām. Lietotājiem ir augsta informētība, tomēr nav izpratnes par to, kurš tiek pasargāts ar tiesībām, kādos gadījumos to ir iespējams pieprasīt un kas notiek pēc to realizācijas. Lietotāju uzskati balstās uz to, ka tiem piemīt daudz plašākas tiesību priekšrocības nekā patiesībā ir. Interpretatīvā daudzveidība ir klātesoša Vispārīgajā datu aizsardzības regulā, liedzot datu subjektam pilnvērtīgi orientēties tiesiskā regulējuma izliekumos. Tas savukārt veicina nepieciešamība palielināt tiesisko noteiktību, sniegt daudz saprotamākus skaidrojumus. Lai veicinātu Latvijas lietotājiem labāku izpratni par kiberdrošību, tiešsaistes drošību, datu aizsardzības izpratni, datu pratības un prasmju pilnveidošanas jomā nepieciešams veidot mērķtiecīgāku valsts stratēģisko komunikāciju, integrēt informatīvo kampaņu realizāciju skolās, augstskolās un mediju vidē.lv-LV
dc.description.abstractABSTRACT The title of the master's thesis " The Right to Be Forgotten in Social Media: Experience of Latvian Users". Author of the work: Santa Eihe. Scientific supervisor: Assoc. prof. Dr. phil. Ilva Skulte. The master's thesis is presented on 94 pages, includes 13 figures, 2 annexes and 74 informative sources. The master's thesis consists of six chapters. The first chapter is based on the social media infrastructure, which describes the concept of social media, its communication features, the structure and circulation of the constituent elements - data, as well as the evaluation of data use risks and solutions. The second chapter describes the culture of social media based on the network and network society, and its new way of communication - self-communication, as well as the norms and rights of technological culture. The third chapter of the master's thesis describes the importance of the right to be forgotten on social media, describing the concept, origin, as well as the course of development. The fourth chapter describes the general methodology of the master's thesis. The fifth chapter analyzes the competencies of Latvian social media users regarding the right to be forgotten. In this context, the structural elements of competencies are covered by user knowledge, attitude, and behavior. The analysis is performed with the help of an electronic survey. The sixth chapter contains an analysis of documents on the interpretation of the right to be forgotten. Methodology used in the development of the master's thesis: both qualitative and quantitative methodologies are used in the research. Three data acquisition methods are used to implement the research - questionnaire, document analysis and in-depth interview. Conclusions obtained during the Master's thesis: Latvian social media users have a positive attitude towards the right to forgotten, but at the same time there is a lack of knowledge about it. Users are well informed, but there is no understanding of who is being protected by rights, in what cases it can be claimed and what happens after they are exercised. Users' views are based on the fact that they have a much wider range of legal benefits than they actually have. Interpretative diversity is present in the General Data Protection Regulation, preventing the data subject from navigating the curves of the legal framework. This promotes necessity to increase legal certainty and provide more comprehensible explanations. In order to promote a better understanding of cyber security, online security, data protection, data literacy in Latvia among social media users, it is necessary to create more targeted national strategic communication, to integrate the implementation of information campaigns in schools, universities and the media environment.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess-
dc.subjectAtslēgas vārdi: sociālie medijilv-LV
dc.subjectsociālo mediju komunikācijalv-LV
dc.subjecttiesības tikt aizmirstamlv-LV
dc.subjectdatu aizsardzībalv-LV
dc.subjectdatu aprite.lv-LV
dc.subjectKeywords: social mediaen-UK
dc.subjectsocial media communicationen-UK
dc.subjectright to be forgottenen-UK
dc.subjectdata protectionen-UK
dc.subjectdata circulation.en-UK
dc.titleTiesības tikt aizmirstam sociālajos medijos: Latvijas lietotāju pieredzelv-LV
dc.title.alternativeThe Right to Be Forgotten in Social Media: Experience of Latvian Usersen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen-UK
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.