Title: Attīstības komunikācijas (C4D) pielietojums biroju darbinieku fizisko aktivitāšu veicināšanai.
Other Titles: Applying communication for development (C4D) to promote physical activity of office workers.
Authors: Vita Savicka
Anna Hvostovoja
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: uzvedības maiņas komunikācija;Foga uzvedības maiņas modelis;attīstības komunikācija (C4D);biroja darbinieki;mazkustīga uzvedība;behaviour change communication;Fogg Behaviour Model;communication for development (C4D);office workers;sedentary behaviour
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Attīstoties tehnoloģijām un digitalizācijai, aizvien lielāku lomu cilvēku dzīvē ieņem ierīces, kas veicina mazkustīgu uzvedību. Neizbēgami pielāgojas arī visa veida nozares un attiecīgi to darbinieki. Biroja darbinieki, kas lielāko daļu darba dienas pavada sēdus, strādājot ar datoru, ir pakļauti dažādiem ilgtermiņa veselības riskiem, kas saistīti ar sirds un asinsvadu slimībām, II tipa diabētu un aptaukošanos u.c. Maģistra darba “Attīstības komunikācijas pielietojums biroju darbinieku fizisko aktivitāšu veicināšanai” mērķis ir izstrādāt attīstības komunikācijas (C4D) intervences (vēstījumus un aktivitātes) atbilstoši BJ Foga (BJ Fogg) uzvedības maiņas modeļa (FBM) komponentēm, kas veicinātu biroja darbinieku fiziskās aktivitātes. Pētījuma teorētisko nostādņu izstrādē ir izmantoti BJ Foga, Džeimsa Pročaskas (James Prochaska), Karlo Diklementi (Carlo DiClement), Džeimsa Sallis (James Sallis), Kirka Kalahana (Kirk Hallahan) u.c. autoru veiktie pētījumi, kas aplūko stratēģisko komunikāciju un uzvedības maiņas komunikāciju. Ar kvalitatīvo un kvantitatīvo pētniecības metožu pielietojumu tiek noskaidroti biroja darbinieku līdzšinējie kustību paradumi darba vidē un to galvenie ietekmes faktori. Balstoties iegūtajos datos, tiek izstrādāti konceptuāli priekšlikumi, kas ir integrējami Foga uzvedības maiņas modelī, bet aplūkojami attīstības komunikācijas kontekstā. Pētījuma rezultāti atklāj, ka galvenie uzvedības maiņas ietekmes faktori biroja darbinieku vidū saistīti ar motivāciju, ko virza bauda vai sāpes, sociālā iekļaušanās vai noraidījums. Darbinieki nesaredz izteiktus spēju šķēršļus, lai mainītu uzvedību, bet nozīmīgs ir apkārtējās vides atbalsts gan emocionāli, gan praktiski. Attīstības komunikācijas intervences izstrādātas visos sociālekoloģiskā modeļa līmeņos. Konstatēti līmeņi (politikas, kopienas), kuriem ir potenciāls spēcināt darbinieku izpratni un attieksmi ilgtermiņā, veidojot apjomīgas sociālās kampaņas.
With the development of technology and digitalisation, devices that promote sedentary behaviour are playing an increasingly important role in people's lives. All kinds of industries and their employees inevitably have to adapt. Office workers who spend most of their working days working on a computer are exposed to a variety of long-term health risks related to cardiovascular disease, type 2 diabetes, obesity and more. The aim of the master's thesis “Applying communication for development (C4D) to promote physical activity of office workers” is to develop communication for development (C4D) interventions (messages and activities) according to the components of BJ Fog's Behavior Change Model (FBM) that would promote physical activity of office employees. The theoretical framework of the research has been developed based on BJ Fogg, James Prochaska, Carlo DiClement, James Sallis, Kirk Hallahan and others authors on strategic communication and behaviour change communication. With the application of qualitative and quantitative research methods, research clarifies the current movement habits of office workers in the work environment and what are the main impact factors for their sedentary behaviour. Based on the obtained data, conceptual proposals are developed that can be integrated into the Fogg Behaviour Model, but considered in the context of communication for development. The results of the study reveal that the main factors influencing behaviour change among office workers are related to motivation driven by pleasure or pain, social inclusion or rejection. Employees do not see significant barriers to changing behaviour, but environmental support, both emotionally and practically, is important. Development communication interventions have been developed at all levels of the socio-ecological model. Levels (policies, communities) have been identified that have the potential to strengthen employee awareness and attitudes in the long run through large-scale social campaigns.
Description: Stratēģiskā un sabiedrisko attiecību vadība
Strategic and Public Relations Management
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.