Title: Sociālo mediju lietojums un apmierinājums ar tiem pret Covid-19 nevakcinētajām personām.
Other Titles: Uses and gratifications of social media for Covid-19 unvaccinated individuals.
Authors: Sergejs Kruks
Viktorija Trofimova-Gaiķe
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: Covid-19;vīruss;pandēmija;vakcinācija;lietojuma un apmierinājuma teorija;sociālie mediji;masu mediji;pašnodarbinātie;veselības komunikācija;dezinformācija;viedokļu līderi;informācija;identitāte;mediju saturs;Facebook.;Covid-19;virus;pandemic;vaccination;uses and gratifications;social media;mass media;self-employed;health communication;disinformation;opinion leaders;information;identity;media content;Facebook.
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Covid-19 pandēmija ir kļuvusi par pasaules veselības krīzi 2020. – 2021. gadā. Par vienu no svarīgākajiem priekšnosacījumiem tās pārvarēšanai kļuvusi vakcinācija, taču ne visi Latvijas iedzīvotāji bija gatavi vakcinēties. Īpaša nostāja pret vakcināciju bija vērojama pašnodarbināto vidū, un to sabiedrības daļu, kura nevēlējās vakcinēties raksturoja zems uzticības līmenis valdībai un augsts sociālo mediju patēriņš. Latvijā veiktās reprezentatīvās aptaujas liecināja, ka sabiedrība kopumā nebija apmierināta ar valdības komunikāciju, taču pandēmijas kontekstā trūka pētījumu, kuri fokusētos uz saziņu tieši ar nevakcinētajiem iedzīvotājiem. Maģistra darba mērķis bija noskaidrot, kādi lietojuma motīvi tiek apmierināti pret Covid-19 nevakcinētajām personām, izmantojot sociālos medijus, un vai šī izvēle ir saistīta ar neapmierinošu valdības komunikāciju caur masu medijiem attiecībā uz Covid-19 un vakcinācijas tēmu. Izpētīt šo personu masu mediju lietojumu bija svarīgi, lai identificētu masu mediju komunikācijā pastāvošās problēmas no nevakcinēto personu skatpunkta. Maģistra darba ietvaros no 2021. gada 14. novembra līdz 2021. gada 14. decembrim tika veiktas 20 intervijas ar pašnodarbinātām personām, kuras nebija vakcinētas pret Covid-19 un netaisījās vakcinēties. Visi respondenti bija sociālā medija Facebook lietotāji. Tika izdalīti galvenie lietojuma motīvi – informācija; identitāte un pašizpausme; sociālā mijiedarbība; emocionālā atbrīvošanās. Pētījuma gaitā tika iegūts priekšstats par to, kādi nevakcinēto personu mediju lietojuma motīvi ar sociālo mediju palīdzību tiek apmierināti visvairāk. Maģistra darba ietvaros tika atklāti sociālo mediju lietojuma noteicošie faktori pret Covid-19 nevakcinētajiem respondentiem. Šie faktori lielā mērā ir saistīti ar neuzticību Latvijas valdībai un medicīnas jomas pārstāvjiem un no tā izrietošo neapmierinātību ar Latvijas valdības komunikāciju un masu mediju saturu, kā arī ticību dezinformējošiem vēstījumiem vai sazvērestības teorijām. Maģistra darba gaitā tika noskaidrots, kas neapmierina respondentus masu mediju saturā; kāpēc valdības komunikācija tika negatīvi novērtēta; kas ir respondentu uzticamie komunikatori sociālajos medijos vai reālajā dzīvē un kādēļ viņi tiem uzticas. Maģistra darba ietvaros gūtas nevakcinēto personu atziņas, kuras varētu palīdzēt uzlabot komunikāciju ar šo mērķauditoriju un pilnveidot valdības un masu mediju komunikācijas stratēģiju veselības krīzes gadījumos. Tāpat gūtās atziņas paver iespēju atkārtoti vērsties pie dotās grupas pārstāvjiem, lai noskaidrotu, cik lielā mērā ir mainījušies viņu uzskati, kad saslimstība ar Covid-19 bija ļoti augsta 2022. gada februārī un kad kopš 2022. gada 1. aprīļa ierobežojumi un prasība par obligāto Covid-19 sertifikātu vairāku nozaru darbiniekiem tika atcelti.
The Covid-19 pandemic has become a global health crisis in years 2020 and 2021. Vaccination has become one of the most important preconditions for overcoming it, but not all Latvian civilians were ready to be vaccinated. A special attitude against vaccination was seen among the self-employed, and the segment of the society that did not want to be vaccinated was characterized by a low level of trust in the government and high consumption of social media. Representative surveys conducted in Latvia showed that the general public was not satisfied with the government's communication, but in the context of the pandemic, there was a lack of research that focused on communication with the unvaccinated population. The aim of the master's thesis was to find out what motives are gratified for Covid-19 unvaccinated people using social media and whether this choice is related to the unsatisfactory government communication regarding Covid-19 and the topic of vaccination through the mass media. Researching the use of mass media in these individuals was important to identify problems in mass media communication from the perspective of unvaccinated individuals. As part of the master's thesis, from November 14 to December 14, 2021, 20 interviews were conducted with self-employed individuals who had not been vaccinated against Covid-19 and did not intend to get vaccinated. All respondents were users of the social media Facebook. The main motives for use were identified - information; identity and self-expression; social interaction; emotional release. In the course of the research, an idea was obtained as to which motives of use were gratified for unvaccinated persons with the help of social media the most. Within the course of the master's thesis, the determining factors of the use of social media for Covid-19 unvaccinated respondents were revealed. These factors are largely related to distrust of the Latvian government and the medical community and the resulting dissatisfaction with the Latvian government's communication and media content, as well as disinformation messages or conspiracy theories. In the course of the master's thesis, dissatisfaction with the content of mass media for the respondents was revealed; why government communication was negatively assessed; who are the respondents' trusted communicators on social media or in real life and why they trust them. Insights obtained from the unvaccinated individuals during the course of the master's thesis could help improve communication with this target audience and improve the government's and the media's communication strategy in the event of a health crisis. The findings also provide an opportunity to revisit this group to see how much their views have changed when the incidence of Covid-19 was very high in February 2022 and when restrictions and requirements for mandatory Covid-19 certificates for employees in several industries were lifted since 1 April 2022.
Description: Veselības komunikācija
Health Communication
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PIELIKUMI.docxNoslēguma darba pielikums155.85 kBUnknownView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Komunikacijas_fakultate_VKM_2022_Viktorija_Trofimova-Gaike_045919.pdfMaģistra darbs922.29 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.