Title: Komunikācijas nozīme multimorbīda pacienta līdzestībai-klīniskais gadījums.
Other Titles: Significance of communication for multimorbid patient equivalence-clinical case
Authors: Līva Mača
Zane Bedikere
Medicīnas fakultāte
Faculty of Medicine
Keywords: multimorbiditāte;līdzestība;komunikācija.;multimorbidity;adherence;communication.
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Ievads. “Mazāk nekā puse jeb 47% Latvijas iedzīvotāju ārstēšanās gadījumā lieto visus ārsta izrakstītos medikamentus, liecina jaunākais “Mana Aptieka & Apotheka Veselības indekss” pētījums.” (Apotheka, 2019) “Speciālisti norāda - tā nav unikāla Latvijas problēma, ar šādu pacientu rīcību saskaras mediķi visā pasaulē.” (Apotheka, 2019) Katru gadu līdzestības trūkums rada lielus finansiālus zaudējumus veselības sistēmai. Nacionālais veselības dienests Anglijā uzskata, ka līdzestības palielināšanai būtu daudz lielāka ietekme uz populācijas veselību nekā kāda konkrēta ārstniecības veida uzlabošanai. (R. B. Haynes et al.,2002) Mērķis. Izpētīt līdzestību ietekmējošos faktorus, kā arī ilustrēt komunikācijas problēmas un to iespējamos risinājumus ar klīniskā gadījuma palīdzību līdzestības uzlabošanai multimorbīda pacienta gadījumā. Materiāli un metode: Šī kvalitatīvā pētījuma ietvaros tika veikta viena daļēji strukturēta intervija ar pacienti, kurai ilgstoši ir hroniskas slimības. Intervija tika ierakstīta, izmantojot skaņas ierakstītāja programmu mobilajā ierīcē, tad atskaņota un transkribēta. Intervijas transkripts tika kodēts un analizēts ar induktīvās satura analīzes metodi. Rezultāti. Analizējot iegūtos datus, tika izdalītas divas galvenās tēmas - līdzestība un komunikācija. Intervijas laikā tika jautāts, kā tieši paciente lieto sev izrakstītos medikamentus, kas ir mudinājis zāles lietot un kādi ir bijuši izaicinājumi. Jautājumos par komunikāciju tika izdalīti divi galvenie virzieni: patīkamās komunikācijas pieredzes ar ārstiem un nepatīkamās, jo abas ir ietekmējušas pacientes līdzestību gan pozitīvi, gan negatīvi. Pētnieciskajā darbā tiek sniegtas praktiskas rekomendācijas ģimenes ārstam, lai veicinātu pacientu ar hroniskām saslimšanām līdzestību, uzlabojot ārsta-pacienta komunikāciju. Secinājumi. Pētījumā caur pacientes perspektīvu tika identificētas un analizētas galvenās tēmas, kas saistītas ar komunikācijas ietekmi uz līdzestību. Pētnieciskā darba struktūra. Darbā ir 5 sadaļas ar 11 nodaļām un 20 apakšnodaļām. Darbā ir 60 lapaspuses, kas ietver 1 tabulu un 1 pielikumu. Darbā tika izmantoti 26 informācijas avoti, no kuriem 5 bija latviešu valodā un 21 angļu valodā.
Introduction. Less than half or 47% of Latvians use all the medications prescribed by a doctor for treatment, according to the latest "Mana Aptieka &Apotheka Veselības indekss” (Apotheka; 2019) Experts point out that this is not a unique problem in Latvia, the activities of such patients are faced by doctors all over the world. (Apotheka; 2019) Every year, the lack of adherence causes a great financial loss to the health system. The National Health Service in England believes that increasing adherence would have a much greater impact on the health of the population than improving a particular type of treatment. (R. B. Haynes et al.,2002) The aim. To study the factors influencing adherence, as well as to illustrate communication problems and their possible solutions with the help of a clinical case to improve adherence in a multimorbid patient. Materials and method: In this qualitative study, one semi-structured interview was conducted with a patient with long-term chronic disease. The interview was recorded using a sound recorder application on the mobile device, then played and transcribed. The interview transcript was coded and analyzed by inductive content analysis. Results. Analyzing the obtained data, two main topics were identified - adherence and communication. The interview asked exactly how the patient was taking the medication they had been prescribed, what had prompted the medication, and what the challenges were. Questions about communication were divided into two main directions: pleasant communication experiences with doctors and unpleasant ones, as both have affected the patient's adherence both positively and negatively. The research provides practical recommendations to the family doctor to promote the adherence of patients with chronic diseases by improving doctor-patient communication. Conclusions. The study identified and analyzed key issues related to the impact of communication on adherence through the patient's perspective. Structure of research work. There are 5 sections with 11 chapters and 20 subsections. The work has 60 pages, which includes 1 table and 1 appendix. 26 Information sources were used in the work, of which 5were in Latvian and 21 in English.
Description: Medicīna
Medicine
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Studējošo pētnieciskie darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.