Title: Jauniešu ar funkcionālajiem traucējumiem pieredze drāmas terapijas tiešsaistes grupu sesijās: interpretatīvā fenomenoloģiskā analīze
Other Titles: Experience of young people with functional impairments in online drama therapy group sessions: interpretative phenomenological analysis
Authors: Anita Pipere
Anna Šteina
Ilze Skuja
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: drāmas terapija;tiešsaiste;jaunieši ar funkcionālajiem traucējumiem;interpretatīvā fenomenoloģiskā analīze;drama therapy;online;young people with functional disorders;interpretative phenomenological analysis
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darbs tika izstrādāts ar mērķi detalizēti izpētīt jauniešu ar funkcionālajiem traucējumiem (FT) iegūto pieredzi drāmas terapijas (DT) tiešsaistes grupu sesijās, no kā izriet pētījuma pamatjautājums: Kā jaunieši ar FT apraksta savu DT tiešsaistes grupas sesiju pieredzi? Darba aktualitāti nosaka tas, ka pasaulē ir veikti salīdzinoši maz kvalitatīvā dizaina pētījumu jauniešiem ar FT par DT tiešsaistes sesiju lietderīgumu, iespējām, efektivitāti, kā arī trūkumiem. Pētījumā piedalījās septiņi jaunieši ar FT vecumā no 21– 30 gadiem, nevalstiskās organizācijas klienti. Lai gūtu dziļāku priekšstatu un detalizēti izpētītu jauniešu ar FT iegūto pieredzi, kā vispiemērotākā pētījumam tika izvēlēta kvalitatīvā pētījuma stratēģija ar fenomenoloģiju kā pētījuma dizainu un interpretatīvo fenomenoloģisko analīzi (IFA) kā datu analīzes metodi. Pētījuma empīriskajā daļā vispirms tika izstrādātas un realizētas 10 DT grupu sesijas Zoom tiešsaistes platformā. Pētījuma datu iegūšanai pēc sesijām tika veiktas individuālās daļēji strukturētas video intervijas ar sesiju dalībniekiem Zoom tiešsaistes platformā. Veicot datu analīzi, tika noteiktas sešas virstēmas, kurām katrai attiecīgi pakārtotas četras līdz sešas apakštēmas. Pētījuma rezultāti norāda, ka jaunieši DT tiešsaistes sesijās ir piedzīvojuši plašu un daudzpusīgu emociju gammu un guvuši jaunu pieredzi. Kopumā jāsecina, ka piedzīvoto raksturo liels skaits pozitīvu aspektu un plašs ieguvumu spektrs. Rezultāti liecina, ka tiešsaistes DT sesijas sniedz atbalstu krīzes apstākļos, kā arī norāda uz trūkumiem un iespējamiem riskiem darbam tiešsaistē ar jauniešiem ar FT. Intervijās dalībnieki atklāj, ka DT ir neaizmirstama pieredze, kas ļauj justies brīvāk, izteikt savas domas un viedokli, atklāt no jauna vai rosināt iztēli, radošumu, spontanitāti un spēju improvizēt. Veiktais pētījums un tā rezultāti varētu sniegt atbalstu jauniešiem ar FT un viņu aprūpētājiem, asistentiem, kā arī sociālajiem darbiniekiem, lai uzlabotu aprūpes kvalitāti, kā arī veicinātu drāmas terapeitu (DTt) un citu mākslas terapeitu (MTt) profesionālo attīstību darbā ar mērķgrupas jauniešiem.
The Master Thesis was elaborated with an objective to study in detail the experience gained by young people with functional disorders (FD) in drama therapy (DT) online group sessions, from which the main question of the research arises: How young people with FD describe their experience gained during DT online group sessions? The topicality of the Thesis is determined by the fact that a relatively small number of qualitative design studies have been carried out worldwide involving young people with FD regarding usefulness, opportunities, efficiency, as well as deficiencies of DT online sessions. The research involves seven young people with FD aged from 21 – 30, who are clients of non-governmental organisation. To gain deeper insight and study in detail the experience gained by the young people with FD, the qualitative research strategy was selected as the most appropriate with phenomenology as the study design and interpretative phenomenological analysis (IPA) as the method for data analysis. In the empirical part of the research, initially 10 DT group sessions were created and implemented on Zoom online platform. For obtaining the research data, individual partially structured video interviews with participants of sessions were conducted on Zoom online platform. During the data analysis, six principal topics were defined, which contained respectively subordinated four to six sub-topics. The research results indicated that the young people have experienced a wide and diverse range of emotions, and have gained new experience. In general, the obtained results lead to a conclusion that this experience is characterised by a large number of positive aspects and an extensive spectrum of benefits. The results show that online DT sessions provide support in a crisis situation, and also show drawbacks and potential risks of working online with young people with FD. During the interviews, the participants revealed that DT is unforgettable experience, which allows feeling more free, express own thoughts and opinion, rediscover or stimulate imagination, creativity, spontaneity and improvisation skills.The conducted research and its results may provide support to young people with FD and their carers, assistants, as well as social workers, in order to improve the quality of care and promote professional development of drama therapists and other art therapists in working with young people within the target group.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.