Title: | Vizuāli plastiskās mākslas terapija darbā ar bērniem ar autiskā spektra traucējumiem: darbības jomu noteikšanas sistemātiskais pārskats |
Other Titles: | Art therapy with children with autism spectrum disorders: a scoping review |
Authors: | Sanita Šuriņa Inga Slokenberga Rehabilitācijas fakultāte Faculty of Rehabilitation |
Keywords: | Maģistra darba galvenie atslēgas vārdi: vizuāli plastiskā mākslas terapija;mākslas terapija;autisms;autiskā spektra traucējumi;Aspergera sindroms.;The main keywords of the master's thesis: visual plastic art therapy;art therapy;autism;autism spectrum disorders;Asperger's syndrome |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Rīgas Stradiņa universitāte Rīga Stradiņš University |
Abstract: | Anotācija
Autiskā spektra traucējumi ir ar garīgo attīstību saistīti traucējumi visa mūža garumā, kas ietekmē to, kā cilvēks sazinās un saprotas ar apkārtējiem. Mākslas terapeita izmantotās metodes / tehnikas un materiāli, var uzlabot bērnu ar autismu sociālo uzvedību, komunikāciju un uzmanības spējas.
Pētījuma mērķis bija noskaidrot pētījumos VPMT pielietojuma specifiku bērniem ar AST, izstrādājot darbības jomas sistemātisko pārskatu.
Lai atbildētu uz pētījuma jautājumiem, kādu vizuāli plastiskās mākslas terapeiti veido sesiju saturu un struktūru, kādus mērķus izvirza VPMT strādājot ar bērniem ar AST, kādas teorētiskās pieejas tiek izmantotas, kādi ir būtiskie aspekti strādājot ar bērniem ar AST, tika veikta pētījumu meklēšana ScienceDirect, PubMed, Sage Journal, Taylor and Francis datu bāzēs, kā arī izmantota pieejamā datu bāze Amerikas mākslas terapeitu asociācijas ietvaros. Pētījumu atlase veikta pēc PRISMA ScR 2021 shēmas, ņemot vērā iepriekš noteiktus iekļaušanas kritērijus. Pētījumu metodoloģiskās kvalitātes izvērtēšanai tika izmantots Jauktu metožu novērtēšanas instrumentu (JMNI) Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT). Instrumentārijam izmantots JBI pierādījumu sintēzes protokols (JBI Manual for Evidence Synthesis, 2020). Darbības jomas sistemātiskajā pārskatā tika iekļauti 9 pētījumi.
Pētījuma rezultāti liecina, ka vizuāli plastiskās mākslas terapeiti savā darbā ar bērniem ar autiskā spektra traucējumiem veidojot sesiju saturu un struktūru, individuāli nosaka katra bērna terapijas mērķus, lai spētu veiksmīgi attīstīt prasmes, mazināt traucējumus/grūtības, izvēlēties piemērotākās metodes/tehnikas un atbilstošākos materiālus. Šis pētījums identificē būtiskos aspektus, kā strādā VPMT, kā arī kādās teorētiskajās pieejās un kā vecāki vērtē terapijas rezultātu.
Izveidotais darbības jomas pārskats ir pirmais šāda veida pētījums latviešu valodā un būs noderīgs vizuāli plastiskās mākslas terapeitiem, kuri strādā ar bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, kā arī citiem pētniekiem, kuri vēlas veikt pētījumus šajā jomā. Abstract Autism spectrum disorders are lifelong disorders that affect a person's communication and acquaintance with others. The methods / techniques and materials used by the art therapist can improve the social behavior, communication and attention skills of children with autism. The aim of the study was to find out the specifics of the use of Visual Plastic Art Therapies in children with ASD in other studies by developing a systematic review of the scope. To answer the questions raised in the study, a search of the ScienceDirect, PubMed, Sage Journal, Taylor, and Francis databases was performed, as well as an available database within the American Association of Art Therapists. The studies were selected according to the PRISMA ScR 2021 scheme, taking into account pre-defined inclusion criteria. The Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT) of the JMNI was used to assess the methodological quality of the studies. The JBI Evidence Synthesis Protocol (2020) was used for the instrumentation. The systematic review of the scope included 9 studies. The results of the study show that visual plastic art therapists individually determine the goals of each child's therapy in order to successfully develop skills, reduce disorders / difficulties, choose the most appropriate methods / techniques and the most appropriate materials. This study identifies the basic principles of how VPMT works, as well as what theoretical approaches and how parents evaluate the outcome of treatment. The developed scope report is the first study of its kind in Latvian and will be useful for visually plastic art therapists working with children with autism spectrum disorders, as well as for other researchers wishing to conduct research in this area. |
Description: | Mākslas terapija Art Therapy Veselības aprūpe Health Care |
Appears in Collections: | Maģistra darbi |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pielikumi MD 05.01.2022.pdf | Noslēguma darba pielikums | 399.41 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Rehabilitacijas_fakultate_RFMT_2022_Inga_Slokenberga_043951.pdf | Maģistra darbs | 1.11 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.