Title: Speciālās izglītības iestāžu pedagogu supervīzijas vajadzības
Other Titles: Supervision needs of the teachers of special education establishments
Authors: Sanita Šuriņa
Baiba Pumpiņa
Līga Vaite
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: supervīzija;speciālās izglītības iestādes pedagogs;supervīzijas vajadzības;supervision;special education institution teacher;supervision needs
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba pētījuma mērķis – izpētīt speciālās izglītības iestāžu pedagogu supervīzijas vajadzības. Pētījumā izvirzīti jautājumi: kādas speciālās izglītības iestāžu pedagogu supervīzijas vajadzības atklājas un tiek izdalītas fokusgrupā? Vai aptaujā izveidotie panti atbilst speciālās izglītības iestāžu pedagogu supervīzijas vajadzību novērtēšanai? Kādi ir izveidotās aptaujas satura pamatotības un ticamības rādītāji? Kādas ir speciālās izglītības iestāžu pedagogu supervīzijas vajadzības? Pētījumā izmantots jauktais secīgais izpētes dizains, pētījumam trīs posmi. Pirmajā posmā izveidota fokusgrupa, kurā piedalījās 8 speciālās izglītības iestādes pedagogi ar supervīzijas pieredzi, iegūtajiem datiem veikta tematiskā analīze un izdalītas supervīzijas vajadzības raksturojošas tēmas. No fokusgrupā iegūtajām tēmām pētījuma otrajā posmā izveidota aptauja, četri eksperti pārbaudīja aptaujas pantu atbilstību speciālās izglītības iestāžu pedagogu supervīzijas vajadzību novērtēšanai. Pētījuma trešajā posmā veikta speciālās izglītības iestāžu pedagogu aptauja, noskaidrota aptaujas pantu faktoru struktūra, atbilstība zinātnē pieņemtiem psihometrikas rādītājiem, noskaidrotas speciālās izglītības iestāžu pedagogu supervīzijas vajadzības. Pētījuma trešajā posmā piedalījās 358 speciālās izglītības iestāžu pedagogi, vecumā no 22 līdz 76 gadiem (M = 49), no tiem 93% sievietes (n = 332) un 7% vīrieši (n = 26). Kopumā sasniegtā izlase ir reprezentatīva pret ģenerālo kopu pēc parametriem: dzimums, vecums, reģioni. Pētījuma rezultāti. Fokusgrupas datu analīzes rezultātā izdalītas 6 tēmas – atbalsts, supervīzija, profesionālās robežas, attiecības profesionālajā vidē, profesionālās pieredzes apmaiņa, skolotāju profesionālā identitāte. Otrajā pētījuma posmā izveidota aptaujas anketa “Speciālās izglītības iestāžu pedagogu supervīzijas vajadzības” Pētījuma trešajā posmā veikta aptauja un noskaidrota aptaujas faktoru struktūra, aptauju veido sešas skalas – Emocionālais atbalsts, Sadarbības veidošana izglītības iestādē, Atbalsts mācību procesa nodrošināšanā, Skolotāja personība un profesionālā identitāte, Profesionālās robežas, Saskarsme un saskarsmes barjeras. Kronbaha alfa (α) vērtība izdalītajām skalām ir robežās no 0,9 līdz 0,73, kas norāda, ka panti ir saskaņoti, 3 skalām ir paaugstināts reakcijas indekss. Respondentu supervīzijas vajadzību novērtējums, pēc vērtējuma svarīgi vai ļoti svarīgi visos skalas pantos sadalās šādi: Saskarsme un saskarsmes barjeras – 69,3%, Emocionālais atbalsts – 68,7%, Atbalsts mācību procesa nodrošināšanā – 67,9%, Profesionālās robežas – 66,5%, Skolotāja pieredze un profesionālā identitāte – 51,1%, Sadarbības veidošana izglītības iestādē – 36%. Maģistra darba pētījumā iegūtie rezultāti izmantojami supervīzijas piedāvājuma veidošanai speciālās izglītības iestādēs, kā arī veicot tālākus pētījumus par pedagogu supervīzijas vajadzībām. Atslēgvārdi: supervīzija, speciālās izglītības iestādes pedagogs, supervīzijas vajadzības
The aim of the master's work research is to study the supervision needs of teachers of special education institutions. The study raised the following questions: what are the supervision needs of teachers of special education institutions and are they identified in the focus group? Do the articles created in the survey correspond to the assessment of the supervision needs of teachers of special education institutions? What are the indicators of validity and reliability of the content of the created survey? What are the supervision needs of teachers of special education institutions? The study uses a mixed sequential research design, the study has three stages. In the first stage, a focus group was established, which was attended by eight teachers of special education institutions with supervision experience, thematic analysis of the obtained data was performed and topics characterizing the needs of supervision were identified. From the topics obtained in the focus group - a survey was created in the second stage of the research, four experts checked the compliance of the survey articles with the assessment of the supervision needs of teachers of special education institutions. In the third stage of the research, a survey of teachers of special education institutions was established, the structure of the factors of the survey articles was clarified, compliance with the psychometric indicators accepted in science, the needs of supervision of teachers of special education institutions were clarified. In the third stage of the study, 358 teachers of special education institutions participated, aged 22-76 (M = 49), of which 93% were women (n = 332) and 7% men (n = 26). In general, the achieved sample is representative of the general population by parameters: gender, age, regions. Research results. As a result of the analysis of the focus group data, 6 topics were identified - support, supervision, professional boundaries, relations in the professional environment, exchange of professional experience, professional identity of teachers. In the second stage of the research, a questionnaire “Supervision needs of teachers of special education institutions” was created. In the third stage of the research, a survey was taken and the structure of survey factors was clarified, the survey consists of six scales - Emotional support, Building cooperation in an educational institution, Support in ensuring the learning process, Teacher's personality and professional identity, Professional boundaries, Communication and communication barriers. Cronbach's alpha (the value for the separated scales ranges from 0.9 to 0.73), which indicates that the articles are consistent, 3 scales have an elevated response index. The assessment of the respondents' supervision needs, according to the assessment important or very important in all articles of the scale, is divided into: “Communication and communication barriers” - 69.3%, Emotional support - 68.7%, Support in ensuring the l
Description: Supervīzija
Supervision
Izglītība, pedagoģija un sports
Education, Pedagogy and Sports
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sabiedribas_veselibas_un_socialas_labklajibas_fakultate_SPVM_2021_Liga_Vaite_043824.pdfMaģistra darbs1.6 MBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
1.pielikums_pdf.pdfNoslēguma darba pielikums441.62 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
3.pielikums_pdf.pdfNoslēguma darba pielikums680.01 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
2.pielikums_pdf.pdfNoslēguma darba pielikums636.93 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.