Title: "Jēgpilni izmantots personīgais resurss kopējam labumam": kas padara sociālo tīklu lietotāju par influenceri Latvijā?
Other Titles: "A meaningful use of personal resources for the common good": what makes a social network user an influencer in Latvia?
Authors: Ieva Puzo
Jana Rubeniņa
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: influenceris;sociālās platformas;reciprocitāte;platformu kapitālisms;neitralitāte;influencer;social platforms;followers;advertising;cooperation;involvement;neutrality
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darbs „"Jēgpilni izmantots personīgais resurss kopējam labumam": kas padara sociālo tīklu lietotāju par influenceri Latvijā?” ir pētījums par Latvijas influenceriem, kuru pamatdarbību veido reciprokālas attiecības – došanas un ņemšanas attiecības caur sociālo tīklu platformu. Maģistra darbs parāda, kā tiek veidotas attiecības starp influenceri – reklāmas devēju – auditoriju, atklājot, ka šajās reciprokālājās attiecībās svarīgu lomu spēlē neitralitāte. Influenceris ir atkarīgs no to sekotāju viedokļa, katra influenceru darbība var radīt negatīvu efektu, nereti influenceris izvēlās ieņemt neitrālu viedokli izvairoties no sabiedrībai jūtīgām tēmām, tādā veidā samazinot risku izsaukt tam sekojošu negatīvu efektu. Pētījums balstās dziļās, daļēji strukturētās intervijas ar vairākiem influenceriem. Šī metode ļauj izprast, kā influenceri organizē dienas plānu, komunicē ar “sekotājiem”, piesaista sadarbības partnerus un uztur ilgstošas vai īslaicīgas sadarbības attiecības. Līdzās daļēji strukturētajām intervijām, balstoties dažādos publiski pieejamos materiālos, analizēju, kādi instrumenti tiek izmantoti influencera kanāla mērķu sasniegšanai, kā tiek rādītās reklāmas un kā veidojas uzskati par terminu “influenceri” profesijas perspektīvā. Teorētiskajā apkopojumā un analīzē iezīmēju platformu kapitālismu un reciprocitātes nozīmi, kas izceļ influenceru jomas veidošanas specifiku. Tas nozīmē, ka platforma, kā peļņas ienākuma avots iet roku rokā ar reciprokālām attiecībām starp sekotāju un uzņēmumu. Maģistra darbu veido trīs nodaļas. 1.nodaļā “Pētījuma lauks un metodes” izklāstu pētījumā izmantotās metodes un sniedzu ieskatu pētījuma dalībniekos. 2. nodaļā “Definējot jēdzienu "Influenceris"” apskatu influenceri kā darbības jomu, to veidojošās iezīmes, kā arī skaidroju, kā influenceri redz un veido savu lomu Latvijas sabiedrībā. 3.nodaļā “Platforma - privātā un publiskā telpā” aplūkoju publiskās un privātās telpas nozīmi platformu ekonomikā, kā platformas veicina un notur reciprokālās attiecības. Maģistra darba tēze: Sociālās platformas ir veids, kā influenceris Latvijā var kļūt par sava laika noteicēju, tomēr reciprokālās attiecības platformu kapitālismā un publiskais tēls, kas nāk līdzi tam, uzliek pienākumus un ierobežojumus.
The Master's thesis ""Meaningful use of personal resources for the common good ": what makes a social network user an influencer in Latvia?" is a study of Latvian influencers, whose main activity consists of reciprocal relationships - giving and receiving relationships through a social networking platform, establishing, and maintaining them through platform economy. The relationship is formed between the influencer - the advertiser - the audience. Reciprocal relations are characterized by neutrality. Influencers depend on the point of view of their followers, each influencer's activity can have a negative effect, and often the influencer chooses to take a neutral opinion avoiding socially sensitive topics, thus reducing the risk of causing a subsequent negative effect, at the same time providing a basis for a wider range of advertising offers. The task of the study was to conduct in-depth, semi-structured interviews with several influencers - this method allowed to understand the aspects that are focused on organizing the influencers daily agenda, communicating with “followers”, attracting partners, and creating long-term or short-term cooperation. Interviews allowed to get more insight on how these collaborations affect the content that reaches the audience. I used the method of virtual ethnography to understand what tools are used to achieve the goals of their platform, how commercials are displayed and how perceptions of the term “influencers” are formed in the perspective of the profession. In the theoretical summary and analysis, I highlight the importance of platform capitalism and reciprocity in the perspective of influencer as profession. The master's thesis consists of three chapters: Research field and methods - in the chapter I describe the methods used in the research and look at the research participants. The chapter “Defining the term “Influencer” reviews influencers as a field of activity, its forming features, as well as explains how influencers see and form their role in Latvian society. And in the chapter “Platform - in private and public space” I look at the role of public and private space in the platform economy, how platforms promote and maintain reciprocal relationships. Master's thesis: Social platforms are a way for the influencer to become a determinant of his time, however, the reciprocal relations in the capitalism of the platforms and the public image that comes with it impose obligations and limitations.
Description: Sociālā antropoloģija
Social Anthropology
Socioloģija, politoloģija un antropoloģija
Sociology, Politics and Anthropology
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.