Title: Diabēta apmācības kabinetu pieejamība Latvijā
Other Titles: The availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia
Authors: Iveta Ludviga
Linda Gerda Bauere
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: Cukura diabēts;diabēta apmācības kabineti;diabēta pašaprūpes apmācības;pieejamība;Diabetes;diabetes training cabinets;diabetes self-care training;availability
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Aktualitāte: Cukura diabēts ir hroniska slimība, kuras izplatība pasaulē arvien pieaug. Diabēta pašaprūpes apmācības uzlabo cukura diabēta pacientu veselības stāvokli un klīniskos rezultātus, tomēr liela daļa pacientu nesaņem šo veselības aprūpes pakalpojumu. Pētījuma mērķis: Raksturot diabēta apmācības kabinetu pieejamību ietekmējošos faktorus Latvijā un izstrādāt ieteikumus diabēta apmācības kabinetu pieejamības uzlabošanai Latvijā. Pētījuma uzdevumi: Izpētīt faktorus, kas saistīti ar diabēta apmācības kabinetu pieejamību, noskaidrot, kādi ir kavējošie faktori diabēta apmācības kabinetu pieejamībai Latvijā cukura diabēta pacientu skatījumā un veselības nozares pārstāvju skatījumā, un izstrādāt ieteikumus diabēta apmācības kabinetu pieejamības uzlabošanai Latvijā. Pētījuma jautājums: Kādi ir kavējošie faktori diabēta apmācības kabinetu pieejamībai Latvijā? Metodes: Pētījumā tika pielietotas jauktas datu ieguves metodes. Tika veikta cukura diabēta slimnieku anketēšana (n=275) un veiktas daļēji strukturētas intervijas ar veselības nozares pārstāvjiem (n=5). Rezultāti: Veselības nozares pārstāvji izceļ trīs galvenās kategorijas kā kavējošos faktorus diabēta apmācības kabinetu pieejamībai – informētību, fizisko pieejamību un pieņemamību. 56% cukura diabēta pacientu nav pieejama viņiem nepieciešamā informācija par diabēta pašaprūpes apmācībām, un tikai 35% pacientu apmācību norises vieta ir ērta. 63% pacientu var atļauties ar apmācību apmeklēšanu saistītos izdevumus. 29% pacientu baidās, ka apmācību laikā saņems pārmetumus par to, ko viņi dara nepareizi. Secinājumi: Būtiskākie kavējošie faktori diabēta apmācības kabinetu pieejamībai Latvijā ir informētībās, fiziskās pieejamības un pieņemamības trūkums. Galvenais kavējošais faktors ir informētības trūkums. Finansiālā pieejamība nav būtisks kavējošais faktors diabēta apmācības kabinetu pieejamībai Latvijā. Atslēgvārdi: cukura diabēts, diabēta apmācības kabineti, diabēta pašaprūpes apmācības, pieejamība. Pielietojums: Iegūtie darba rezultāti var tikt tālāk izmantoti, lai uzlabotu diabēta apmācības kabinetu pieejamību Latvijā. Bauere, Linda Gerda. Diabēta apmācības kabinetu pieejamība Latvijā. Maģistra darbs / zinātniskais vadītājs Dr. sc. admin., prof. Iveta Ludviga. Rīga: RSU, RISEBA, 2021. 71 lpp.: 22 att., 11 tab., 16 pielikumi, 61 literatūras avots.
Topicality: Diabetes is a chronic disease that is becoming more prevalent in the world. Diabetes self-care education improves the health status and clinical outcomes of diabetic patients, however, a large proportion of patients do not receive this health care service. Aim: To describe the factors influencing the availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia and to develop recommendations for improving the availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia. Objectives: To study the factors related to the availability of diabetes self-management education training cabinets, to find out the obstacles to the availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia from the point of view of diabetic patients and health industry representatives, and to develop recommendations for improving the availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia. Research question: What are the hindering factors for the availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia? Methods: A mixed methods research approach was used in the study. Both a survey with diabetes patients (n=275) and semi-structured interviews with health-care professionals (n=5) were conducted. Results: The health-care professionals highlight three main categories as barriers to access to diabetes self-management education training cabinets: approachability, physical accessibility and acceptability. 56% of patients do not have the information they need about diabetes self-management education training cabinets, and for only 35% of the patients the training location is convenient. 63% of patients can afford the costs of attending training. 29% of patients fear that they will be reprimanded during training for what they do wrong. Conclusions: The most significant obstacles to the availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia are approachability, physical accessibility and acceptability. The main obstacle is approachability. Financial availability is not a significant obstacle to the availability of diabetes training rooms in Latvia. Keywords: diabetes, diabetes training cabinets, diabetes self-care training, availability. Application: The obtained results can be further used to improve the availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia. Bauere, Linda Gerda. The availability of diabetes self-management education training cabinets in Latvia. Master's thesis / scientific supervisor Dr. sc. admin., prof. Iveta Ludviga. Riga: RSU, RISEBA, 2021. 71 p .: 22 fig., 11 tables, 16 appendices, 61 literature sources.
Description: Veselības vadība
Health management
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.