Title: Pirmsskolas vecuma bērniem piemērotas MEPL izvērtēšanas instrumenta procedūras izstrāde un aprobācija vizuāli plastiskajā mākslas terapijā
Other Titles: Development of a suitable ETC assessment instrument procedure for children of pre-school age and approbation in art therapy
Authors: Viktorija Perepjolkina
Anda Upmale-Puķīte
Ilva Krauja
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: Mākslinieciskās ekspresijas pakāpenisko līmeņu modelis;MEPL izvērtēšanas instruments;pirmsskolas vecuma bērni;mākslinieciskās ekspresijas pakāpenisko līmeņu (MEPL) izvērtēšanas metodes rokasgrāmata;pazīmju kritēriju video paraugi.;model of the ETC;ETC art-based assesment;pre-school children;ETC assessment method manual;video samples for the characteristics criteria.
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Latvijā, balstoties uz Mākslinieciskās ekspresijas pakāpenisko līmeņu (turpmāk tekstā – MEPL) teorētisko konceptu (angl. The Expressive therapies Continuum (ETC)), tiek izstrādāts nedirektīvs, uz mākslu balstīts izvērtēšanas instruments – Mākslinieciskās ekspresijas pakāpenisko līmeņu (MEPL) izvērtēšanas instruments. Šī pētījuma mērķis: izstrādāt piemērotu MEPL izvērtēšanas instrumenta procedūras aprakstu pirmsskolas vecuma bērniem un aprobēt to vizuāli plastiskajā mākslas terapijā. Papildināt MEPL izvērtēšanas rokasgrāmatas pazīmju kritērijus ar atbilstošiem video paraugiem kinestētiskajā-sensorajā līmenī. Atbilstoši pētījuma mērķim tika izvirzīti pētījuma jautājumi: 1. posma jautājumi: Kāds ir VPMT terapeitu vērtējums par MEPL izvērtēšanas instrumenta procedūras piemērotību pirmsskolas vecuma bērniem? Cik saskaņoti ir mākslas terapeitu vērtējumi par procedūras piemērotību? Pētījuma 2. posma jautājumi: Cik precīzi atlasītie video paraugi attēlo mākslinieciskās ekspresijas pazīmju kritērijus? Cik saskaņoti ir ekspertu/mākslas terapeitu vērtējumi par mākslinieciskās ekspresijas pazīmju kritēriju video paraugiem? Pētījuma sagatavošanas posmā un pilotpētījuma ietvaros, tika izstrādāta MEPL izvērtēšanas instrumenta procedūra individuālai sesijai, kas būtu piemērota pirmsskolas vecumposma bērniem. Pilotpētījuma laikā piedalījās 12 pētījuma dalībnieki. 1. pētījuma posmā tika aprobēta MEPL izvērtēšanas instrumenta procedūra pirmsskolas vecuma bērniem. Pēc MEPL izvērtēšanas procedūras apraksta tika novadītas 4 sesijas un ierakstītas video formātā. Pieci mākslas terapeiti, neatkarīgi viens no otra sniedza vērtējumu par procedūras piemērotību. Tika noskaidrots praktizējošu mākslas terapeitu vērtējums un šo vērtējumu saskaņotība par MEPL izvērtēšanas instrumenta procedūru. 2. posma pētījuma dalībnieki: deju un kustību terapijas terapeite, maģistra darba autore un 3 neatkarīgie eksperti/mākslas terapeiti noteica laika intervālus mākslinieciskās ekspresijas pazīmju kritērijiem un izveidoja video paraugus. Pēc tam tika veikta MEPL izvērtēšanas instrumenta mākslinieciskās ekspresijas pazīmju kritēriju video paraugu atlase iekļaušanai rokasgrāmatā, balstoties uz ekspertu vērtējumiem. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, tika secināts, ka MEPL izvērtēšanas instrumenta administrēšanā ar pirmsskolas vecuma bērniem jāņem vērā mākslas materiālu izvietojums. Mākslas materiālus ieteicams novietot bērniem ērti aizsniedzamā vietā, saglabājot standartizēto MEPL izvērtēšanas instrumenta mākslas materiālu izvietojumu. MEPL izvērtēšanas metodes rokasgrāmatā iekļautie video paraugi veicinās viennozīmīgāku izpratni par pazīmju kritērijiem un atvieglos izvērtēšanas procesu praktizējošiem mākslas terapeitiem, kuri izmantos MEPL izvērtēšanas instrumentu klienta/pacienta izvērtēšanā, tādēļ turpmāk nepieciešams izstrādāt video paraugus arī tiem pazīmju kritērijiem, kuriem netika noteikti laika intervāli un izveidoti atbilstoši video paraugi šī pētījuma ietvaros.
There is draw up non-directive art-based assessment instrument ETC (The Expressive therapies Continuum) based on the theoretical concept ETC in Latvia. The purpose of this research is to develop appropriate description of the procedure of the ETC assessment instrument for pre-school children and to bury it in art therapy. Complement criteria for the characteristics of the ETC assessment manual with appropriate video samples at kinesthetic-sensory level. According to purpose of the research were raised issues: Stage 1: What is an assessment of therapists of the art therapy about suitability of the ETC procedure to pre-school children? How coordinated are assessments of the art therapists about suitability of the procedure? Stage 2: How accurate selected video samples display criteria for characteristics of artistic expression? How coordinated are assessments of the art therapists about video samples of the criteria for characteristics of artistic expression? During of the research, as part of this, was developed procedure of the ETC assessment instrument for an individual session suitable for pre-school children. The pilot research involved 12 participants. There was buried the procedure of the ETC assessment instrument for pre-school children in research phase 1. Following the description of the procedure of the ETC assessment, 4 sessions were managed and recorded in video format. 5 art therapists, regardless of each other, provided an assessment of the appropriateness of the procedure. The assessment of practicing arts therapists and consistency of these assessments on procedure of the ETC assessment instrument was cleared. The procedure of the ETC assessment instrument was updated, based on an assessment and recommendation of the art therapists about procedure. Participants in research phase 2: A dance-and-move therapy therapist, author of a Master`s thesis, and 3 independent experts/art therapists who set time intervals for the characteristics of artistic expression and created video samples. After that a selection of video samples of the characteristics of the ETC assessment instrument for artistic expression was carried out for inclusion in the manual, based on expert assessments. In general, 33 video samples for the 13 characteristics of artistic expression were included in the manual of the ETC assessment method, based on expert assessments. Based on the results of the research, it was concluded that ETC assessment instrument is to be administered to children of pre-school age, but the position of arts materials should be taken into account. It is recommended to put the art materials in a comfortable place for children, maintaining the standardized position of arts materials of the ETC assessment instrument. Video samples included in the ETC assessment method manual will promote more meaningful understanding of the characteristics criteria and facilitate the assessment process for practicing arts therapists, who will use ETC assessment i
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.