Title: Mākslas terapeita kā psiholoģiskās palīdzības sniedzēja profesionālās identitātes raksturojums un specifika Latvijā
Other Titles: Characteristics and specifics of the professional identity of an art therapist as a provider of psychological help in Latvia
Authors: Elīna Akmane
Kristīne Mārtinsone
Agnese Kolmane
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: mākslas terapeits;mākslas terapija;psiholoģiskā palīdzība;psiholoģiskās palīdzības sniedzējs;profesionālā identitāte;art therapist;art therapy;psychological help;psychological help provider;professional identity
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Šī maģistra darba iecere bija izstrādāt aptauju psiholoģiskās palīdzības sniedzēju profesionālās identitātes mērīšanai, iekļaujot pantus, kas atbilst mākslas terapeita profesionālās darbības specifikai un izpētīt mākslas terapeitu profesionālās identitātes raksturojumus, kā arī identificēt mākslas terapijas specifiskos psiholoģiskās palīdzības mērķus un intervences. Pētījuma jautājumi: “Kādi kritēriji raksturo mākslas terapeita kā psiholoģiskās palīdzības sniedzēja profesionālo identitāti?”, “Kāds ir ekspertu viedoklis par aptaujas pantu atbilstību psiholoģiskās palīdzības sniedzēju profesionālās darbības specifikai?”, “Kāds ir mākslas terapeita profesionālās identitātes raksturojums un specifika?” un “Kādi ir mākslas terapeita specifiskie psiholoģiskās palīdzības mērķi un intervences?”. Pētījuma metode: pētījumā tika aicināti piedalīties septiņu profesionāļu grupu pārstāvji: psihologi, psihiatri, māsas, sociālie darbinieki, ārsti psihoterapeiti, psihoterapijas speciālisti un mākslas terapeiti. Lai izveidotu aptaujas anketu, pētījums notika vairākos posmos un tajā iesaistījās trīs pētnieki. Katrs no pētniekiem veica savu pētījuma daļu, balstoties uz kuras rezultātiem tika izstrādāti aptaujas panti. Šī maģistra darba autore veica fokusgrupas diskusiju mākslas terapeitiem, kuras rezultātā tika identificēti mākslas terapeita profesionālo identitāti raksturojošie kritēriji. Aptaujas saturisko izvērtēšanu veica 11 jomas eksperti. Darba rezultātā tika izveidota “Aptaujas anketa psiholoģiskās palīdzības sniedzēju profesionālās identitātes mērīšanai”. Aptaujas anketa tika izvietota tīmekļa vietnē visidati.lv 2020.gada novembrī un pētījumā piedalījās 45 mākslas terapeiti (dažādu specializāciju) un 194 citu profesiju pārstāvji, kas sniedz psiholoģisko palīdzību Latvijā. Pētījuma rezultāti ļauj izdarīt secinājumus par to, kas raksturo mākslas terapeitu profesionālo identitāti Latvijā gan profesijas ietvaros, gan plašākā kontekstā - veselības aprūpē. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, ir iespēja izdarīt secinājumus par profesijas specifiku saiknē ar citiem psiholoģiskās palīdzības sniedzējiem veselības aprūpē, kas var būt nozīmīgi gan mākslu terapijas kā profesijas attīstībai Latvijā, gan mākslas terapeita profesionālās identitātes pilnveidē. Rezultāti var būt noderīgi arī mākslas terapijas izglītības programmas satura pilnveidei, profesijas standarta pilnveidei. Pētījuma rezultāti var tikt izmantoti turpmākiem pētījumiem, kas saistīti ne tikai ar mākslas terapeita profesiju un mākslas terapeita profesionālo identitāti, bet arī citu psiholoģiskās palīdzības sniedzēju profesionālo pilnveidi Latvijā vai tikt izmantoti turpmākai aptaujas pilnveidei.
The purpose of this master's thesis was to develop a survey to measure the professional identity of psychological help providers, including articles that correspond to the specifics of art therapist's professional activity and to study the characteristics of art therapists' professional identity, as well as identify specific goals and interventions of art therapy. Research questions: “What criteria characterize the professional identity of an art therapist as a psychological help provider?”, “What is the expert opinion on the compliance of the questionnaire articles with the specifics of professional activity of psychological help providers?”, and “What are the specific goals and interventions of psychological help of an art therapist?”. Research method: Representatives of seven groups of professionals were invited to participate in the study: psychologists, psychiatrists, nurses, social workers, doctors, psychotherapists, psychotherapy specialists and art therapists. In order to create a questionnaire, the study took place in several stages and involved three researchers. Each of the researchers conducted their part of the study, based on the results of which questionnaire articles were developed. The author of this master's thesis conducted a focus group discussion for art therapists, as a result of which the criteria characterizing the professional identity of an art therapist were identified. The content evaluation of the survey was performed by 11 experts in the field. As a result of the work, a “Questionnaire for measuring the professional identity of psychological care providers” was created. The questionnaire was posted on the website visidati.lv in November 2020 and 45 art therapists (of various specializations) and 194 representatives of other professions providing psychological help in Latvia participated in the study. The results of the research allow to draw conclusions about what characterizes the professional identity of art therapists in Latvia. Based on the results of the research, it is possible to draw conclusions about the specifics of the profession in connection with other psychological help providers in health care, which may be important both for the development of art therapy as a profession in Latvia and for improving the professional identity of art therapists. The results can also be useful for the improvement of the content of the art therapy education program, for the improvement of professional standards.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.