Title: Vizuālās izvērtēšanas metodes “3D emociju kompozīcija” un emociju regulācijas pamatprasmju rādītāju sakarības pacientiem ar depresiju un kontrolgrupā
Other Titles: The correlations between the visual assessment method “3D emotion composition” and basic emotion regulation skills in patients with depression
Authors: Inese Paiča
Kristīne Mārtinsone
Signe Vanadziņa
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: vizuālā izvērtēšana;vizuālā metode;izvērtēšana mākslu terapijā;3D emociju kompozīcija;drāmas terapija;emociju regulācija;depresija.;visual assesment;visual method;assesment in art therapy;3D composition of emotions;drama therapy;emotion regulation;depression.
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darbā aprakstīta vizuālās izvērtēšanas metodes “3D emociju kompozīcija” (3DEK) izveide, ieskaitot teorētisko pamatojumu, un pētītas emociju regulācijas pamatprasmju rādītāju sakarības pacientiem ar depresiju un kontrolgrupā, lai novērtētu izveidotās metodes pamatotību un ticamību. Izmantojot minēto vizuālo izvērtēšanas metodi, tiek veikts klienta / pacienta emociju piedzīvošanas intensitātes un biežuma subjektīvais pašnovērtējums, kā arī emociju regulācijas pamata prasmju – emociju atpazīšanas, pieņemšanas un izpratnes izvērtēšana. Šī metode nav atkarīga no klienta/pacienta mākslinieciskajām prasmēm. 3DEK metodē klienti / pacienti tiek aicināti attēlot sevi un savu emociju pasauli, izmantojot drāmas terapijā ierastos rekvizītus (Chesner, 2007), šeit tradicionālos rekvizītus aizstāj 30 baltu plastmasas figūru komplekts, kurā ietilpst trīs dažādu izmēru figūras, kuras simbolizē ES, un 27 identiski kubi, kuri simbolizē emocijas. Figūras ir izprintētas ar 3D printeri. Metodes teorētiskais pamats veidots asimilatīvās integrācijas pieejā, izmantojot gan drāmas terapijas, gan vizuāli plastiskās mākslas terapijas pamatprincipus, gan arī emociju regulācijas prasmju teoriju. Vizuālās izvērtēšanas metodes kriteriālā pamatotība un ticamība tika pārbaudīta, izmantojot Emociju regulācijas prasmju aptauju (Emotion Regulation Skills Questionnaire ERSQ-27; Berking & Znoj, 2008, adaptēta latviešu valodā: Paiča un Mārtinsone, 2019) un zināmo grupu metodi (known–groups validity) (Davidson, 2014). Metodes pamatotības pārbaudīšanai tika izvēlētas divas grupas – pacienti ar depresiju un pieaugušie bez depresijas simptomiem. Maģistra darba ietvaros pētījums tika veikts Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra ambulatorajā aprūpes centrā ar stacionāru ”Veldre”. Depresijas pacientu grupa izvēlēta tādēļ, ka tā ir viena no izplatītākajām psihiskajām slimībām pasaulē un depresija ir viena no biežākajām diagnozēm, ar ko savā darbā sastopas mākslas terapeiti Latvijā. Pacientiem ar depresiju raksturīgas problēmas emociju regulācijā, viņiem mēdz būt izteikta negatīvo afektu dominante, ko varēja novērot arī 3DEK metodes rezultātos. Tika izvirzītas vairākas hipotēzes, kuras apstiprinājās pētījuma gaitā. Izveidoto vizuālās izvērtēšanas metodi 3DEK iespējams lietot jebkurā mākslas terapijas specialitātē gan kā pamatu vienas sesijas intervencei, gan veidojot terapijas plānu 10 sesijām, jo metodi ir iespējams lietot ikvienam psiholoģiskās palīdzības sniedzējam, turklāt tā neprasa nekādas mākslinieciskās prasmes no klienta / pacienta un rezultātu analizēšana ir vienkārša.
The Master's thesis describes the development of the visual evaluation method “3D Composition of Emotions” (3DCE), including theoretical justification, and studies the relationship of basic emotion management skills in patients with depression as well as in the control group to assess the validity of the established method. By using the 3DCE method, there is performed a subjective self – assessment of the intensity and frequency of the client's / patient's experience of emotions, as well as an assessment of the basic skills of emotional regulation – recognition, acceptance and understanding. 3DEC method do not depends on the artistic skills of the client / patient. In the newly created method, clients / patients are invited to portray themselves and the world of their emotions, using properties that are typical to drama therapy (Chesner, 2007), while the usual props are replaced by a set of 30 white plastic figures of three different sizes, representing the Self (I) and 27 identical cubes that symbolize emotions. The shapes have been printed on a 3D printer. The theoretical basis of the 3DCE is formed in an approach to assimilative integration, using both the principles of drama therapy and particular basic principles of visual plastic arts therapy as well as the theory of emotion regulation skills. The validity and reliability of the visual evaluation method was tested by using the Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ-27; Berking & Znoj, 2008, adapted in Latvian: Paiča and Mārtinsone, 2019) and the known–groups validity method (Davidson, 2014). Two groups were selected to test the validity of the 3DCE instrument: depressed patients and adults without depressive symptoms. Within the framework of the Master's thesis, the research was performed in the outpatient care center of the Riga Psychiatry and Narcology Center with the inpatient clinic "Veldre". The group of depressed patients was chosen because it is one of the most common mental illnesses in the world and depression is one of the most common diagnoses encountered by art therapists in Latvia. Patients with depression are characterized by problems in emotion regulation, they tend to have a pronounced dominance of negative effects, which could also be observed in the results of the 3DCE method. A number of hypotheses were introduced, which were confirmed in the course of the study. The visual evaluation method can be used as a 1- session tool, or a treatment plan for 10 sessions in any art therapy specialty, and it can be used by any psychological assistance provider as it does not require any artistic skills from the client / patient, and analysis of results is easy.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.