Title: Iekšējās runas intervences sacensību sportā : nejaušinātu kontrolētu pētījumu sistemātiskais pārskats.
Other Titles: Self-talk Interventions in Competitive Sport: Systematic Review of Randomized Controlled Studies.
Authors: Kristīne Šneidere
Sanita Šuriņa
Beate Evelīna Markāne
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: Iekšējā runa;intervence;sacensību sniegums;sistemātisks pārskats;Self-talk;self-talk intervention;sport performance;systematic review
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Sportisti mēdz saskarties ar nozīmīgām psiholoģiskām grūtībām sacensībās un iekšējā runa ir viena no pašregulācijas stratēģijām sportā. Vairākos pētījumos un iepriekšējos sistemātiskos pārskatos, un metaanalīzēs par šo tēmu ir pierādīta iekšējās runas statistiski nozīmīga pozitīva ietekme uz sacensību sniegumu (Tod et al., 2011, Hatzigeorgiadis et al., 2011). Šajos iepriekš veiktajos pētījumos ir norādīta nepieciešamība turpināt šī pētījuma virzienu, apskatīt izmantotās intervences, kā arī apskatīt intervenču efektivitāti uz sniegumu sacensībās. Pētījuma mērķis bija izstrādāt sistemātisko pārskatu ar pētījumiem par iekšējās runas intervenču efektivitāti sacensību snieguma uzlabošanā. Pētījuma ietvarā tika izvirzīti četri pētījuma jautājumi: 1) Kādas iekšējās runas intervences ir izmantotas sacensību snieguma efektivitātes uzlabošanai pētījumos laika posmā no 2012.gada līdz 2020.gadam? 2) Vai sistemātiskajā pārskatā iekļautajiem pētījumiem ir atbilstoša metodoloģiskā kvalitāte? 3) Vai iekšējās runas intervenču pielietošana sacensību sportā, uzlabos sacensību sniegumu? 4) Kāds ir dalībnieku pašnovērtējums par intervences efektivitāti? Tika veikta pētījumu meklēšana trīs datubāzēs - Scopus, PubMed un ProQuest. Pētījuma metodoloģiskā kvalitāte tika noteikta izmantojot CASP randomizēta kontrolēta pētījuma standarta kontrolsarakstu. Pārskatā tika iekļauti 12 eksperimentāli, kvazi-eksperimentāli pētījumi par iekšējo runu intervencēm sacensību rezultāta ietekmēšanai. Lai atbildētu uz pētījuma jautājumiem, tika apkopota informācija par pielietotajām iekšējās runas intervencēm un to efektivitāti uz sacensību sniegumu. Apkopotajos pētījumos visbiežāk tika izmantotas motivējošas un instrukciju iekšējās runas intervences, jo šīs intervences ir vairāk vērstas tieši uz sacensību snieguma uzlabošanu, motivējot sportistu, kā arī sniedzot konkrētas norādes. 83% pētījumu rezultāti norāda uz statistiski nozīmīgu iekšējās runas efektivitāti uz sacensību sniegumu dažādos sporta veidos. 80% pētījumu ir pierādīta motivējošas iekšējās runas ietekme, 50% pētījumu instrukciju iekšējās runas ietekme un 10% – uz mērķi orientētas (vairākos pētījumos tika izmantotas vairākas iekšējās runas intervences). Tika analizētas intervences, kuras pozitīvi ietekmēja sacensību sniegumu, kā arī intervences, kuras neuzrādīja ietekmi uz sniegumu. Abu šo gadījumu secinājumus var ņemt vērā turpmāko intervenču izstrādē, kā arī sportistu psihoizglītošanā par šo tēmu. Pētījums varētu tikt turpināts ar intervenču izvērtēšanas procesu.
Athletes tend to face significant psychological difficulties in sport and self-talk is one of the self-regulatory strategies in sport. Several studies and previous systematic reviews and meta-analysis on this topic have demonstrated a statistically significant positive effect of self-talk on competition performance (Tod et al., 2011; Hatzigeorgiadis et al., 2011; Brown & Fletcher, 2017). These previous studies indicate the need to continue the direction of this study, to look at the interventions used, as well as to look at the effectiveness of interventions on performance in competitions. The aim of the study was to develop a systematic review with research on the effectiveness of self-talk interventions in improving competition performance. Within the framework of the research, four research questions were raised: What self-talk interventions have been used to improve the efficiency of competition performance in research in the period from 2012 to 2020? Does included studies have appropriate methodological quality? Will the use of internal speech interventions in competitive sports improve competition performance? What is the participants' self-assessment of the effectiveness of the intervention? The trials were searched in three databases - Scopus, PubMed, and ProQuest. The methodological quality of the study was determined using the CASP randomized controlled trial standard checklist. The report included 12 experimental, quasi-experimental studies of self-talk interventions to influence competition outcome. In order to answer the research questions, information about the applied self-talk interventions and their effectiveness on the performance of the competition was collected. Motivational and instructional self-talk interventions were most often used in the summarized studies, as these interventions are more focused on improving the performance of the competition by motivating the athlete and providing specific guidance. 83% of the research results indicate a statistically significant efficiency of self-talk on the performance of competitions in various sports. 80% of studies have demonstrated the effects of motivational internal speech, 50% of studies have shown the effects of instructional self-talk, and 10% goal-directed talk (several studies used multiple self-talk interventions). Interventions that had a positive effect on competition performance as well as interventions that did not show an effect on performance were analyzed. The conclusions of both of these cases can be taken into account in the development of future interventions, as well as in the psychological education of athletes on this topic. The study could be continued with the intervention evaluation process.
Description: Veselības psiholoģija
Health psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.