Title: Informācijas avotu par veselības aprūpi pieejamība cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem.
Other Titles: Access to sources of information about health care for people with hearing impairments.
Authors: Anda Rožukalne
Kristaps Feldmanis
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: Dzirdes traucējumi;veselības uzvedība;sociālās mācīšanās teorija.;Hearing impairments;health behavior;social learning theory.
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darbā „Informācijas avotu par veselības aprūpi pieejamība cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem” tiek apskatīta un vērtēta pieejamība informācijai par veselības aprūpi cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem. Darbā tiek vērtēta dažādu informācijas avotu pieejamība un cilvēku ar dzirdes spējām iespējas informāciju no šiem avotiem saņemt savlaicīgi, kvalitatīvi un viņiem pieejamā veidā. Darbā arī tiek vērtēta informācijas pieejamības nozīme dažādu ar veselības uzvedību un paradumu pieņemšanā. Darbā apskatīti arī valsts un starptautiska līmeņa dokumentu, deklarāciju, vienošanos, konvenciju un citu lēmumu noteiktās prasības informācijas nodrošināšanai personām ar dzirdes traucējumiem. Svarīga loma darbā atvēlēta arī tam, lai izprastu veselības aprūpes personāla un sabiedrības veselības speciālistu, kas nodarbojas ar slimību profilakses informācijas izplatīšanu, gatavībai nodot ikvienam nozīmīgo informāciju arī personām ar dzirdes traucējumiem. Darbā tiek vērtēta un aplūkota arī praktiskā, personu ar dzirdes traucējumiem pieredze saskarsmē un informācijas saņemšanā no dažādiem veselības aprūpes speciālistiem gan vizītēs, gan apmeklējot dažādas saistītās iestādes un arī saņemot informāciju, kā arī pieejamās informācijas daudzveidība. Darbs atklāj dažādas nepilnības un problēmas ar veselības aprūpi saistītas informācijas saņemšanā cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem, proti, SPKC atzīst nepietiekamu pievēršanos šai sabiedrības grupai, tāpat arī medicīnas iestāžu darbiniekiem ir nepietiekamas prasmes komunikācijā ar cilvēkiem, kuriem ir dzirdes trucējumi, jo komunikācijai ar šo sabiedrības grupu, studijās pievērsta uzmanība tiek pavisam neilgu laiku, tādēļ speciālisti ar nepieciešamajām zināšanām vēl nestrādā darba tirgū. Aptiekās, poliklīnikās un citās ar veselības aprūpi saistītās iestādēs strādājošie nereti nevēlas apgrūtināt sevi, lai sazinātos ar cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem, viņiem saprotamā veidā. Visu šo iemeslu dēļ kvalitatīvajās intervijās atklātā pieredze liecina – informācijas pieejamības problēmas ietekmējušas cilvēku ar dzirdes traucējumiem veselības uzvedību un paradumus, reizēm liekot viņiem kādu veselības aprūpes pakalpojumu neizmantot vai izmantot nepilnīgi. Tas ietekmē arī līdzestību un vēlmi risināt ar veselības aprūpi saistītus jautājumus nākotnē. Tas ietekmē arī zināšanas par slimību profilaksi un tās nozīmi veselības uzturēšanā un veicināšanā. Atklātais liek domāt par veidiem, kā iedrošināt cilvēkus ar dzirdes traucējumiem nenobīties no komunikācijas barjeras. Tas liek domāt arī par veidiem, kā iespējami atvieglot komunikāciju starp cilvēkiem bez dzirdes traucējumiem un cilvēkiem ar šo funkcionālo traucējumu. Atklātais liek meklēt risinājumus tam, kā visdažādākajiem, ar veselības aprūpes nozari saistītajiem speciālistiem, palielināt zināšanas par veidiem, kā komunicēt ar cilvēkiem, kuriem ir dzirdes traucējumi un ļaut apzināties komunikācijas nozīmi veiksmīgā veselības uzturēšanas, veicināšanas un uzlabošanas procesā.
The Master’s thesis „Access to sources of information about health care for people with hearing impairments” examines and evaluates the availability of information on health care for people with hearing impairments. The work evaluates the availability of various sources of information and the possibilities of people with hearing impairments to receive information from these sources in a timely, high-quality manner and in a way that is accessible to them. The paper also evaluates the importance of access to information in the adoption of various health behaviors and habits. The paper also discusses the requirements for the provision of information to persons with hearing impairments set by different national and international documents. An important role in the work is also given to understanding the readiness of health care staff and public health professionals involved in the distribution of disease prevention information to pass on important information to people with hearing impairments. The paper also evaluates and discusses the practical experience of people with hearing impairments in communicating and receiving information from various health care professionals, both during visits and visits to various health care related institutions, and also receiving information as well as diversibility of accessible information The work reveals various shortcomings and problems in receiving health-related information for people with hearing impairments, namely the Center for Disease Prevention and Control, recognizes insufficient attention to this group of society, as well as medical staff have insufficient communication skills with people with hearing impairments, because the attention paid to studies about communication with this group of society started very recently, therefore specialists with the necessary knowledge are not yet working in the hospitals and health care related institutions. Experience from interviews shows that people working in health care institutions often do not want to make it difficult for them to communicate with people with hearing impairments in a way that they can understand. For all these reasons, the experience revealed in qualitative interviews shows that problems with access to information have affected the health behaviors and habits of people with hearing impairments, sometimes forcing them not to use or use a health care service incompletely. It also affects the desire to deal with health issues in the future. It also affects knowledge about disease prevention and its role in maintaining and promoting health. The discovery suggests ways to encourage people with hearing impairments not to be afraid of the communication barrier. It also suggests ways to facilitate communication between people without hearing loss and people with this impairment. The discovery also calls for ways to increase the knowledge of a wide range of health professionals, how to communicate with people with hearing impairments, and [...]
Description: Veselības komunikācija
Health Communication
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.