Title: Spēka vingrinājumi skolotājiem muguras sāpju mazināšanai
Other Titles: Strength Exercises for Teachers to Reduce Back Pain
Authors: Lelde Atvara
Sabīne Čirkše
Liepājas filiāle
Liepāja branch
Keywords: muguras veselība;muguras sāpes;spēka vingrinājumi;sēdošs un stāvošs darbs.;back health;back pain;strength exercises;sedentary and standing work.
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Studentes, Sabīnes Čirkšes, kvalifikācijas darba tēma ir “Spēka vingrinājumi skolotājiem, muguras sāpju mazināšanai”. Kvalifikācijas darba mērķis ir izpētīt skolotāju muguras stāvokli un izvērtēt, kā izstrādātais vingrojumu komplekss, ir uzlabojis muguras veselību. Izvirzītā pētījuma hipotēze: Veicot mērenas intensitātes spēka vingrinājumus muguras muskulatūras nostiprināšanai, iespējams novērst muguras sāpes un uzlabot muguras veselību. Pasaules Veselības organizācija (PVO) uzsver, ka muskuļu un skeleta sistēmas slimības nav radušās akūtā vai tūlītējā notikuma rezultātā, bet gan pakāpeniski un hroniski attīstoties. 2015. g. veiktajā pētījumā minēts, ka mērķtiecīga fiziskā slodze ir efektīva, lai pārvaldītu muskuļu un skeleta sistēmas sāpes (Gjelstrup Bredahl, 2015). Savukārt, 2019. g. veiktā pētījumā, ir pierādīts, ka starp skolotājiem visizplatītākās muskuļu un skeleta sistēmas slimības un sāpes muguras lejasdaļā ir radušās no pārslodzes, darbu labošanas, ilgas stāvēšanas, sēdēšanas u.c. (Bortkiewicz, 2020). Kļūst skaidrāks, ka fiziskajām aktivitātēm ir nozīmīga loma vairāku slimību novēršanā. Spēka vingrinājumi var uzlabot kustīgumu un uzlabot funkcijas, kas palīdz uzturēt cilvēka ķermeni (Ishak, 2016).Tā kā pētījuma autore pati strādā izglītības iestādē un ikdienā izjūt lielo darba noslodzi, radās interese šo tēmu izpētīt vairāk, lai saprastu cik daudz skolotāji ir pakļauti muguras sāpēm, ar profesiju saistītajā kontekstā, un pārbaudīt, vai vingrojot, muguras sāpes var mazināties. Pētījumā piedalījās 100 dalībnieki vecumā no 22 līdz 60 gadiem. Visi dalībnieki pētījuma sākumā aizpildīja aptaujas anketu par savu muguras veselību stāvokli un zināšanām par muguras veselību. No visiem pētījuma dalībniekiem, tika atlasīti 20 dalībnieki, kuri tika sadalīti divās grupās. A (eksperimentālā grupa), B (kontroles grupa). A grupa trīs mēnešus, trīs reizes nedēļā pa vienai stundai piedalījās vingrošanas nodarbībās, bet B grupa savos ikdienas paradumos neko nemainīja. Pēc 3 mēnešu garām vingrošanas nodarbībām, abas grupas tika atkārtoti anketētas. Pirms praktiskās pētījuma daļas, visi 20, pētījumam atlasītie dalībnieki, pirmajā anketā bija atbildējuši, ka, jā, viņiem ir bijušas sūdzības par muguras veselību. Pēc 3 mēnešu vingrošanas, eksperimentālajā grupā tika iesniegtas 9 atbildes, ka muguras veselība ir uzlabojusies un 1 atbilde, ka muguras veselība ir daļēji uzlabojusies. Turpretī, kontroles grupas 5 dalībniekiem bieži ir jūtamas sāpes mugurā, 4 dalībniekiem dažreiz un 1 dalībniekam reti. Pētījumā izvirzītā hipotēze, ir apstiprinājusies.
The topic of the qualification work of the student, Sabine Čirkše, is strength exercises for teachers for back pain relief. The aim of the qualification paper is to explore the condition of the teacher’s back position and evaluate how the proposed set of exercises has improved back health. Hypothesis of the proposed research: Performing moderate intensity strength exercises to strengthen the back muscles can help prevent back pain and improve back health. The World Health Organization (WHO) emphasizes that musculoskeletal systemic diseases do not result from an acute or immediate event, but by gradually and chronically developing. A study in 2015 found that purposeful physical load is effective in managing musculoskeletal pain (Gjelstrup Bredahl, 2015). In turn, a study in 2019 has shown that among teachers the most common musculoskeletal disorders and lower back pain are caused due to overload, work correction, long standing, sitting, etc. (Bortkiewicz, 2020). It is becoming clearer that physical activity plays an important role in the prevention of many diseases. Strength exercises can improve mobility and improve functions that help maintain the human body (Ishak, 2016). As the author of the study herself works in an educational institution and feels the heavy workload on a daily basis, there was an interest in exploring the topic a little deeper so to understand how much teachers are exposed to back pain in a professional context and to see if exercise can reduce back pain. The study involved 100 participants aged 22 to 60 years. All participants completed a questionnaire at the beginning of the study regarding their back health status and knowledge of back health. From all of the study’s participants, 20 participants were selected and divided into two groups. A (experimental group), B (control group). Group A participated in gymnastics classes for three months, three times a week for one hour, but group B did not change anything in their daily habits. After 3 months of exercise, both groups were re-surveyed. Prior to the practical part of the study, all 20 participants selected for the study had answered in the first questionnaire that, yes, they had had back health complaints. After 3 months of exercise, the experimental group submitted 9 answers that back health has improved and 1 answer that back health is partially improved. In contrast, 5 participants in the control group often experienced back pain, 4 participants sometimes, and 1 participant infrequently. The hypothesis put forward in the study has been confirmed.
Description: Veselības sporta speciālists
Health Sport Specialist
Izglītība, pedagoģija un sports
Education, Pedagogy and Sports
Appears in Collections:Studējošo kvalifikācijas darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.