Title: Pusaudžu pašnāvnieciskā uzvedība saistībā ar sociāldemogrāfiskiem faktoriem, azartspēļu un interneta lietošanas paradumiem.
Other Titles: Suicidal behaviour associated with sociodemographic factors, gambling and internet use in adolescents
Authors: Lauma Spriņģe
Toms Pulmanis
Dace Svilāne
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: domas par pašnāvību;pašnāvības mēģinājumi;azartspēles;interneta lietošana;pusaudži;suicidal ideation;suicide attempt;gambling;Internet use;adolescents
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pusaudžu vecumā indivīdiem joprojām attīstas kognitīvās, sociālās un emocionālās prasmes. Šajā periodā indivīdi vieglāk pakļaujas ārējās vides faktoriem, kas var ietekmēt to uzvedību. Lielākajai daļai jauniešu ikdienā ir pieejams internets, kas var tikt izmantots dažādiem mērķiem (spēļu spēlēšanai, socializācijai, arī informācijas iegūšanai). Pavadot arvien vairāk laika tiešsaistē, var veidoties problemātiski uzvedības modeļi, kas, savukārt, var novest pie atkarības veidošanās. Līdzīgi ir arī ar azartspēlēm, kuras, lai gan likumīgi pusaudžiem nav pieejamas, tiek spēlētas arī jauniešu vidū. Gan problemātiska interneta lietošana, gan azarstpēļu spēlēšana tiek saistīta ar vairākiem psihiskiem traucējumiem, piemēram, distresu, depresiju un pašnāvniecisku uzvedību, tostarp domām par pašnāvību un pašnāvības mēģinājumiem. Pašnāvības nozīmīga sabiedrības veselības problēma Latvijā ir arī pusaudžu vidū. Šī maģistra darba mērķis ir noskaidrot saistību starp pusaudžu pašnāvniecisku uzvedību un azartspēļu spēlēšanu un interneta lietošanas paradumiem. Darbā izmantoti reprezentatīvā šķērsgriezuma pētījuma „Eiropas skolu aptaujas projekts par alkoholu un citām narkotiskajām vielām” aptaujas dati. Kopumā analizēti dati par 1119 respondentiem. Statistiskajā datu apstrādē lietots biežumu sadalījums, šķērstabulas un Hī kvadrāta (χ2) tests. Saistību noteikšanai izmantotas nesamērotās izredžu attiecības un daudzfaktoru loģistiskā regresija. Domas par pašnāvību dzīves laikā atzīmējuši 36,6% pusaudžu, kas pēdējo 12 mēnešu laikā spēlējuši azartspēles, un pašnāvības mēģinājumus – 7,3%. Azartspēļu spēlēšana paagustina domu par pašnāvību izredzes 2,8 reizes (OR = 2,8; 95% TI 1,5–5,0; p < 0,05), salīdzinot ar tiem, kas azartspēles nespēlē. Statistiski nozīmīga saistība starp pašnāvības mēģinājumiem un azartspēļu spēlēšanu netika konstatēta. Problemātiskai interneta lietošanai atbilst 5,9% un problemātiskai videospēļu spēlēšanai – 1,5% Latvijas pusaudžu. Pusaudžiem, kas atbilst problemātiskas vidoespēļu spēlēšanas kritērijiem ir 0,8 reizes mazākas domu par pāsnāvību izredzes (OR = 0,8; 95% TI 0,1–5,0; p < 0,05), salīdzinot ar tiem, kas atbilst šādiem kritērijiem.
Individuals develop cognitive, social and emotional skills during their adolescence. During this period individuals are also exposed to many external factors that affect their behaviour. Most young adults have access to Internet on a daily basis that can be used for various purposes (such as playing games, socializing, and also obtaining information). Spending more and more time online can lead to problematic patterns of behaviour, which in turn can lead to addiction. Similar model can be used for gambling. Even though it is not legally available for minors, gambling is also observed among adolescents. Both problematic Internet use and gambling are associated with several mental disorders, such as distress, depression, and suicidal behaviour, including suicidal ideation and suicide attempt. Suicide is a significant public health problem in Latvia also among adolescents. The aim of the thesis is to assess the relationship between suicidal behaviour and gambling and the habits of Internet use among adolescents. Data of the representative cross-sectional study “European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs” was used. Overall, data about 1119 respondents was analysed. The frequency distribution, cross tabulation and Chi-Square Test (χ2) were used for statistical data processing. The relationships were calculated by odds ratio and multiple logistic regression. Suicidal ideation during lifetime has been reported by 36,6% adolescents who have gambled during last 12 months and suicide attempts by 7,3%. Gambling increases the odds for suicidal thoughts 2,8 times (OR = 2,8; 95% TI 1,5–5,0; p < 0,05). Overall 5,9% of Latvian teenagers correspond to problematic Internet use and 1,5% to problematic gaming. Adolescents who don’t meet the criteria for problem gaming have 0,8 times lower odds for suicidal ideation (OR = 0.8; 95% CI 0.1-5.0; p <0.05).
Description: Sabiedrības veselība
Public Health
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.