Title: Traheostomas aprūpes apmācības programmas izveide pediatrisko pacientu vecākiem
Other Titles: Tracheostomy care training program establishment for paediatric patient parents
Authors: Liāna Deklava
Diāna Grase
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: traheostoma;aprūpe;vecāku izglītošana.;Key words: tracheostoma;tracheostomy care;parents’ education.
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba nosaukums “Traheostomas aprūpes apmācības programmas izveide pediatrisko pacientu vecākiem”. Darba mērķis: izvērtēt un salīdzināt aprūpes prasmes vecākiem, kuri veic ilgstošu traheostomas aprūpi savam bērnam, pirms un pēc intervences “Traheostomas aprūpes programma vecākiem” pielietošanas vecāku izglītošanas procesā. Teorētiskajā daļā ir veikta literatūras analīze par traheostomas aprūpi, vecākiem nepieciešamajām prasmēm traheostomas aprūpes veikšanai, vecāku izglītošanu traheostomas aprūpē, trīs valstu traheostomas aprūpes vadlīniju analīze. Izstrādāts teorētisks materiāls vecākiem “Vecāku izglītošanas programma traheostomas aprūpes veikšanai”. Darbā izmantota kvalitatīvā pētniecības metode. Datu iegūšanai tika izstrādāti 3 pētījuma instrumenti: novērojuma protokols vecāku veiktai traheostomas aprūpei, daļēji strukturēta intervija vecākiem par traheostomas aprūpes izglītošanas programmu un daļēji strukturēta intervija māsām par vecāku veiktu traheostomas aprūpi. Vieni no pētījuma dalībniekiem - vecāki, kuru bērnam izveidota ilgstoša traheostoma. Otri pētījuma dalībnieki - māsas, kuras strādā Pulmonoloģijas, dermatoloģijas un alergoloģijas nodaļā. Intervences izmantošanas rezultātā uzlabojušās šādās vecāku traheostomas aprūpes prasmes: roku higiēna pirms un pēc traheostomas aprūpes darbībām; traheostomas atsūkšanas tehnika; izdodas labāk kontrolēt traheostomas atsūkšanas ilgumu; darbības ar atsūkšanas sūkni; lentas nomaiņas brīdī pozicionē bērnu un fiksē traheostomu; traheostomas brūces kopšana un ādas aprūpe; aprūpes rezultātā radušos atkritumu šķirošanu; spēj izvēlēties, nomērīt, nomainīt, ievadīt un izņemt no traheostomas atsūkšanas katetru. Autore izdarīja secinājumus, ka traheostomas aprūpes darbības, kuru izpildes kvalitāte ir uzlabojusies ir higiēnas ievērošana aprūpes darbību laikā, traheostomas atsūkšanas tehnika, darbības ar atsūkšanas sūkni, darbības ar traheostomas fiksācijas lentu, kā arī traheostomas brūces un ādas kopšana, vecāki ievēro izlietoto materiālu šķirošanu, spēj precīzāk veikt darbības ar traheostomas atsūkšanas katetru. Literatūras analīze sastāv no 4 nodaļām, analizēts 31 literatūras avots gan latviešu, gan angļu valodā. Pētījumā iegūtie rezultāti attēloti 17 tabulās. Atslēgas vārdi: traheostoma, aprūpe, vecāku izglītošana.
Title of the Master's study “Tracheostomy care training program establishment for paediatric patient parents” Objective of work was to evaluate and compare care skills for parents undertaking long term tracheostomy care for their child, before and after applying the Tracheostomy Care Program for Parents, in the process of educating their parents. In the theoretical part, there is a literature analysis on tracheostomy care, parental skills for tracheostomy care, parental education of tracheostomy care, analysis of three states guidelines for tracheostomy care. A theoretical material was developed for parents in the “Parental Education Programme for Tracheostomy Care”. The work uses a qualitative research method. For data collection 3 study tools were developed: an observational protocol of parental tracheostomy care, a semi-structured interview for parents in the tracheostomy care education program and a semi-structured interview for nurses about parental tracheostomy care. One group of participants in the study were the parents who have a child with a permanent tracheostomy. Other group of participants in the study were the nurses who work in the Pulmonology, dermatology and allergology department. Intervention has resulted in improvements in the following parental tracheostomy care skills: hand hygiene before and after tracheostomy care activities; tracheostomy suction technique; better monitoring of duration of tracheostomy suctioning; handling of the suction pumps; positioning of the child while changing the tape and lock of the tracheostomy; tracheostomy wound care and skin care; sorting of waste from care; parents have skills of selecting, measuring, replacing, administer and remove a tracheostomy suction catheter. The author concluded that tracheostoma care activities whose performance has improved include: hygiene during care activities, tracheostomy suction technique, operations with suction pump, tracheostomy fixation tape operations, and tracheostomy wound and skin care, parents are better able to sort the materials used, perform operations with tracheostomy suction catheter. The literature analysis consists of 4 chapters, analysing 31 sources of literature in both Latvian and English. The results of the study are presented in 17 tables. Key words: tracheostoma, tracheostomy care, parents’ education.
Description: Māszinības
Nursing Studies
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.