Title: Partiju ideoloģiskā piederība sasaistē ar informācijas izplatīšanos sociālajos tīklos: sociālais eksperiments par reakciju uz propagandas izplatīšanos sociālajā vietnē Facebook
Other Titles: The Ideological Participation of Political Parties in Relation to the Spread of Information on Social Networks: a Social Experiment on the Response to the Spread of Propaganda on the Social Platform Facebook
Authors: Ilga Kreituse
Mārtiņš Daugulis
Kārlis Beļēvičs
Eiropas studiju fakultāte
Faculty of European Studies
Keywords: Propaganda;meme;digitālā politika;dezinformācija;ideoloģija;Saeima;Facebook;ētika;sociāls;eksperiments;hibrīdkarš;politika;partijas;politiskais spektrs;K. Beļēvičs;Propaganda;meme;digital policy;misinformation;ideology;fake news;Saeima;Facebook;ethics;social;experiment;hybrid war;politics;parties;political spectr;K. Beļēvičs
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba tēma ir “Partiju ideoloģiskā piederība sasaistē ar informācijas izplatīšanos sociālajos tīklos: sociālais eksperiments par reakciju uz propagandas izplatīšanos sociālajā vietnē "Facebook””. Darba tēma ir aktuāla, jo propagandas lomas sociālajos medijos pieaug ar katru gadu, parādās jaunas tendences, stili, pieejas un instrumenti. Propagandu varam uztvert kā komunikācijas veidu, kas ir manipulējošs, izpratnes degradējošs un konfliktu radošs. Būtībā tās mērķis ar sagrozītiem faktiem, attēliem, idejām, viedokļiem, informāciju vai viena argumenta daļas atainošu ir mainīt indivīda izpratni vai darbību. Simbols šajā tēmā ietver daudz vairāk kā liekās, jo ar tās palīdzību propagandu padarām vēl spēcīgāku, piedēvējam varu, kas spēj ietekmēt. Politikā varam novērot jaunas tendences, valstis sāk ietekmēt citu vēlēšanas, notikumus, apstākļus vai konfliktus. Esam bijuši liecinieki, ka pasaulē ienāk jauns kara veids. Tie nav ieroči, kas nogalina, bet gan ietekmē prātu. Gudras un sistemātiskas darbības spēj kropļot izpratni un pretinieka morāli, varam iznīcināt un radīt citus apstākļus. Propagandu esam uztvēruši kā negatīvu tēmu, taču ar tās palīdzību varam radīt, ko labu. Piemēram, valstis ar tās palīdzību var palīdzēt citiem, aicināt sabiedrību novērst sociālas problēmas, cīnīties ar HIV, alkoholu, atstumtību vai pat celt gaismā revolūciju, kas noved pie miera. Dabiski, ka viss klasiskais noveco, tāpēc propagandai rodas jauni instrumenti, ja agrāk pievērsāmies pūlim un cilvēkiem gados, tad tagad tās mērķis ir jaunie cilvēki, taču nepieciešami jaunas pieejas. “Memes” ir interneta joks, kas plaši pazīstams jauniešu pasaulē un tas sevī ietver melno humoru par apstākli, notikumu, lietu, darbību vai ideju. Taču šis trends, kas paliek ar katru gadu populārāks tiek izmantots arī savtīgiem mērķiem, tas ir jauns propagandas instruments, ar kuru varam ietekmēt. Darba pirmajā daļā tiek plānots analizēt propagandas konceptu, tās vēsturi, idejas, sasaisti ar mārketingu, pūļa psiholoģiju, simbolu un politisko spektru. Tiks sniegti dažādākie piemēri no dzīves un analizēti ievērojamākie notikumi. Darba otrā nodaļā tiks vērsta uzmanība uz digitālo politiku, notikumiem pasaulē un pašiem “memes”, kas no vienas puses ir nevainīgs, taču zemapziņas ietekmējošs. Paralēli tiks analizēta 13. Saeimas partiju programmas, aptaujāti deputāti un iegūtie rezultāti tiks atspoguļoti sociālā eksperimentā, kurā pētīs naidu, viedokļus un izplatīšanās iespējas. Ar tās palīdzību nonāksim pie secinājumiem, kas spēs jauno propagandas instrumentu ierobežot vai tieši pretēji, to uzlabot līdz maksimumam.
The topic of the master's thesis is “The Ideological Participation of Political Parties in Relation to the Spread of Information on Social Networks: A Social Experiment on the Response to the Spread of Propaganda on the Social Platform Facebook”. This is a relevant topic, because the role of propaganda on social media is on the rise as new trends, approaches and instruments are developed for the purpose. We can perceive propaganda as a form of communication that is manipulative, degrading and conflict-creating. In essence, its purpose is to change an individual's understanding or actions by distorting facts, images, ideas, opinions, information, or depicting parts of a single argument. A symbol means a lot more in this context, because with propaganda it could be made even stronger and more influential. We can observe new trends in politics, for example, states begin to influence the elections, events, affairs or conflicts of other countries. We have witnessed a new type of warfare be introduced in the world. Those are not weapons that kill directly, but affect the mind. Smart and systematic actions can distort understanding and the morality of the adversary, it can destroy and create new affairs. We have perceived propaganda as a negative thing in the past, but it could be used for good. For example, states can use propaganda to help the society tackle social problems, to fight HIV, alcohol abuse, marginalization, or even expose a potential revolution and return to peace. Naturally, everything that has been a norm can become outdated, so there are new tools that can be used for propaganda. If the focus in the past was on crowds and the elderly, then now it could be said it is often aimed at young people, however, different approaches are needed to reach this demographic. "Memes" are Internet jokes that are recognized and widely used by young people and they usually involve humour of affairs, events, things, actions or ideas. However, this trend, which is increasing in popularity each year, is also used for selfish purposes, it is a new propaganda tool which we can be used to influence society. In the first part of the thesis the concept of propaganda, its history, ideas, connection with marketing, crowd psychology, symbols and political spectrum will be analysed. Various examples from life will be given and the most significant events will be examined. The second chapter of the paper will focus on digital politics, world events and the memes themselves, which on one hand are innocent but effective subliminally. At the same time, the programs of the 13. Saeima’s parties will be analysed, deputies will be surveyed, and the obtained results will be reflected in a social experiment, in which hatred, opinions and possibilities of virality will be studied. With the help of the results, we will come to conclusions, which would allow to limit the new propaganda tool or, on the contrary, improve it to the maximum.
Description: Reģionālā politika un valsts pārvaldība
Regional Politics and State Administration
Socioloģija, politoloģija un antropoloģija
Sociology, Politics and Anthropology
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Eiropas_studiju_fakultate_RPVPM_2020_Karlis_Belevics_024982.pdfMaģistra darbs2.13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
2020_ESF_RPVP_Beļēvičs.docxNoslēguma darba pielikums2.32 MBUnknownView/Open    Request a copyopen_acces_locked
2020_ESF_RPVP_Beļēvičs_Pielikumi.docxNoslēguma darba pielikums1.61 MBUnknownView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.