Title: Jaunu vēstniecību atvēršana kā starpvalstu ekonomiskās sadarbības veicināšanas instruments: Latvijas vēstniecības atvēršanas Apvienotajos Arābu Emirātos piemērs 2014.gadā
Other Titles: Opening of New Embassies as a Tool for Promotion of Bilateral Economic Cooperation: the Example of the Latvian Embassy in the United Arab Emirates
Authors: Māris Andžāns
Alise Gaņģe
Eiropas studiju fakultāte
Faculty of European Studies
Keywords: Ekonomiskā diplomātija;ekonomiskā sadarbība;Latvijas - Apvienoto Arābu Emirātu attiecības;tirdzniecība;Economic diplomacy;economic cooperation;Latvian - UAE economic relations;trade
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba tēma ir “Jaunu vēstniecību atvēršana kā divpusējās ekonomiskās sadarbības veicināšanas instruments: Latvijas vēstniecības atvēršanas Apvienotajos Arābu Emirātos piemērs 2014. gadā”. Ekonomiskās sadarbības veicināšana ir Latvijas ārpolitikas pastāvīga prioritāte, kas ir klātesoša praktiski visās divpusējās starpvalstu attiecībās. Svarīgu ekonomiskā dialoga veicināšanas funkciju veic vēstniecības, kuru klātesamība norāda uz valstu divpusējo attiecību nozīmi un sniedz nepieciešamo atbalstu ekonomiskās sadarbības uzlabošanā. 2014. gadā sevišķi aktualizējās jautājums par Latvijas eksporta tirgus diversifikāciju, kad Krievija ieviesa embargo ES lauksaimniecības produktiem, kas nelabvēlīgi ietekmēja Latvijas ražotājus. Gan politiskā līmenī, gan sabiedriskajā telpā tika plaši atspoguļota ideja par Apvienotajiem Arābu Emirātiem kā potenciālo eksporta iespēju Latvijas uzņēmējiem. 2014. gadā Latvija atvēra vēstniecību Abu Dabī, par prioritāti izvirzot ekonomiskā dialoga veicināšanu. Salīdzinoši īsā laika posmā Latvijas un Apvienoto Arābu Emirātu ekonomiskās sadarbības aktivitāte būtiski pieauga, kas nav raksturīgi citiem vēstniecību atvēršanas gadījumiem. Darbā izmantota kvalitatīvā pētniecības metode – statistikas datu, noslēgto līgumu, nozaru ministriju publicēto dokumentu un mediju ziņu analīze. Darba pirmā nodaļa aplūko ekonomiskās diplomātijas konceptu ekonomiskā liberālisma kontekstā, identificējot teorētisko skatījumu uz nepieciešamajiem elementiem, kas valstīm būtu jāīsteno ekonomisko attiecību veicināšanai. Otrajā nodaļā analizēta divpusējo ekonomisko attiecību dinamika ar Moldovu, Indiju un Dienvidkoreju, kas ir valstis, kur Latvijas vēstniecības atvērtas pēc ārlietu dienesta atgūšanās no globālās un ekonomiskās finanšu krīzes sākot no 2010. gada. Aplūkots arī Ēģiptes gadījums, kas ir ģeogrāfiski tuvākā valsts Apvienotajiem Arābu Emirātiem. Darba trešā nodaļa padziļināti aplūko Latvijas vēstniecības Apvienotajos Arābu Emirātos piemēru, lai noteiktu līdzības un atšķirības šīs vēstniecības pieejai ekonomisko attiecību veicināšanai, salīdzinot ar citiem gadījumiem. Pētījuma ietvaros tika secināts, ka pieeja Latvijas – Apvienoto Arābu Emirātu ekonomisko attiecību veicināšanai atspoguļo ekonomiskās diplomātijas koncepta ietvertos elementus, sākot ar atbildīgo institūciju un prioritāšu noteikšanu līdz dienas kārtības uzstādīšanai un līgumu noslēgšanai. Tāpat šajā gadījumā notikušas izteikti vairāk augsta līmeņa amatpersonu vizītes, nozaru ministriju iesaiste, lielāks uzsvars uz līgumtiesiskās bāzes izstrādi tirdzniecības šķēršļu mazināšanai. Notikusi biežāka biznesa delegāciju iesaiste oficiālajās amatpersonu vizītēs, regulāra dalība dažādos uzņēmēju savstarpējo kontaktu veicināšanas pasākumos un mērķtiecīgs fokuss uz konkrētas preču grupas jeb pārtikas produktu eksportu.
The title of the master's thesis is "Opening of New Embassies as a Tool for Promotion of Bilateral Economic Cooperation: the Example of the Latvian Embassy in the United Arab Emirates in 2014". Promotion of economic cooperation is a constant priority of Latvia's foreign policy, which is present in practically all bilateral relations. An important task of promoting economic dialogue is performed by embassies, whose presence indicates the importance of bilateral relations between countries and provides the necessary support in improving economic cooperation. Diversification of the Latvian export market became especially topical when, in 2014, Russia imposed an embargo on EU agricultural products, negatively affecting Latvian producers. Both at the political level and in the public media, the idea of the United Arab Emirates as a potential export opportunity for Latvian entrepreneurs was widely reflected. In 2014, Latvia opened an embassy in Abu Dhabi, setting economic cooperation as a priority. In a relatively short period of time, the activity of economic cooperation between Latvia and the United Arab Emirates increased significantly, which is not typical for other cases of embassies opening. The research method used in the work is qualitative research, analysing statistical data, bilateral agreements, documents published by ministries and public media sources. The first chapter examines the concept of economic diplomacy in the context of economic liberalism, identifying a theoretical view of the necessary elements that countries should implement in order to promote economic relations. The second chapter analyses the dynamics of bilateral economic relations with countries where Latvian embassies opened after 2010 (Moldova, India, South Korea), when the Latvia’s Foreign Service recovered from the financial crisis, and the case of Egypt, which is the geographically closest to the United Arab Emirates. The third chapter examines in depth how economic cooperation between Latvia and the United Arab Emirates has changed after opening Latvian Embassy in the United Arab Emirates and identifying similarities and differences in the approach of this embassy to the promotion of economic relations in comparison with other cases. The research concludes that the case of Latvian-UAE economic relations reflects the elements of the concept of economic diplomacy as setting of responsible institutions, priorities, agenda and concluding agreements. In this case, there were significantly more visits of high-level officials, involvement of ministries, more emphasis on developing a legal framework for reducing trade barriers, more frequent involvement of business delegations in official visits, regular participation in various business events and targeted focus on food export.
Description: Starptautiskās attiecības un diplomātija
International Relations and Diplomacy
Socioloģija, politoloģija un antropoloģija
Sociology, Politics and Anthropology
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.