Title: Patērētāju paradumi alternatīvu produktu izvēlē dzīvnieku piena un gaļas aizstāšanai uzturā
Other Titles: Consumer habits in choosing alternative products to replace animal milk and meat in the diet
Authors: Māra Grundmane
Andrejs Ivanovs
Līga Žūka
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: pārtikas ilgtspēja;piens;gaļa;augu izcelsmes gaļas aizvietotāji;augu izcelsmes piena aizvietotāji;vegānisms;veģetarisms;flekitārisms;food sustainability;milk;meat;plant-based meat substitutes;plant-based milk substitutes;veganism;vegetarianism;flexitarianism
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darbs „Patērētāju paradumi alternatīvu produktu izvēlē dzīvnieku piena un gaļas aizstāšanai uzturā”, darba autore Līga Žūka. Darba vadītāji Mg.sc.sal. Māra Grundmane un Dr.sc.soc. Andrejs Ivanovs, 74 lappuses, 18 attēli, 10 tabulas, 75 literatūras avoti. Latviešu valodā. Maģistra darba mērķis ir analizēt patērētāju paradumus alternatīvu produktu izvēlē dzīvnieku piena un gaļas aizstāšanai uzturā. Tika veikts kvantitatīvs šķērsgriezuma pētījums, izmantojot interneta anketēšanu un iegūstot rezultātus no 408 respondentiem. Maģistra darbā tika analizēta dažādu patērētāju grupu (visēdāji, fleksitārieši un veģetārieši/vegāni) attieksme pret augu izcelsmes gaļas un piena aizvietotājiem, kā arī tika izanalizēti veicinošie un ierobežojošie faktori augu izcelsmes gaļas un piena aizvietotāju lietošanai uzturā. Pētījuma rezultātā tika noskaidrots, ka neatkarīgi no piederības patērētāju grupai respondenti bija vairāk pazīstami un lietoja uzturā augu izcelsmes piena aizvietotājus, nekā gaļas aizvietotājus. Veicinošie faktori šādu produktu izvēlē bija interese par jauniem produktiem, rūpes par dzīvniekiem, vēlme pievērsties veselīgam dzīvesveidam un vides aizsardzība. Barjeras šādu produktu izvēlē bija informācijas trūkums, apgrūtināta pieejamība un tradicionālie aspekti. 2019. gadā “EAT-Lancet” ziņojumā, kura gatavošanā piedalījās 37 pasaules līmeņa zinātnieki, galvenais secinājums ir nepieciešamība pēc Lielās Pārtikas pārveidošanas programmas, lai veicinātu pārēju uz veselīgu, ilgspējīgu uzturu līdz 2050. gadam. Tikai savstarpēji sadarbojoties zinātniekiem, likumdevēju varai un biznesa sektoram būs iespējams sasniegt šo mērķi (Willett et al., 2019). Lai visas iesaistītās puses varētu mērķtiecīgi virzīt sabiedrības domas pārmaiņu uz ilgspējīgu uztura modeli, ir nepieciešams saprast sabiedrības attieksmi, ierobežojošos un veicinošos faktorus augu izcelsmes gaļas un piena lietošanai uzturā.
The title of the present paper is „Consumer Habits in Choosing Alternative Products to Replace Animal Milk and Meat in Diet”, author – Mg.chem. Līga Žūka. Supervisors – Mg.sc.sal. Māra Grundmane un Dr.sc.soc. Andrejs Ivanovs, 74 pages, 18 figures, 10 tables, 75 information sources. In Latvian. The aim of the master's thesis is to analyze consumer habits in choosing alternative products to replace animal milk and meat in their diet. A quantitative cross-sectional study was conducted using an Internet survey and obtained results from 408 subjects. In this master's thesis the attitudes of different consumer groups (omnivores, flexitarians and vegetarians / vegans) were analyzed towards plant-based meat and milk substitutes, as well as the promotional and limiting factors of the consumption of plant-based meat and milk substitutes. As a result of the research, it was found that regardless of the consumer group, the participants were more familiar with and consumed plant-based milk substitutes than plant-based meat substitutes. Contributing factors in choosing plant-based alternatives were an interest in new products, animal protection, healthy lifestyle and environmental protection. The most common barriers were a lack of information, difficult access and use of traditional products. In 2019, the main conclusion of the EAT-Lancet report, which was co-authored by 37 world-class scientists, is the need for a Major Food Transformation Program to facilitate the transition to a healthy and sustainable diet by 2050. Only through the cooperation between scientists, the legislature and the business sector it will be possible to achieve this goal. In order to enable all parties concerned to target the change in public opinion towards a sustainable diet model, it is necessary to understand public attitudes, the restrictive and contributing factors of the consumption of plant-based meat and milk products.
Description: Uzturzinātne
Nutrition Science
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.