Title: Pieaugušo romantiskās piesaistes un apmierinātības ar pāra attiecībām saistība ar neuzticības uzvedību sociālajos medijos.
Other Titles: Association between adult romantic attachment and romantic relationship satisfaction with infidelity-related behaviour in social media.
Authors: Viktorija Perepjolkina
Alise Kruška
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: apmierinātība ar attiecībām;pieaugušo romantiskā piesaiste;neuzticības uzvedība sociālajos medijos;neuzticība internetā;krāpšana;relationship satisfaction;adult romantic attachment;infidelity behaviour on social media;internet infidelity;cheating
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma mērķis bija izpētīt saistību starp pieaugušo romantisko piesaisti, apmierinātību ar pāra attiecībām un neuzticības uzvedību sociālajos medijos. Pētījuma ietvaros tika izvirzīti pieci pētnieciskie uzdevumi un ar tiem saistītie pētījuma jautājumi, kuros bija paredzēts noskaidrot, vai aptaujas “Ar neuzticību saistīta uzvedība sociālajos medijos” (SMIRB) adaptētās versijas psihometriskie rādītāji atbilst psihometrikas zinātnē pieņemtajām normām, vai pastāv saistība starp pieaugušo romantisko piesaisti, apmierinātību ar pāra attiecībām un neuzticības uzvedību sociālajos medijos, kā arī vai pieaugušo piesaiste un apmierinātība prognozē neuzticības uzvedību. Tika arī aplūkots, vai attiecību ilgums ir saistīts ar apmierinātību neuzticības uzvedību un vai pastāv atšķirības apmierinātības ar attiecībām un neuzticības uzvedības rādītājos respondentiem ar atšķirīgu attiecību statusu. Pētījumā piedalījās 211 respondents, vecumā no 19 līdz 69 gadiem (M = 32,2; SD = 9,84), 87,3% sieviešu. Attiecību ilgums bija robežās no 1 līdz 43 gadiem (M = 8,20; SD = 7,60). Tika izmantota “Pieredzes tuvās attiecībās” aptaujas pārskatītā versija (Fraley et al., 2000; Briģe, 2023), “Ar neuzticību saistīta uzvedība sociālajos medijos” (McDaniel et al., 2017; Kruška, 2024) un “Apmierinātība ar pāra attiecībām” (Hendrick; 1988; Lielā, 2016) aptauja. Sākotnēji tika veiktas SMIRB aptaujas adaptācija latviešu valodā. Dati tika ievākti izmantojot Microsoft Forms, kurā tika ievietotas aptaujas. Saite uz aptaujām tika ievietota sociālajā platformā facebook, kur cilvēkiem tika lūgts to aizpildīt. Rezultāti uzrādīja, ka SMIRB aptaujas adaptētās versijas psihometriskie rādītāji atbilst psihometrikas zinātnē pieņemtajām normām. Starp pieaugušo romantisko piesaisti, apmierinātību ar attiecībām un neuzticības uzvedību sociālajos medijos pastāv statistiski nozīmīgas saistības, pieaugušo romantiskās piesaistes dimensijai izvairīgums un apmierinātībai ar attiecībām prognozējot neuzticības uzvedību. Attiecību ilgums neuzrādīja statistiski nozīmīgas saistības ar apmierinātību un neuzticības uzvedību, kā arī netika konstatētas atšķirības apmierinātības ar attiecībām un neuzticības uzvedības rādītājos respondentiem ar atšķirīgu attiecību statusu Psiholoģiskās palīdzības sniedzējiem strādājot ar pāriem, kuri piedzīvo sarežģījumus attiecībās, būtu būtiski psihoizglītot klientus par piesaisti un vērst pastiprinātu uzmanību uz apmierinātību ar pāra attiecībām, tādējādi preventīvi novēršot iespējamību iesaistei neuzticības uzvedībā sociālajos medijos. Atslēgas vārdi: apmierinātība ar attiecībām, pieaugušo romantiskā piesaiste, neuzticības uzvedība sociālajos medijos, neuzticība internetā, krāpšana
The aim of this study was to explore the relationship between adult romantic attachment, relationship satisfaction, and infidelity behaviour on social media. The study posed five research tasks and associated questions designed to determine whether the psychometric indicators of the adapted version of the "Social media infidelity- related behaviors" (SMIRB) survey align with established psychometric norms. Additionally, the study investigated the relationships between adult romantic attachment, relationship satisfaction, and infidelity behaviour on social media, as well as the predictive value of adult attachment and satisfaction on infidelity behaviour. Furthermore, the study explored whether relationship duration correlates with satisfaction and infidelity behaviour and whether differences exist in relationship satisfaction and infidelity behaviour scores among respondents with varying relationship statuses. A total of 211 participants aged 19 to 69 (M = 32,20; SD = 9,84) participated in the study, of whom 87.3% were women. The duration of relationships ranged from 1 to 43 years (M = 8,20; SD = 7,60). The research utilized revised version of the "The Experiences in Close Relationships- Revised" survey (Fraley et al., 2000; Briģe, 2023), "Social media infidelity-related behaviors" (McDaniel et al., 2017; Kruška, 2024), and the "Relationship Assessment Scale" survey (Hendrick, 1988; Lielā, 2016). Initially, the SMIRB survey was adapted into Latvian. Data was collected using Microsoft Forms, with the surveys distributed via a link posted on Facebook. Results indicated that the psychometric indicators of the adapted SMIRB survey meet accepted psychometric norms. Statistically significant associations were found between adult romantic attachment, relationship satisfaction, and infidelity behaviour on social media. Specifically, the avoidance dimension of adult romantic attachment and relationship satisfaction were predictors of infidelity behaviour. Relationship duration did not show statistically significant associations with satisfaction or infidelity behaviour, nor were there differences in relationship satisfaction and infidelity behaviour scores among respondents with different relationship statuses. In psychological counselling, when working with couples experiencing relationship difficulties, it is crucial to psychoeducate clients about attachment and focus on enhancing relationship satisfaction. This approach could help prevent engagement in infidelity behaviour on social media. Keywords: relationship satisfaction, adult romantic attachment, infidelity behaviour on social media, internet infidelity, cheating
Description: Veselības psiholoģija
Health Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.