Title: Sociālo tīklu lietošanas saistība ar ēšanas uzvedību
Other Titles: The impact of social media use on eating behaviour
Authors: Lolita Vija Neimane
Ieva Kaša
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: Atslēgas vārdi: ēšanas uzvedība;sociālie tīkli;ķermeņa masas indekss;ēdiena gatavošana;našķošanās.;Keywords: eating behaviour;social networks;body mass index;cooking;snacking.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Aktualitāte: Sociālie mediji ir kļuvuši par patērētāju ikdienas dzīves neatņemamu sastāvdaļu, kur lietotāji integrējas un paļaujas un tiem dažādās aktivitātēs, piemēram, informācijas iegūšana, izklaide, saziņa u.c. Visā pasaulē sociālo mediju lietotāju skaits pārsniedz 4,5 miljardus, kas ir 55% no kopējā iedzīvotāju skaita. 2022.gadā 96% jauniešu vecumā no 16-29 gadiem Eiropas savienībā ziņoja, ka izmanto internetu katru dienu. Pārtikas fotoattēlu ievietošanas prakses pieaugošā popularitāte ir radījusi milzīgu daudzumu lietotāju veidota satura, kas savukārt pakļauj lielu skaitu patērētāju šādiem attēliem. 2022.gadā gandrīz trešā daļa no visiem lietotājiem Eiropā atzina, ka izmanto sociālos tīklus, lai atrastu jaunas receptes, savukārt 56% norāda, ka gatavo maltītes, kas bija populāras sociālajos tīklos. Ar pārtiku saistītu attēlu aplūkošana var izraisīt pārmērīgas raizes par ēdienu. Var pastiprināties izsalkuma sajūta, kā arī var rasties vēlme ēst neatkarīgi no sāta sajūtas. Darba mērķis: noskaidrot, kā sociālajos tīklos pieejamais ar uzturu saistītais saturs ir saistīts ar ēšanas uzvedību. Metodes: pētījumā piedalījās 333 pieaugušie, vecumā no 18 gadiem. Ar aptaujas palīdzību tika iegūti dati par dalībnieku ķermeņa svaru un augumu, sociālo tīklu lietošanas paradumiem un ēšanas uzvedību, kas saistīta ar sociālo tīklu lietošanu. Rezultāti: dalībnieki pavada vidēji 2,78h dienā sociālajos tīklos, 52,3% sociālajos tīklos pavada līdz 3h dienā. Dalībnieku vidējais ķermeņa masas indekss ir 24,45 kg/m2, 57% respondentu tas ir normas robežās. 37% respondentu seko ar uzturu saistītam saturam sociālajos tīklos. 49% aptaujas dalībnieku ēdienu attēlu aplūkošana sociālajos tīklos izraisa palielinātu apetīti, savukārt 27% dalībnieku lietojot sociālos tīklus aizmirst, ka ir izsalkuši. Respondenti izmanto sociālos tīklus, lai meklētu receptes: 60% dalībnieku gatavo ēdienus, ko ierauga sociālajos tīklos. 24% respondentu ir ieinteresēti saturā, ko par uzturu sociālajos tīklos izplata slavenības. 68% respondentu atklāj, ka sociālajos tīklos atrodamā informācija par produktiem ietekmē to skatījumu uz produktiem. Tika atrasta statistiski nozīmīga, vāja saistība starp sociālajos tīklos pavadīto laiku un ar sociālajiem tīkliem saistīto ēšanas uzvedību. Secinājumi: respondenti izmanto sociālos tīklus, lai meklētu receptes, kā arī gatavo tās, meklē informāciju, kas ir saistīta ar uzturu. Pētījuma dalībnieki atzīst, ka sociālie tīkli var izraisīt pastiprinātu apetīti, kā arī ēšanu neatkarīgi no sāta sajūtas.
Background: Social media have become an integral part of consumers' everyday lives, where users integrate and rely on them for various activities such as information, entertainment, communication, etc. Worldwide, the number of social media users exceeds 4.5 billion, representing 55% of the total population. In 2022, 96% of young people aged 16-29 in the European Union reported using the internet every day. The increasing popularity of the practice of posting photos of food has generated a huge amount of user-generated content, which in turn exposes a large number of consumers to such images. In 2022, almost a third of all users in Europe admitted to using social networks to find new recipes, while 56% said they cooked meals that were popular on social networks. Looking at food-related images can cause excessive anxiety about food. Hunger may be increased and the urge to eat may arise regardless of satiety. Objective: to investigate how diet-related content available on social networks is related to eating behaviour. Methods: 333 adults aged 18 years participated in the study. A questionnaire was used to collect data on participants' body weight and height, social networking habits and eating behaviour related to social networking. Results: participants spend on average 2.78 hours a day on social networks, 52.3% spend up to 3 hours a day on social networks. The average body mass index of the participants is 24.45 kg/m2, 57% of the respondents are within the normal range. 37% of respondents follow nutrition-related content on social networks. For 49% of the participants, looking at pictures of food on social networks leads to increased appetite, while 27% of the participants forget that they are hungry when using social networks. Respondents use social networks to search for recipes: 60% of participants cook dishes they see on social networks. 24% of respondents are interested in the nutrition content shared by celebrities on social networks. 68% of respondents reveal that product information found on social networks influences their views on products. A statistically significant, weak relationship was found between time spent on social networks and social network-related eating behaviour. Conclusion: respondents use social networks to search for recipes, cook them, and search for nutrition-related information. Participants acknowledge that social networks can lead to increased appetite as well as eating independently of satiety.
Description: Uzturzinātne
Nutrition Science
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.