Title: Vidusskolēnu izpratne par pareizu stāju, pieredze un rīcība tās veidošanā
Other Titles: Secondary school students’ understanding about correct posture, their experience and actions taken is its formation
Authors: Gunta Bēta
Zane Zveja
Liepājas filiāle
Liepāja branch
Keywords: pareiza stāja;nepareiza stāja;kifoze;lordoze;skolioze;vidusskolēni.;correct posture;incorrect posture;kyphosis;lordosis;scoliosis;secondary school students.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Izstrādātā kvalifikācijas darba tēma – ”Vidusskolēnu izpratne par pareizu stāju, pieredze un rīcība tās veidošanā”. Pasaulē arvien vairāk uzmanība tiek pievērsta tendencei, ka dzīvesveids paliek arvien mazkustīgāks, bērni kopš mazotnes sēžot un staigājot ieņem nepareizas pozas, kas negatīvi ietekmē mugurkaula un pareizas stājas veidošanos. Šādus pētījumus veikuši vairāki zinātnieki dažādās pasaules valstīs- Yang, et al.2020, Ļebeka E. Et al,2021 Li,et al.2022. Iepriekšminētie nosacījumi savukārt veicina muguras sāpju rašanos gan kakla, gan jostas daļās (Nejs M.F et al.,2014, Takahira et al.,2023). Kvalifikācijas darba mērķis ir noskaidrot vidusskolēnu izpratni par pareizas stājas nozīmi un rīcību tās veidošanā. Mērķa sasniegšanā izmantota kvantitatīvā pētīšanas metode, kā pētījuma instrumentu lietojot anketu. Pētījuma respondenti ir vidusskolas klašu skolēni. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām - literatūras apskata un pētnieciskās daļas. Literatūras apskata daļā apskatīti nepareizu stāju ietekmējoši faktori, stājas profilakse. Pētnieciskajā daļā atspoguļota pētījuma metode, pētījuma rezultāti, veikta to analīze, izstrādāti secinājumi. Pētījuma uzdevumos ietilpa noskaidrot vidusskolēnu izpratni par pareizu stāju, izvērtēt skolēnu rīcību pareizas stājas veidošanā, analizēt skolēnu pieredzi šajā jautājumā, kā arī salīdzināt iegūtos datus, ņemot vērā vidusskolēnu vecumu. Kvalifikācijas darbam izvirzītas divas hipotēzes, kuras, apkopojot un izanalizējot datus autores pieņemtajā punktu sistēmā, tiek apstiprinātas. Kvalifikācijas darba kopējais apjoms ir 41 lappuses, 33 attēli, 6 tabulas, 31 izmantoto informatīvo avotu saraksts, 4 pielikumi. Pēc autores domām, pētījumu savā darbā var izmantot skolu pedagogi, sporta treneri, fizioterapeiti, masieri u.c., pastiprināti pievēršot uzmanību jauniešu attieksmei pret stāju veidojošiem faktoriem.
There is a growing global trend towards increasingly sedentary lifestyles, with children sitting and walking from an early age in incorrect postures that have a negative impact on the spine and posture. Such studies have been carried out by several researchers in different countries around the world- Yang, et al.2020, Lebeka E. Et al,2021 Li,et al.2022. The aforementioned conditions in turn contribute to the development of back pain in both the cervical and lumbar regions (Nejs M.F et al.,2014, Takahira et al.,2023). The aim of the qualification work is to find out the secondary school students' understanding of the importance of correct posture and the actions they can take to develop it. To achieve this goal, a quantitative research method was used, using a questionnaire as a research instrument. The respondents of the study are secondary school students. The qualification paper consists of two parts - a literature review and a research part. The literature review part deals with the factors influencing incorrect posture, posture prevention. The research part presents the research method, research results, their analysis and conclusions. The objectives of the study were to find out the secondary school students' understanding of correct posture, to evaluate the students' actions in the development of correct posture, to analyse the students' experience in this matter, and to compare the data obtained taking into account the age of the secondary school students. Two hypotheses have been put forward for the qualification work, which are confirmed by summarising and analysing the data in the scoring system adopted by the author. The total length of the qualification work is 41 pages, 33 figures, 6 tables, 31 references, 4 annexes. According to the author, the study can be used by school teachers, sports trainers, physiotherapists, massage therapists, etc. in their work, paying more attention to young people's attitudes towards posture-forming factors.
Description: Ārstnieciskā masāža
Medical Massage
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Studējošo kvalifikācijas darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.