Title: Ceļu satiksmes radītā trokšņa piesārņojuma līmeņa novērtēšana Rīgas pilsētas centrālās daļas apkaimēs
Other Titles: Assessment of the level of noise pollution caused by road traffic in the surroundings of the central part of the city of Riga
Authors: Jeļena Reste
Sebastians Šmits
Medicīnas fakultāte
Faculty of Medicine
Keywords: Skaņa; Troksnis; Piesārņojums; Ietekme; Veselība; Prevencija;Sound; Noise; Pollution; Affects; Health; Prevention
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Ievads. Troksnis kā piesārņojuma avots pēc Pasaules Veselības Organizācijas datiem šobrīd ieņem otro vietu pasaulē pēc ietekmes uz cilvēka veselību, iepaliekot tikai smalko daļiņu gaisa piesārņojumam. Šobrīd jau ir stingri pierādījumi par trokšņa negatīvo ilgtermiņa ietekmi uz cilvēka veselību, un, urbanizācijas pakāpei pieaugot, šī problēma kļūst arvien aktuālāka. Ir nepieciešams domāt par aizvien jauniem preventīviem pasākumiem, kas vienlaikus mazinātu trokšņa ietekmi uz pilsētas iedzīvotājiem, pēc iespējas mazāk iztraucējot iedzīvotāju komfortu. Darba mērķis. Šī darba mērķis ir noteikt trokšņa līmeni piecās Rīgas pilsētas centrālās daļas apkaimēs, kurās pēc Rīgas domes Mājokļa un vides departamenta reģistrētajiem datiem un veiktajiem aprēķiniem ir visaugstākais autotransporta radītā trokšņa piesārņojuma līmenis, ar satiksmi visaktīvākajos dienas periodos un vakara laikā, lai izvērtētu trokšņa līmeņa iekļaušanos atļautajās normās. Materiāli un metodes. Šī pētījuma ietvaros sākotnēji tika apskatīta pieejamā literatūra par trokšņa līmeni Rīgas aglomerācijā, akcentu liekot tieši uz autotransporta radīto troksni, trokšņa piesārņojuma aktualitāti un attiecīgajiem rīcības plāniem Rīgas aglomerācijā. Tika veikti trokšņa mērījumi piecās Rīgas centrālās daļas apkaimēs ar nozīmīgāko autotransporta radīto trokšņa piesārņojumu un visaugstāko ietekmēto iedzīvotāju blīvumu trīs dažādos diennakts laikos – divos ar satiksmi intensīvākajos dienas periodos un vakara periodā – un iegūto rezultātu salīdzināšana ar Pasaules Veselības Organizācijas regulām un Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem. Rezultāti un secinājumi. Pēc rezultātu izvērtēšanas un analīzes bija skaidri redzams, ka tiek pārsniegtas noteiktās normas četros no pieciem reģioniem ar Centra rajonu kā vistrokšņaināko apkaimi. Viszemākais trokšņa līmenis tika reģistrēts Skanstes rajonā. Trokšņa līmenis tika pārsniegts gan dienas, gan vakara stundās. Iegūtie rezultāti manāmi liecina par to, ka šī problēma ir aktuāla Latvijas galvaspilsētā un ir nepieciešams plānot un īstenot papildus preventīvus pasākumus, kuri mazinātu gan ceļa autotransportu radīto troksni ietekmi uz iedzīvotājiem, gan citu trokšņu avotu ietekmi.
Introduction. Noise as a source of pollution, according to the World Health Organization, currently ranks second in the world in terms of impact on human health, leaving behind only fine particle air pollution. Today, there is already robust evidence of noise-caused negative long-term effects on human health, and as the degree of urbanization increases, this problem becomes more pressing. It is necessary to think about new preventive measures that would simultaneously reduce the impact of noise on the city's residents, reducing the comfort of the residents as little as possible. Aim of the study. The purpose of this work is to determine the noise level in five neighborhoods of the central part of the city of Riga, which, according to the data recorded by the Housing and Environment Department of the Riga City Council and the calculations made, have the highest level of noise pollution caused by road transport, with traffic in the most active periods of the day and in the evening, in order to evaluate the inclusion of the noise level in the permitted in norms. Materials and Methods. Within the framework of this study, the available literature on the level of noise in the Riga agglomeration, with an emphasis on the noise caused by road traffic, the actuality of noise pollution and the relevant action plans in the Riga agglomeration was reviewed initially. Measurements of noise were made in five districts of Riga with the most significant road traffic caused noise pollution and with the highest affected population density, i.e., neighborhoods of the central part of Riga at three separate times of the day – the two busiest periods of the day and the evening period. The results were compared with the regulations of the World Health Organization and the regulations of the Cabinet of Ministers of Latvia. Results and conclusions After analysis of the results, it was clearly visible that the established norms were exceeded in four out of five regions with the noisiest being the Center district. The lowest noise level was recorded in the Skanste district. The noise level was exceeded both during the day and evening hours. The obtained results clearly indicate that this problem is relevant in the capital of Latvia and it is necessary to plan and implement additional preventive measures that would reduce both road traffic noise and its impact on residents and the impact of other noise sources.
Description: Medicīna
Medicine
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Studējošo pētnieciskie darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.