Title: Nelabvēlīgās bērnības pieredzes saistība ar pašnāvniecisku uzvedību Rīgas Valsts ģimnāziju un Rīgas profesionālo vidējo izglītības iestāžu 10.-12. klašu skolēnu vidū.
Other Titles: Correlation between adverse childhood experiences and suicidal behaviour among Riga State gymnasiums and Riga vocational secondary schools 10.-12. grade students
Authors: Artūrs Miksons
Ieva Vadone-Ozoliņa
Medicīnas fakultāte
Faculty of Medicine
Keywords: Nelabvēlīgā bērnības pieredze;pašnāvnieciska uzvedība;Adverse childhood experience;suicidal behaviour
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Ievads. Nelabvēlīgās bērnības pieredze ir bērnībā piedzīvotie traumatiskie notikumi, ko bērns piedzīvojis ģimenē vai no saviem tuviniekiem vecumā no dzimšanas līdz 17 gadiem. Vardarbība ģimenēs ir izplatīta, pēc PVO datiem, katru gadu no vardarbības cieš viens miljards bērnu un pusaudžu, tas ir katrs otrais bērns vecumā līdz 17 gadiem. Bērnībā pieredzētā traumatiskā pieredze ir būtisks riska faktors pašnāvnieciskai uzvedībai nākotnē. Mērķis. Izvērtēt Rīgas Valsts ģimnāziju un Rīgas profesionālo vidējo izglītības iestāžu 10.-12. klašu skolēnu nelabvēlīgās bērnības pieredzes saistību ar pašnāvniecisku uzvedību. Materiāli un metodes. Tika veikts kvantitatīvs šķērsgriezuma tipa pētījums, kurā pēc izdevīguma principa tika iekļauti Rīgas Valsts ģimnāziju un Rīgas profesionālo vidējo izglītības iestāžu 10.-12. klašu skolēni. Pētījuma instruments: anonīma pašziņojoša aptauja, kas iekļāva demogrāfiskos datus, ACE skalu un izvilkumu no YRBS aptaujas sadaļas par pašnāvniecisku uzvedību. Pētījumā dati tika ievākti vienu reizi, klātienē, aizpildot elektronisku aptauju. Datu ievākšanas periods no 2023. decembra līdz 2024. gada februārim. Statistiskā analīze veikta, izmantojot IBM SPSS Statistics 29.0. Rezultāti. Pētījumā piedalījās 1314 respondenti, 51,1% ģimnāzijas un 48,9% tehnikuma audzēkņi. ACE skalā ≥4 punktus atzīmēja 20,2% respondentu - 14,5% ģimnāzijas, 26,1% tehnikuma audzēkņi. Visbiežākā nelabvēlīgā bērnības pieredze skolēnu vidū bija emocionāla vardarbība (25,3%), emocionāla atstāšana novārtā (24,5%), vecāku šķiršanās vai dzīvošana šķirti (41,3%), alkohola vai narkotiku lietošana ģimenē (29,5%) un mentālās saslimšanas ģimenē (29,8%). Nomāktību, domas par pašnāvību un pašnāvības plānošanu atzīmēja attiecīgi 43,1%, 25,3% un 15,7% skolēnu, savukārt pašnāvības mēģinājumu pēdējā gada laikā veikuši 9,1% skolēnu. No respondentiem, kuri ACE skala atzīmēja ≥4 punktus, 74% atzīmēja nomāktu garastāvokli, 50% atzīmēja domas par pašnāvību, 34% - pašnāvības plānošanu un 25% atzīmēja pašnāvības mēģinājumu pēdējā gada laikā. Secinājumi. Skolēniem ar augstākiem Nelabvēlīgās bērnības pieredzes skalas rādītājiem bija vairāk izteikta pašnāvnieciska uzvedība – domas par pašnāvību, plānošana, pašnāvības mēģinājumi pēdējā gada laikā. Tehnikuma audzēkņiem bija izteiktāki ACE skalas rādītāji un izteiktāka pašnāvnieciska uzvedība salīdzinājumā ar ģimnāzijas audzēkņiem. Nelabvēlīgās bērnības pieredzes un pašnāvnieciskas uzvedības rādītāji bija izteiktāki sievietēm; skolēniem, kuri ģimenes finansiālo stāvokli vērtēja kā sliktu un vidēji sliktu; kuri dzīvoja vieni, divatā vai trijatā; un skolēniem, kurus audzināja viens vecāks vai arī audžuvecāks/-i.
Introduction. Adverse childhood experiences are traumatic events experienced by children within their families or from close relatives from birth to 17 years of age. Domestic violence is widespread, according to WHO data, every year one billion children and adolescents suffer from violence, which is every second child under the age of 17. Childhood traumatic experience is a significant risk factor for suicidal behaviour in the future. Aim. To evaluate the association between adverse childhood experiences and suicidal behaviour among 10th to 12th grade students of Riga State Gymnasium and Riga Vocational Secondary Education institutions. Materials and Methods. A quantitative cross-sectional study was conducted, including students from Riga State Gymnasium and Riga Vocational Secondary Education Institutions based on convenience sampling. Research instrument: an anonymous self-report survey, including demographic data, ACE scale, and an excerpt from the YRBS survey section on suicidal behaviour. Data collection was done once, in person, by filling out an electronic survey. Data collection period was from December 2023 to February 2024. Statistical analysis was performed using IBM SPSS Statistics 29.0. Results. The study included 1314 respondents, 51.1% from gymnasiums and 48.9% from vocational schools. 20.2% of respondents scored ≥4 points on the ACE scale 14,4% students from gymnasiums and 26,1% from vocational schools. The most common adverse childhood experiences among students were emotional abuse (25.3%), emotional neglect (24.5%), parental divorce or living separately (41.3%), alcohol or drug use in the family (29.5%), and mental illness in the family (29.8%). Depression, suicidal ideation, and suicide planning in the past year were reported by 43.1%, 25.3%, and 15.7% of students, respectively, while 9.1% of students attempted suicide in the past year. Among respondents who scored ≥4 points on the ACE scale, 74% reported depressed mood, 50% reported suicidal ideation, 34% reported suicide planning, and 25% reported suicide attempt in the past year. Conclusions. Students with higher scores on the Adverse Childhood Experience scale showed more pronounced suicidal behaviour - suicidal ideation, planning, and suicide attempts in the past year. Vocational school students had higher ACE scale scores and more pronounced suicidal behaviour compared to gymnasium students. Adverse childhood experiences and suicidal behaviour indicators were more pronounced in females; students who rated their family's financial situation as poor or average; those who lived alone, two or three in one household; and students raised by a single parent or foster parent(s).
Description: Medicīna
Medicine
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Studējošo pētnieciskie darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.