Title: Patērētāju pirkumu lēmumu pieņemšana finanšu pratības kontekstā Latvijā
Other Titles: Consumer purchase decision-making in the context of financial literacy in Latvia
Authors: Renāte Cāne
Alina Zeļa
Eiropas studiju fakultāte
Faculty of European Studies
Keywords: pirkumu lēmumu pieņemšana;finanšu pratība;patērētāju uzvedība;purchase decision making;financial literacy;consumer behaviour
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba “Patērētāju pirkumu lēmumu pieņemšana finanšu pratības kontekstā Latvijā” mērķis ir, balstoties uz teorētiskajām atziņām par patērētāju pirkumu lēmumu pieņemšanu un finanšu pratību, kā arī empīrisko datu analīzi, izstrādāt vadlīnijas patērētāju pirkumu lēmumu pieņemšanā finanšu pratības kontekstā Latvijā ar mērķi veicināt apzinātus pirkumus. Mūsdienās daudzās valstīs, tostarp Latvijā, tiek izstrādātas stratēģijas iedzīvotāju finanšu pratības līmeņa veicināšanai, kas ir vērstas uz iedzīvotāju finanšu zināšanu uzlabošanu un atbilstošas attieksmes un uzvedības veicināšanu. Patērētāji kļūst finansiāli izglītotāki, un ārējo faktoru ietekme uz finansēm maina patērētāju uzvedību. Tāpēc izpratne par patērētāju pirkuma lēmumu pieņemšanu finanšu pratības kontekstā palīdz izprast patērētāju uzvedību, pirkumu lēmumu pieņemšanu finanšu pratības kontekstā un veicināt apzinātu iepirkšanos. Pētījums sastāv no trīs daļām, kur tiek izmantotas dažādas metodes: 1) monogrāfiskā metode, lai noskaidrotu patērētāju pirkumu lēmumu pieņemšanas procesu finanšu pratības kontekstā; 2) sekundāro datu analīze, lai noskaidrotu raksturojošas pirkumu lēmumu pieņemšanas iezīmes finanšu pratības kontekstā Latvijā un Latvijas iedzīvotāju finanšu pratības līmeņa rādītājus, un ārvalstīs veiktos pētījumus par patērētāju pirkuma lēmumu pieņemšanu finanšu pratības kontekstā; 3) apsekošanas metode – aptauja, lai noskaidrotu patērētāju pirkuma lēmumu pieņemšanas procesu finanšu pratības kontekstā Latvijā; 4) Spīrmena ranga koeficients, lai aprēķinātu korelāciju starp Latvijas patērētāju pirkumu lēmumu pieņemšanu un finanšu pratību; 5) loģiski – konstruktīvā metode, lai izstrādātu patērētāju pirkumu lēmumu pieņemšanas vadlīnijas finanšu pratības kontekstā ar mērķi veicināt apzinātus pirkumu lēmumus. Pētījuma rezultāti parāda, ka pastāv tieša saistība starp patērētāju racionālo un emocionālo pirkumu lēmumu pieņemšanu un finanšu pratību, kā arī pētījums parāda patērētāju atšķirības pirkumu lēmumu pieņemšanas procesā finanšu pratības kontekstā, ņemot vērā finanšu pratības līmeni un finanšu pārvaldīšanu. Maģistra darba apjoms ir 73 lapaspuses, darbā ievietoti 13 attēli un 9 tabulas, kā arī pievienoti 7 pielikumi. Izstrādei izmantoti 64 avoti. Atslēgvārdi: pirkumu lēmumu pieņemšana, finanšu pratība, patērētāju uzvedība
The aim of the Master's thesis "Consumer purchase decision-making in the context of financial literacy in Latvia" is to develop guidelines for consumer purchase decision-making in the context of financial literacy in Latvia based on theoretical knowledge about consumer purchase decision-making and financial literacy, as well as empirical data analysis, with the aim of promoting informed purchases. Today, in many countries, including Latvia, strategies are being developed to promote the level of financial literacy of the population, which are aimed at improving the financial knowledge of the population and promoting appropriate attitudes and behaviour. Consumers are becoming more financially literate, and financial externalities are changing consumer behaviour. Therefore, understanding consumer purchase decision-making in the context of financial literacy helps to understand consumer behaviour, purchase decision-making in the context of financial literacy and promote informed shopping. The research consists of three parts, where different methods are used: 1) monographic method to clarify the decision-making process of consumer purchases in the context of financial literacy; 2) analysis of secondary data in order to find out the characteristic features of purchase decision-making in the context of financial literacy in Latvia and indicators of the level of financial literacy of the Latvian population, and research conducted in foreign countries on consumer purchase decision-making in the context of financial literacy; 3) survey method to clarify the consumer purchase decision-making process in the context of financial literacy in Latvia; 4) Spearman's rank coefficient to calculate the correlation between purchase decision-making and financial literacy of Latvian consumers; 5) logical – the constructive method to develop consumer purchase decision-making guidelines in the context of financial literacy with the aim of promoting informed purchase decisions. The results of the study show that there is a direct relationship between consumers' rational and emotional purchase decision-making and financial literacy, as well as the study shows consumer differences in the purchase decision-making process in the context of financial literacy, taking into account the level of financial literacy and financial management. The volume of the Master's thesis is 73 pages, 13 images and 9 tables are included in the work, and 7 appendices are also attached. 64 sources were used for development. Keywords: purchase decision making, financial literacy, consumer behaviour
Description: Starptautiskā mārketinga un biznesa vadība
Management of International Marketing and Business
Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība
Management, Administration and Real Estate Management
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.