Title: Deju un kustību terapija jauniešiem un pieaugušajiem ar autiskā spektra traucējumiem
Other Titles: Dance and movement therapy for adolescents and adults with autism spectrum disorder
Authors: Kristīne Vende-Kotova
Sanita Šuriņa
Paula Lozda
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: deju un kustību terapija;pieaugušais;jaunietis;autiskā spektra traucējumi;dance and movement therapy;adult;adolescent;autism spectrum disorders
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma mērķis - izpētīt DKT lietojumu darbā ar jauniešiem un pieaugušajiem ar AST. Viena no pētījuma metodoloģijām bija darbības jomu noteikšanas pārskats, savukārt, otra - daļēji strukturētas intervijas. Pētījuma dizains ir paralēlais jauktais pētījumu dizains. Darbības jomu noteikšanas pārskata jautājumi: (1) kāda ir DKT struktūra un process jauniešiem un pieaugušajiem ar AST; (2) kādi terapeitiskie mērķi tiek izvirzīti, kādas prasmes tiek attīstītas un kādas grūtības tiek mazinātas DKT jauniešiem un pieaugušajiem ar AST; (3) kādi ir būtiskākie aspekti darbā ar jauniešiem un pieaugušajiem ar AST DKT? Daļēji strukturēto interviju jautājumi: (1) kādu DKT struktūru un procesu veido terapeiti darbā ar jauniešiem un pieaugušajiem ar AST; (2) kādus terapeitiskos mērķus izvirza terapeiti, kādas prasmes tiek attīstītas un kādas grūtības tiek mazinātas DKT ar jauniešiem un pieaugušajiem ar AST; (3) kas, pēc terapeitu domām, būtu jāņem vērā, strādājot ar jauniešiem un pieaugušajiem ar AST DKT; (4) ar kādām grūtībām saskaras terapeiti, strādājot ar jauniešiem un pieaugušajiem ar AST DKT? Pārskata datu avoti bija kvalitatīva, kvantitatīva, jaukta dizaina pētījumi, gadījuma analīzes, sistemātiskie un literatūras pārskati. Procedūra tika veikta, izmantojot ieteicamās komponentes darbības jomu noteikšanas pārskata izveidei (PRISMA for Scoping Reviews) (Tricco et al., 2018). Pētījumi tika atlasīti no RSU abonētās elektroniskās datubāzes Scopus, brīvpieejas resursiem un “pelēkās” literatūras. Instrumentārijs – modificētas datu ieguves tabulas, Džoannas Brigsas institūta (Joanna Briggs Institute (JBI)) datu sintēzes protokols (JBI Manual for Evidence Synthesis) (Aromataris & Munn, 2020). Datu analīzes un sintēzes metodes - induktīva kvalitatīvā kontentanalīze (Elo & Kyngäs, 2008) un naratīvā sintēze (Popay et al., 2006). Interviju dalībnieki bija Latvijas un ārzemju deju un kustību terapeiti. Instrumentārijs -daļēji strukturētas intervijas. Kā datu analīzes metodes tika izvēlētas induktīva kvalitatīvā kontentanalīze (Elo & Kyngäs, 2008) un tematiskā analīze (Braun & Clarke, 2006). Ieteicams turpināt veikt izpēti par DKT darbā ar jauniešiem un pieaugušajiem ar AST, īpaši, izmantojot kvantitatīvo pētījumu dizainu. DKT procesa plānošanā deju un kustību terapeitam nepieciešams ņemt vērā klientu vecumposmiem svarīgo, kas var aktualizē dažādus aspektus DKT ietvaros. Maģistra darbā iegūtā informācija var sniegt atbalstu tālākajai zinātniskās pētniecības turpināšanai par DKT darbā ar jauniešiem un pieaugušajiem ar AST kā arī būt palīdzoša deju un kustību terapeitu praksē.
The purpose of the study is to investigate the use of DMT in working with adolescents and adults with ASD. One of the research methodologies was a scoping review, while the other was semi-structured interviews. The research design is a parallel mixed research design. The scoping review questions: (1) what is the structure and process of DMT for adolescents and adults with ASD; (2) what therapeutic goals are set, what skills are developed, and what difficulties are alleviated in DMT with adolescents and adults with ASD; (3) what are the most important aspects of working with adolescents and adults with ASD in DMT? Semi-structured interview questions: (1) what structure and process of DMT are formed by therapists working with adolescents and adults with ASD; (2) what therapeutic goals are set by therapists, what skills are developed and what difficulties are alleviated in DMT with adolescents and adults with ASD; (3) what, according to therapists, should be taken into account when working with adolescents and adults with ASD in DMT; (4) what difficulties do therapists face when working with adolescents and adults with ASD in DMT? Data sources for the review included qualitative, quantitative, mixed design studies, case analyses, systematic and literature reviews. The procedure was performed using the recommended components for scoping reviews (PRISMA for Scoping Reviews) (Tricco et al., 2018). The studies were selected from RSU's subscription electronic database Scopus, open access resources and "grey" literature. Instrumentation – modified data extraction tables, Joanna Briggs Institute (JBI) data synthesis protocol (JBI Manual for Evidence Synthesis) (Aromataris & Munn, 2020). Data analysis and synthesis methods - inductive qualitative content analysis (Elo & Kyngäs, 2008) and narrative synthesis (Popay et al., 2006). Participants of the interviews were Latvian and foreign dance and movement therapists. Instrumentation - semi-structured interviews. Inductive qualitative content analysis (Elo & Kyngäs, 2008) and thematic analysis (Braun & Clarke, 2006) were chosen as data analysis methods. Further research on DMT in working with adolescents and adults with ASD, particularly using quantitative research designs, is recommended. In the planning of the DMT process, for the DMT therapist it is necessary to keep in mind what is important for the age groups, which can actualize various aspects within the DMT. The information obtained in the Master's thesis can provide support for the further continuation of scientific research on DMT in work with adolescents and adults with ASD, as well as be helpful in the practice of dance and movement therapists.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.