Title: Mākslas terapeitu digitālās kompetences pašnovērtējuma specifika
Other Titles: Specifics of art therapists' self-assessment of digital competence
Authors: Elīna Akmane
Kristīne Mārtinsone
Anna Bogustova
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: digitālā kompetence;funkcionālie speciālisti;mākslas terapeiti;psiholoģiskās palīdzības sniedzēji;art therapists;digital competence;functional specialists;psychological help providers
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma mērķis bija izpētīt, kāda ir mākslas terapeitu digitālās kompetences pašnovērtējuma specifika salīdzinājumā ar citu funkcionālo speciālistu un citu psiholoģiskās palīdzības sniedzēju digitālās kompetences pašnovērtējumu. Pētījuma pirmajā posmā tika veikta aptaujas “Digitālās kompetences pašnovērtējuma aptauja V2” (Muciņa-Sima un Akmane, 2023) modifikācija, bet otrajā posmā datu ievākšana un respondentu atbilžu analīze. Pētījumā piedalījās 211 respondenti vecumā no 23 līdz 71 gadam. Respondentu vidū bija 32 mākslas terapeiti, 70 citi funkcionālie speciālisti un 109 citi psiholoģiskās palīdzības sniedzēji. Izpētošās faktoru analīzes rezultātā iegūto deviņu digitālās kompetences skalu kopējo rādītāju aprēķinos statistiski nozīmīgas atšķirības starp digitālās kompetences nozīmīgumu un īstenojamību profesionālajā darbībā tika noteiktas visās trīs izlasēs, kur mākslas terapeitu izlasē T = -3,028, p < 0,01, citu funkcionālo speciālistu izlasē T = -2,769, p < 0,01 un citu psiholoģiskās palīdzības sniedzēju izlasē T = -6,425, p < 0,001. Salīdzinot mākslas terapeitu un citu funkcionālo speciālistu nozīmīguma, īstenojamības un mijiedarbības rādītājus, statistiski nozīmīgas atšķirības parādījās tikai kompetenču jomas “Iekļaujoša komunikācija” nozīmīguma rādītājos (U = 795,50, p < 0,05), kam atbilstošās mediānu un kvartiļu vērtības augstākas bija mākslas terapeitu izlasē. Salīdzinot mākslas terapeitu un citu psiholoģiskās palīdzības sniedzēju attiecīgos rādītājus, statistiski nozīmīgas atšķirības parādījās tikai kompetenču jomas “Digitālā satura veidošana” īstenojamības (U = 1333,50; p < 0,05) un mijiedarbības (U = 1312,00; p < 0,05) rādītājos, kam atbilstošās mediānu un kvartiļu vērtības arī augstākas bija mākslas terapeitu izlasē. Pētījuma dalībnieki digitālo kompetenci vērtē kā nozīmīgu savā profesionālajā darbībā, bet salīdzinoši zemākais tās īstenojamības novērtējums liecina par nepieciešamību to attīstīt. Salīdzinot mākslas terapeitu digitālās kompetences nozīmīguma, īstenojamības un to mijiedarbības rādītāju specifiku ar citiem funkcionālajiem speciālistiem un citiem psiholoģiskās palīdzības sniedzējiem, var secināt, ka visām trīs grupām ir raksturīga līdzīga digitālās kompetences nozīmīguma un īstenojamības novērtējuma tendence.
The aim of the study was to investigate the specificity of the self-assessment of digital competence of art therapists compared to the self-assessment of digital competence of other functional specialists and other psychological help providers. In the first stage of the study survey “Digital Competence Self-Assessment Survey V2” (Muciņa-Sima and Akmane, 2023) was modified, but in the second stage, data collection and analysis of respondents' answers were carried out. 211 respondents aged between 23 and 71 participated in the study. Respondents included 32 art therapists, 70 other functional specialists and 109 other psychological help providers. In the calculations of the total indicators of the nine areas of digital competence obtained as a result of the exploratory factor analysis, statistically significant differences between the importance and attainability of digital competence in professional activity were determined in all three samples, where in the sample of art therapists T = -3.028, p < 0.01, in the sample of other functional specialists T = -2.769, p < 0.01 and in the sample of other psychological help providers T = -6.425, p < 0.001. Comparing the importance, attainability and interaction indicators of art therapists and other functional specialists, statistically significant differences appeared only in the importance indicators of the competence area “Inclusive communication” (U = 795.50, p < 0.05), the corresponding median and quartile values of which were higher in the sample of art therapists. Comparing the respective indicators of art therapists and other psychological help providers, statistically significant differences appeared only in the competence area “Digital content creation” attainability (U = 1333.50; p < 0.05) and interaction (U = 1312.00; p < 0.05) indicators, where the corresponding median and quartile values were also higher in the sample of art therapists. Participants of the study value digital competence as important in their professional activities, but the relatively lower evaluation of its attainability indicates a need to develop it. By comparing the specifics of digital competence importance, attainability and interaction indicators of art therapists with other functional specialists and other psychological help providers, it can be concluded that all three groups are characterized by similar trends in the assessment of importance and attainability of digital competence.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pielikumi_Anna_Bogustova_051297.pdfNoslēguma darba pielikums560.13 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Rehabilitacijas_fakultate_RFMT_2024_Anna_Bogustova_051297.pdfMaģistra darbs1.19 MBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.