Title: Bērnu ar autiskā spektra traucējumiem vecāku līdzestības, stresa simptomu un psiholoģiskās labklājības rādītāju izmaiņas pēc psihoizglītojošās programmas
Other Titles: Changes in adherence, stress symptoms and psychological wellbeing indicators before and after a psychoeducation program for parents of children with autism spectrum disorders
Authors: Jeļena Koļesņikova
Guna Svence
Ksenija Vasiļjeva
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: Atslēgvārdi: autiskā spektra traucējumi;līdzestība;stress;psiholoģiskā labklājība;psihoizglītošana;ABA.;Keywords: autism spectrum disorder;adherence;stress;psychological well-being;psychoeducation;ABA.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba pētījuma mērķis bija noskaidrot līdzestības, stresa simptomu un psiholoģiskās labklājības izmaiņas rādītājos vecākiem, kuriem ir bērni ar autiskā spektra traucējumiem, pēc psihoizglītojošās programmas par ABA pamatiem. Pētījumā piedalījās 36 vecāki, kuriem ir bērni ar autiskā spektra traucējumiem, kas apmeklē ABA terapijas nodarbības. Respondenti bija vecumā no 26 līdz 45 gadiem (nsiev = 83%, M=35,31; SD=5,34). Viņi tika sadalīti divās grupās: vecāku grupa (n=18) bija vecumā no 26 līdz 45 gadiem (nsiev = 78%, M=35,16; SD=5,51), kontroles grupā (n=18) bija vecumā no 27 līdz 44 gadiem (nsiev = 89%, M=35,44; SD=5,33). Visi pētījuma dalībnieki aizpildīja demogrāfisko anketu, aptauju “Pacientu līdzestības mērījumi” (Measures of patient adherence, Hays et al., 1994), LKPT Stresa simptomu skalu (Perepjolkina u.c. 2022) un Psiholoģiskās labklājības skalas (Scales of psychological well-being, Ryff., 1898; apadaptēja latviešu valodā Voitkāne, Miezīte un Raščevska, 2002). Pētījuma rezultāti liecina, ka pēc psihoizglītošanas vecāku grupā ir statistiski nozīmīgas izmaiņas līdzestības rādītājos (T = 2,71, p = 0,007), stresa simptomu rādītājos (T = -2,09, p = 0,04) un psiholoģiskās labklājības rādītājos (Pozitīvas attiecības ar citiem skala (T = 2,70 , p = 0,007); Autonomijas skala (T =2,03, p = 0,04); Prasme īstenot savas vajadzības skala (T = 2,81, p = 0,01); Personības izaugsmes skala (T = 2,53 , p = 0,01); Dzīves mērķa izjūtas skala (T = 2,55, p = 0,01); Sevis akceptēšanas skala (T = 2,21, p = 0,03), salīdzinot ar kontroles grupu. Papildu pētījuma rezultāti liecina, ka aptaujas “Pacientu līdzestības mērījumi” latviešu valodas versijas pantu reakcijas un diskriminācijas indeksi ir normas robežās, Kronbaha alfas koeficients ir 0,84, kas liecina par labu skalas pantu iekšējo saskaņotību.
The aim of the Master's thesis study research was to determine changes in adherence, stress symptoms, and psychological well-being indicators among parents who have children with autism spectrum disorders, following a psychoeducational program on the basics of ABA. The study involved 36 parents with children with autism spectrum disorders, who attend ABA therapy sessions. Respondents were aged from 26 to 45 years (nwom= 83%, M=35.31; SD=5.34). They were divided into two groups: the parent group (n=18) aged from 26 to 45 years (nwom= 78%, M=35.16; SD=5.51), and a control group (n=18) aged from 27 to 44 years (nwom= 89%, M=35.44; SD=5.33). All study participants completed a demographic questionnaire, the "Measures of patient adherence" survey (Hays et al., 1994), Latvian Clinical Personality Test Stress symptom scale (LKPT) (Perepjolkina et al., 2022), and Scales of psychological well-being (Ryff, 1998; adapted into Latvian by Voitkāne, Miezīte, & Raščevska, 2002). The results of the study indicate that after psychoeducation, the parent group showed statistically significant changes in adherence indicators (T = 2.71, p = 0.007), stress symptom indicators (T = -2.09, p = 0.04), and psychological well-being indicators (Positive relations with others scale (T = 2.70, p = 0.007); Autonomy scale (T = 2.03, p = 0.04); Environmental mastery scale (T = 2.81, p = 0.01); Personal growth scale (T = 2.53, p = 0.01); Purpose in life scale (T = 2.55, p = 0.01); Self-acceptance scale (T = 2.21, p = 0.03)) compared to the control group. Additional study results show that the Latvian language version of the "Measures of patient adherence" survey's item reaction and discrimination indices are within normal limits, with a Cronbach's alpha coefficient of 0.84, indicating good internal consistency of the scale's items.
Description: Veselības psiholoģija
Health psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.