Title: Skolotāju profesionālā un personīgā labbūtība: veicinošie un traucējošie faktori
Other Titles: Teachers' professional and personal well-being: Facilitating and hindering factors
Authors: Anita Pipere
Ieva Sergijevska
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: skolotājs;labbūtība;personīgā labbūtība;profesionālā labbūtība;faktori;kvalitatīvs pētījums;kvalitatīvā induktīvā kontentanalīze;teacher;well-being;personal well-being;professional well-being;qualitative research;qualitative inductive content analysis
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba tēma ir “Skolotāju profesionālā un personīgā labbūtība: veicinošie un traucējošie faktori”. Pētījuma mērķis bija izpētīt Latvijas skolotāju izlases profesionālās un personiskās labbūtības veicinošos un traucējošos faktorus. Pētījumā tika izvirzīti pieci jautājumi. Kā skolotāji raksturo savu pašreizējo personisko labbūtību? Kādi veicinošie un traucējošie faktori, pēc skolotāju domām, ir ietekmējuši viņu personīgo labbūtību? Kā skolotāji raksturo savu pašreizējo profesionālo labbūtību? Kādi veicinošie un traucējošie faktori, pēc skolotāju domām, ir ietekmējuši viņu profesionālo labbūtību? Kas nepieciešams valsts mērogā, lai skolotāju labbūtība pieaugtu? Darba aktualitāti pamato fakts, ka šāds pētījums Latvijā nav veikts, pasaulē tēma ir maz pētīta ar kvalitatīvās stratēģijas palīdzību. Pētījumā piedalījās 12 vispārizglītojošo skolu priekšmetu skolotāji vecumā no 43 līdz 58 gadiem, vidējais vecums 52,5 gadi, vidējais darba stāžs skolotāja profesijā 30,5 gadi. Datu ieguvei tika izmantotas daļējas strukturētas intervijas. Datu analīzei tika izmantota kvalitatīvā induktīvā kontentanalīze. Darbā atspoguļota veicinošo un traucējošo faktoru ietekme skolotāju labbūtībai. Kopumā pētījuma rezultāti uzrāda vajadzību gan pēc personīgās, gan pēc profesionālās labbūtības, lai uzturētu profesionalitāti, veselību, produktīvas attiecības ar ģimeni un līdzcilvēkiem gan privātajā, gan darba vidē.
The topic of the master's thesis is "Teachers' professional and personal well-being: enabling and hindering factors". The aim of the study was to investigate the contributing and hindering factors of the professional and personal well-being of a sample of Latvian teachers. Five questions were raised in the study. How do teachers describe their current personal well-being? What enabling and hindering factors do teachers believe have affected their personal well-being? How do teachers describe their current professional well-being? What enabling and hindering factors do teachers believe have affected their professional well-being? What is needed nationally to increase teacher well-being? The topicality of the work is justified by the fact that such a study has not been conducted in Latvia, and globally the topic has been little studied of a qualitative research strategy. Twelve general education school subject teachers aged 43-58 years old, average age 52.5 years, average length of service in the teaching profession 30.5 years participated in the study. Semi-structured interviews were used for data collection. Qualitative inductive content analysis was used for data analysis. The work reflects the influence of contributing and hindering factors on the well-being of teachers. The results of the study reflect the need for both personal and professional well-being in order to maintain professionalism, health, productive relationships with family and peers in both private and work environments.
Description: Veselības psiholoģija
Health psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.