Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorInese Stars-
dc.contributor.authorAnete Elīza Kalvāne-
dc.contributor.otherSabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Public Health and Social Welfareen-UK
dc.date.accessioned2023-07-15T21:34:03Z-
dc.date.available2023-07-15T21:34:03Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/13933-
dc.descriptionSabiedrības veselībalv-LV
dc.descriptionPublic Healthen-UK
dc.descriptionVeselības aprūpelv-LV
dc.descriptionHealth Careen-UK
dc.description.abstractPētāmā problēma: Starppersonu komunikācijai aborta aprūpē ir liela loma kā ārstniecības pakalpojuma kvalitāti raksturojošam elementam, un tā ietekmē pacientu apmierinātību ar saņemto pakalpojumu. Tomēr pacienti, tostarp sievietes, kuras veic abortu, pauž neapmierinātību par veselības aprūpes profesionāļu negatīvi vērtējošo attieksmi, informācijas trūkumu u. c. aspektiem, kas ietekmē viņu emocionālo labsajūtu un uzticēšanos ārstam. Darba mērķis: Izprast sieviešu, kuras veic abortu, un ārstniecības personāla starppersonu komunikāciju un šīs komunikācijas ietekmējošos faktorus Latvijas ārstniecības iestādēs. Pētījuma metodes: kvalitatīvais pētījums lietišķā pētījuma dizainā. Individuāli tika veiktas piecas daļēji strukturētās intervijas ar sievietēm, kuras pieredzējušas legālu, nenotikušu vai spontānu abortu pēdējo piecu gadu laikā kādā no Latvijas ārstniecības iestādēm. Dati tika analizēti, izmantojot tematisko analīzi. Rezultāti: Tika definētas četras tēmas: 1) aborts – sensitīvs notikums sievietes dzīvē (aborta konteksts), 2) “mēs” un “viņas” (lēmuma pieņemšana), 3) svarīgākā starppersonu komunikācijas daļa (informācijas apmaiņa), 4) no empātijas līdz vienaldzībai un nosodījumam (attieksme). Galvenokārt, dalībniecēm pietrūka atbilstošs informācijas nodrošinājums un emocionālais atbalsts. Intervētās sievietes izjuta dažādu attieksmi no ārstniecības personāla. Rezultāti norāda par komunikāciju ietekmējošo faktoru saistību ar pacienta emocionālo stāvokli un uzticību ārstam. Secinājumi: Veiksmīgu starppersonu komunikāciju veicina empātija, laipnība, pacienta lēmuma respektēšana, dialogs, emocionālais kontakts ar pacientu, uz personu orientēta pieeja. Starppersonu komunikāciju kavē informācijas trūkums, psiholoģisko atbalsta resursu neesamība, neesošs komandas darbs, minimāls kontakts ar pacientu, neadekvāta leksika, bezpersoniska un kritizējoša attieksme. Pētījuma rezultāti sniedz ieteikumus ārstniecības personālam starppersonu komunikācijas pilnveidei ar pacientēm, kuras saņem aborta pakalpojumus.lv-LV
dc.description.abstractTitle of the study: Women's experience of interpersonal communication in abortion care in Latvian medical institutions. Research problem: Interpersonal communication takes a significant role in abortion care as a quality indicator for health care service, and it affects patient satisfaction with received service. However, patients, including women who have abortions, express dissatisfaction with health care providers’ negatively judgmental attitude, lack of information and other aspects that impact their emotional wellbeing and ability to trust a doctor. Objective: To understand the women who have abortion and health care providers interpersonal communication and factors that affect it in Latvian medical institutions. Methods: Applied qualitative research design. Individual semi-structured interviews were conducted with five women with induced, missed or spontaneous abortion experience in the last five years at any of Latvian medical institutions. The data was analyzed using thematic analysis. Results: Four main themes were defined: 1) abortion – a sensitive event in woman’s life (abortion context), 2) “we” and “them” (decision making), 3) the most important part of the interpersonal communication (information exchange), 4) from empathy to indifference and condemnation (attitude). Mostly, participants missed appropriate provision of information and emotional support. Women who were interviewed experienced various attitudes from health care providers. The results indicate a link between factors that affect communication and patient’s emotional state and trust in the doctor. Conclusions: Factors that promote successful interpersonal communication are empathy, kindness, respect of patient’s decision, dialogue, emotional contact with the patient, person-oriented approach. Factors that prevent communication are lack of information, absence of psychological support resources, non-existent teamwork, minimal contact with the patient, inadequate vocabulary, impersonal and criticizing attitude. The research findings offer suggestions to health care providers for improvement of interpersonal communication with patients who receive abortion services.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectveselības aprūpelv-LV
dc.subjectaborta aprūpelv-LV
dc.subjectstarppersonu komunikācijalv-LV
dc.subjectārsta – pacienta attiecībaslv-LV
dc.subjectkvalitatīvais pētījumslv-LV
dc.subjecthealth careen-UK
dc.subjectabortion careen-UK
dc.subjectinterpersonal communicationen-UK
dc.subjectdoctor – patient relationshipen-UK
dc.subjectqualitative researchen-UK
dc.titleSieviešu pieredze par starppersonu komunikāciju aborta veikšanas gadījumā Latvijas ārstniecības iestādēslv-LV
dc.title.alternativeWomen's experience of interpersonal communication in abortion care in Latvian medical institutionsen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen-UK
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.