Title: Ankiloglosijas novērtēšanas instrumenti bērniem un pieaugušajiem, to satura un psihometrisko īpašību salīdzinājums: sistemātisks literatūras pārskats
Other Titles: Ankyloglossia assessment instruments in children and adults, comparison of their content and psychometric properties: a systematic literature review
Authors: Signe Tomsone
Līga Savicka
Elīna Grandāne
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: ankiloglosija;cieša mēles saite;ankiloglosijas novērtēšanas instruemnti;ankiloglosijas novērtēšanas instrumentu psihometriskās īpašības;ankyloglossia;tongue tie;ankyloglossia assessment instruments;psychometric properties of ankyloglossia assessment instruments
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba nosaukums: Ankiloglosijas novērtēšanas instrumenti bērniem un pieaugušajiem, to satura un psihometrisko īpašību salīdzinājums: sistemātisks literatūras pārskats. Pētāmā problēma: Ankiloglosija var būtiski ietekmēt indivīda veselību un labklājību, jo, ierobežotās mēles mobilitātes dēļ, dažādie funkcionēšanas ierobežojumi saglabājas un iespējamās blakusparādības progresē. Atsevišķās veselības aprūpes iestādēs Latvijā tiek veikta mēles saites ķirurģija, kas tiek balstīta neskaidrās indikācijās ankiloglosijas novērtēšanai. Vienoti un validēti skrīninga instrumenti ankiloglosijas izvērtēšanā Latvijā netiek pielietoti. Lai novērtētu bērnus un pieaugušos ar ankiloglosiju, ir nepieciešams specifisks un vienots novērtēšanas instruments. Darba mērķis: Noskaidrot biežāk izmantotos ankiloglosijas novērtēšanas instrumentus bērniem un pieaugušajiem, salīdzināt to saturu, izmantojot Starptautisko funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju (SFK), un salīdzināt to psihometriskās īpašības. Pētījuma metodes: Sistemātisks literatūras pārskats, pētījumos biežāk izmantoto ankiloglosijas novērtēšanas instrumentu bērniem un pieaugušajiem identificēšana. Identificēto instrumentu jēgpilno elementu sasaiste ar SFK kategorijām un instrumentu psihometrisko īpašību analīze. Pētījuma rezultāti: Klīniskajos pētījumos kā biežāk izmantotie instrumenti anlikoglosijas novērtēšani bērniem un pieaugušajiem identificēti Kotlow classification of ankyloglossia (Kotlow), Assessment Tool for Lingual Frenulum Function (ATLFF), Ruffoli’s classification of the lingual frenulum length (Ruffoli), Lingual frenulum protocol (LFP) un Tongue Range of Motion Ratio (TRMR). Biežāk identificētie instrumenti sasaistīti ar 109 SFK kategorijām no ķermeņa struktūras un ķermeņa funkciju komponentēm. LFP instruments sasaistīts ar lielāko skaitu komponenšu. Identificēti 9 pētījumi, kuros publicēta psihometrisko īpašību analīze instrumentiem Kotlow, ATLFF un TRMR, no kuriem TRMR ir veikta plašākā analīze. Secinājumi: Klīniskajos pētījumos biežāk tiek izmantoti instrumenti, kuri nav piemērotākie ankiloglosijas novērtēšanai bērniem un pieaugušajiem. Literatūrā skaidri redzama virzība mēles mobilitātes novērtēšanā saistībā ar indivīda funkcijām. Instrumenti novērtē indivīda ķermeņa funkcijas un ķermeņa struktūras. Visplašāk psihometriskās īpašības analizētas TRMR instrumentam. Visaptverošai ankiloglosijas novērtēšanai ieteicams lietot TRMR un LFP kopā. TRMR ir ar plašāko pierādījumu klāstu novērtēt ankiloglosiju un tas ir viegli iekļaujams ikdienas funkcionēšanas novērtējumā.
Title: Ankyloglossia assessment tools for children and adults, comparison of their content and psychometric properties: a systematic review of the literature. Research problem: Ankyloglossia can significantly affect the health and well-being of the individual, because, due to the limited mobility of the tongue, various functional limitations persist and possible side effects progress. In some health care institutions in Latvia, tongue tie surgery is performed, which is based on unclear evaluation of ankyloglossia. Uniform and validated tools for the evaluation of ankyloglossia are not used in Latvia. A specific and unified assessment tool is needed to assess children and adults with ankyloglossia. Aim: To find out the most commonly used tools for assessing ankyloglossia in children and adults, to compare their content using the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), and to compare their psychometric properties. Methods: Systematic review of the literature, identification of the most frequently used ankyloglossia assessment tools in children and adults. Linking the meaningful elements of instruments with the SFK categories and analysis of psychometric properties. Results: Kotlow classification of ankyloglossia (Kotlow), Assessment Tool for Lingual Frenulum Function (ATLFF), Ruffoli's classification of the lingual frenulum length (Ruffoli), Lingual frenulum protocol (LFP) and Tongue Range of Motion Ratio (TRMR) have been identified as the most frequently used tools for the assessment of ankyloglossia in children and adults. The most frequently identified tools are linked to 109 IFS categories from body structure and body function components. The LFP instrument is associated with the largest number of components. 9 studies were identified that published an analysis of the psychometric properties of the Kotlow, ATLFF, and TRMR instruments, of which the TRMR has been analyzed the most. Conclusions: Clinical trials often use instruments that are not the most suitable for assessing ankyloglossia in children and adults. The literature clearly shows a trend in the assessment of tongue mobility in relation to individual functions. The instruments assess an individual's body functions and body structures. Most extensively psychometric properties have been analyzed for the TRMR instrument. For a comprehensive evaluation of ankyloglossia, it is recommended to use TRMR and LFP together. The TRMR has the broadest body of evidence to assess ankyloglossia and is easily incorporated into routine functional assessment.
Description: Rehabilitācija
Rehabilitation
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.