Title: Sociālā mārketinga komunikācijas novērtējums. SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” piemērizpēte
Other Titles: Evaluation of Social Marketing Communication. A Case Study of SIA “Depozīta Iepakojuma Operators”
Authors: Romāns Putāns
Justīne Janaite
Eiropas studiju fakultāte
Faculty of European Studies
Keywords: Sociālais mārketings;sociālā mārketinga komunikācija;Social marketing;social marketing communication
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba temats ir “Sociālā mārketinga komunikācijas novērtējums. SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” piemērizpēte”. Līdz šim Latvijā gadu no gada ir veiktas dažādas sociālā mārketinga kampaņas, kā piemēram, veselības veicināšanas kampaņas, vides aizsardzības kampaņas, u.c., taču visbiežāk tās veic informēšanas funkciju un nespēj sasniegt galveno mērķi – sabiedrības uzvedības maiņu. Līdz ar to, ka sociālās kampaņas nenes vēlamos rezultātus, var secināt, ka arī Latvijā komunikācijas speciālistiem nav līdz galam skaidra izpratne par sociālā mārketinga pielietošanas metodēm un procesiem. Tāpēc ir svarīgi pētīt, kā sociālā mārketinga komunikāciju (SMK) padarīt pēc iespējas efektīvāku. SMK ir svarīga loma arī Latvijas depozīta sistēmas ieviešanas kontekstā. Izmantojot efektīvas SMK metodes un principus un panākot pilnīgu sabiedrības uzvedības maiņu par labu depozīta sistēmas iepakojuma atgriešanai, tiktu sasniegti ne tikai depozīta sistēmas mērķi, bet arī ilgtermiņā veicinātu Latvijas atkritumu apsaimniekošanas nozares uzlabošanos un attīstību. Līdz ar to maģistra darba mērķis ir, pamatojoties uz zinātniskās literatūras atziņām un empīrisko pētījumu, izstrādāt ieteikumus SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” sociālā mārketinga komunikācijas pilnveidošanai. Lai sasniegtu definēto maģistra darba mērķi, izmantotas vairākas pētījuma metodes. Darba 1. nodaļā izmantota monogrāfiskā metode, lai identificētu un analizētu sociālā mārketinga un SMK teorētiskos aspektus. Darba 2. nodaļā izmantota dokumentu analīzes metode un kontentanalīze, lai veiktu depozīta sistēmas SMK novērtējumu, kā arī sekundāro datu analīze, lai identificētu kampaņas “Depozīta sistēmas ieviešana Latvijā” sabiedrības motivāciju izmantot depozīta sistēmu. Darba 3. nodaļā izmantota padziļinātās daļēji strukturētās ekspertu intervijas, lai iegūtu ekspertu viedokli par iedarbīgu SMK un vērtējumu par depozīta sistēmas SMK. Secinājumu izteikšanai izmantota loģiski-konstruktīvās analīzes metode. Pētījuma rezultātā tiek secināts, ka visbiežāk SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” (DIO) komunikācijā izmantoti trīs komunikācijas veidi – sabiedriskās attiecības, reklāma un interneta mārketings. Balstoties uz kampaņas “Depozīta sistēmas ieviešana Latvijā” izpēti, DIO komunikācija daļēji izpilda iedarbīgas SMK pamatprincipus, līdz ar to turpmāk DIO nepieciešams ievērot un uzlabot vairākus iedarbīgas SMK pamatprincipus. Komunikāciju nepieciešams padarīt vienkāršāku, pievilcīgāku, kā arī nepieciešams iekļaut vairāk sociālo pamatprincipu, kā arī uzlabot savlaicīguma pamatprincipu. Maģistra darba apjoms ir 88 lappuses, tas ietver 13 attēlus, 4 tabulas, 77 literatūras un informācijas avotus. Papildus darbam ir 9 pielikumi.
The topic of the master thesis is “Evaluation of Social Marketing Communication. A Case Study of SIA “Depozīta Iepakojuma Operators”. Up to now, various social marketing campaigns have been carried out in Latvia year after year, such as health promotion campaigns, environmental protection campaigns, etc., but most often they perform an informational function and are not able to achieve the main goal – to change society’s behaviour. The fact that social campaigns do not achieve the expected results suggests that communication professionals in Latvia do not fully understand the methods and processes of applying social marketing. Therefore, it is important to research how to make social marketing communication (SMC) as effective as possible. SMC also plays an important role in the context of the implementation of the deposit return system in Latvia. Using effective SMC methods and principles and achieving a complete change in society’s behaviour in favour of the return of beverage packaging to the deposit system would not only achieve the objectives of the deposit system but also contribute to the improvement and development of the Latvian waste management sector in the long term. Therefore, the aim of the master thesis is based on the scientific literature and empirical research, to develop recommendations for improving the social marketing communication of SIA “Depozīta Iepakojuma Operators”. In order to achieve the defined aim of the Master's thesis, several research methods have been used. Chapter one of the thesis uses the monographic method to identify and analyse the theoretical aspects of social marketing and SMC. Chapter two of the thesis uses the document analysis method and contingency analysis to carry out an assessment of the SMC of the deposit system, as well as secondary data analysis to identify the motivation of the society to use the deposit system in the campaign "Implementation of The Deposit System in Latvia". Chapter three of the thesis uses in-depth semi-structured expert interviews to obtain experts' views on effective SMC and their assessment of the SMC of the deposit system. A logical-constructive analysis method was used to draw conclusions. As a result of the research, it is concluded that the three most common forms of communication used in SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” (DIO) communication are public relations, advertising, and internet marketing. Based on the research of the campaign “Implementation of the Deposit System in Latvia”, the DIO communication partially fulfils the key principles of an effective SMC, therefore in the future DIO needs to follow and improve several key principles of an effective SMC. Communication needs to be simpler and more attractive and include more of the social principle and improve the principle of timeliness. The master thesis is 88 pages long and includes 13 images, 4 tables, 77 literature and information sources. In addition, there are 9 appendices.
Description: Starptautiskā mārketinga un biznesa vadība
Management of International Marketing and Business
Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība
Management, Administration and Real Estate Management
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.