Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAgita Lūse-
dc.contributor.authorElīna Sokolova-
dc.contributor.otherKomunikācijas fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Communicationsen-UK
dc.date.accessioned2023-07-15T21:30:49Z-
dc.date.available2023-07-15T21:30:49Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/13626-
dc.descriptionStratēģiskā un sabiedrisko attiecību vadībalv-LV
dc.descriptionStrategic and Public Relations Managementen-UK
dc.descriptionInformācijas un komunikācijas zinātneslv-LV
dc.descriptionInformation and Communication Sciencesen-UK
dc.description.abstractMaģistra darba tēma: Vizuālās metaforas un naratīvi dienas karikatūrās: laikrakstu “Latvijas Avīze” (www.la.lv) un “Diena” (www.diena.lv) 2022. gada dienas karikatūru salīdzinošā analīze. Darba mērķis ir noteikt Latvijas laikrakstu “Latvijas Avīze” un “Diena” dienas karikatūru 2022. gada notikumu attēlojuma atšķirības, balstoties uz tajās ietvertajām vizuālajām metaforām un naratīviem. Pētījuma jautājumi: Kādas vizuālās metaforas un naratīvi identificējami Latvijas laikrakstos “Latvijas Avīze” un “Diena” 2022. gada dienas karikatūrās? Kādas ir atšķirības 2022. gada notikumu attēlojumā laikrakstu “Latvijas Avīze” un “Diena” dienas karikatūrās? Kāds ir lasītāju viedoklis par laikrakstos “Latvijas Avīze” un “Diena” publicētajām karikatūrām, tajās ietvertajām vizuālajām metaforām un to naratīviem. Pētījumā izmantotas pētījumu metodes: kvalitatīvā un kvantitatīvā kontentanalīze, vizuālās gramatikas analīze, fokusgrupu diskusijas. Darba teorētiskā daļa sastāv no trīs nodaļām, pirmajā tiek skaidrots, kas ir karikatūras žanrs, definīcijas problemātika, raksturojums, žanrs attīstība, tipoloģija un funkcijas. Otrajā nodaļā tiek aplūkoti karikatūru naratīvie aspekti un attēlu, t.sk kariaktūru, vizuālās gramatikas analīzes teorētiskais ietvars. Noslēdzošajā teorētiskās daļas nodaļā aprakstīts zinātniskais ieguldījums un būtiskākie atklājumi metaforu un vizuālo metaforu pētniecībā. Pētījuma ceturtajā nodaļā apskatīta pētījumu metodoloģija. Pētījuma empīriskā daļa tiek aprakstīta maģistra darba piektajā, sestajā un septītajā nodaļā. Piektajā nodaļā tiek analizēts, kādas ir karikatūrās attēloto personu grupas, tēmas, vizuālo metaforu veidi atbilstoši “A ir B” modelim un karikatūras papildinoši teksti. Sestajā nodaļā tiek veikta vizuālās gramatikas analīze, aplūkojot karikatūras no trīs metafunkciju – interaktīvā, reprezentatīvā un kompozicionālā – skatupunkta. Septītajā nodaļā tiek noskaidrots laikrakstu “Latvijas Avīze” un “Diena” lasītāju viedoklis attiecībā uz laikrakstos publicētajām dienas karikatūrām, tajās ietvertajām vizuālajām metaforām un to naratīviem, tiek veikta interviju analīze. Pētījumā iegūtie dati norāda, kādas vizuālās metaforas un naratīvi identificējami analizēto laikrakstu karikatūrās, kādas ir identificētās notikumu attēlojumu atšķirības, kā arī raksturots laikrakstu lasītāju viedokli. Tika secināts, ka laikrakstos galvenokārt izmantotas sapludināšanas un aizvietošanas veida vizuālās metaforas, būtiskās atšķirības notikumu attēlojumā saistītas ar karikatūrista interesēm un zināšanām, un izvēlētajiem mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem. Fokusgrupu diskusiju dalībnieku sniegtie viedokļi liecina par karikatūru kā iedarbīgu vizuālās komunikācijas veidu. Iezīmējas turpmākās pētniecības iespējas, ietverot vairākus iespējamos pētniecības aspektus un pieejas, tēmas padziļinātākais izpratnei. Veikto pētījumu iespējams izmantot turpmākiem vizuālo vēstījumu pētījumiem komunikācijas zinātnē, lai noskaidrotu, karikatūrās attēloto vizuālo metafolv-LV
dc.description.abstractThe topic of the master's thesis: Visual metaphors and narratives in daily cartoons: a comparative analysis of the daily cartoons of “Latvijas Avīze” (www.la.lv) and “Diena” (www.diena.lv) in 2022. The aim of the paper is to determine the differences in the representation of the events of 2022 in the daily cartoons of the Latvian newspapers “Latvijas Avīze” and “Diena” based on the visual metaphors and narratives they contain. The research questions are: What are the differences in the depiction of 2022 events in the daily cartoons of “Latvijas Avīze” and “Diena”? What are the readers' opinions on the cartoons published in the named newspapers, the visual metaphors they contain, and the narratives they convey? The research methods used in the study are qualitative and quantitative content analysis, visual grammar analysis, and focus group discussions. The theoretical part of the thesis consists of three chapters, the first one explains what the cartoon genre entails, the definitional problems, characteristics, the development of the genre, typology, and functions. The second chapter explores the narrative aspects of cartoons and the theoretical framework for the visual grammar analysis of images. The final chapter describes the scientific contributions and key findings in the field of metaphor and visual metaphor research. The fourth chapter discusses the research methodology. Chapter five analyses the groups of persons depicted in the cartoons, the main themes, the types of visual metaphors according to the “A is B” model, and the texts accompanying the cartoons. Chapter six provides an analysis of visual grammar, examining cartoons from the perspective of three meta-functions: interactive, representational, and compositional. The seventh chapter is focused on the opinion of the readers of both newspapers regarding the daily cartoons, the visual metaphors they contain, and the narratives they contain. The data shows which visual metaphors and narratives are identified in the cartoons of the analyzed newspapers, what the identified differences in the depictions of events are, as well as the opinions of the newspapers' readers. It was established that the newspapers mainly used visual metaphors of fusion and replacement; the significant differences in the representation of events were related to the interests and knowledge of the cartoonist and the chosen means of artistic expression. The views expressed by the participants in the focus group discussions point to cartoons as a powerful means of visual communication. Future research opportunities are outlined, including several possible research aspects and approaches, for a more in-depth understanding of the topic. The conducted research can be used for further research on visual messages in communication science, in order to clarify the perception and impact of visual metaphorical messages depicted in cartoons among different audiences. The thesis contains: 79 pages, 12 figures, 6 appendicesen-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectkarikatūralv-LV
dc.subjectvizuālā metaforalv-LV
dc.subjectnaratīvslv-LV
dc.subjectlaikraksts “Latvijas Avīze”lv-LV
dc.subjectlaikraksts “Diena”lv-LV
dc.subjectcartoonen-UK
dc.subjectvisual metaphoren-UK
dc.subjectnarrativeen-UK
dc.subject“Latvijas Avīze”en-UK
dc.subject“Diena”en-UK
dc.titleVizuālās metaforas un naratīvi dienas karikatūrās: laikrakstu “Latvijas Avīze” (www.la.lv) un “Diena” (www.diena.lv) 2022. gada dienas karikatūru salīdzinošā analīze.lv-LV
dc.title.alternativeVisual metaphors and narratives in daily cartoons: a comparative analysis of the daily cartoons of ''Latvijas Avīze'' (www.la.lv) and ''Diena'' (www.diena.lv) in 2022 .en-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen-UK
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.