Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAnda Rožukalne-
dc.contributor.authorAndris Siksnis-
dc.contributor.otherKomunikācijas fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Communicationsen-UK
dc.date.accessioned2023-07-15T21:30:35Z-
dc.date.available2023-07-15T21:30:35Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/13606-
dc.descriptionStratēģiskā un sabiedrisko attiecību vadībalv-LV
dc.descriptionStrategic and Public Relations Managementen-UK
dc.descriptionInformācijas un komunikācijas zinātneslv-LV
dc.descriptionInformation and Communication Sciencesen-UK
dc.description.abstractMaģistra darba tēma ir "Latvijas biznesa un ekonomikas žurnālistu profesionālo lomu pašizpratne", un pētījums ir padziļinājums vispārējam starptautiskam akadēmiskam pētnieciskajam projektam The Worlds of Journalism Study jeb WJS, lai labāk izprastu, kas notiek žurnālistu profesionālajos uzskatos, nosacījumus un ierobežojumus, kādos žurnālisti darbojas, un žurnālistikas funkcijas mainīgos apstākļos. Sarūkoša reklāmas tirgus apstākļos izmainās Latvijas mediju struktūra, tas ietekmē nodarbināto žurnālistu darba formu. Maģistra darba mērķis ir izpētīt, kādas profesionālās lomas reāli pilda Latvijas ekonomikas un biznesa žurnālisti, kā arī – vai un kādu ārējo vai iekšējo apstākļu rezultātā lomas mainās. Darba teorētiskā bāze ir literatūra un jaunākie pētījumi par žurnālistikas prakses izmaiņām pēdējos gados Žurnālistu profesionālo lomu pašizpratnes izpētē un skaidrošanā tiek izmantota Tomasa Haniča (Thomas Hanitzsch) un Tima Vosa (Tom P. Vos) žurnālistu lomu diskursīvā teorija, kas žurnālistu profesionālās lomas aplūko žurnālistikas, politikas, ekonomikas un sociālās vides mijiedarbībā divās jomās - politiskajā dzīvē un ikdienā. Lomu izmaiņas tiek pētītas, izmantojot žurnālistikas ekonomisko teoriju. Pētījumā veiktas daļēji strukturētas intervijas ar astoņiem Latvijas pieredzējušiem biznesa un ekonomikas žurnālistiem par viņu pieredzi profesionālajā darbā Maģistra darba būtiskākie secinājumi liecina, ka biznesa žurnālistu profesionālo lomu praksē aizvien svarīgāka kļūst digitalizācija, kas līdzšinējā darba veikšanu pieļauj un nostiprina attālinātā režīmā. Tas izmaina žurnālistu sadarbību ar informācijas avotiem, biznesa un ekonomikas ekspertiem un stimulē individuālu kontaktu ierobežotību un sašaurina informācijas ieguves dažādību. Saistībā ar reklāmas tirgus samazināšanos krītas ieņēmumi privātajos medijos, kas izraisa nodarbināto skaita samazināšanos, lielāku darba slodzi un pienākumu plašāku diapazonu uzliekot uz aktīvo nodarbināto pleciem. Žurnālistikas nozarē nodarbināto vidū pieaug spriedze un atsvešināšanās privāto un sabiedrisko mediju praktiķu starpā. Tomēr izmaiņas ārējā vidē neizraisa būtisku žurnālistu realizēto profesionālo lomu transformāciju vai tādas identificēšanu. Joprojām arī biznesa un ekonomikas žurnālisti savu darbību identificē ar politiskās dzīves žurnālistu lomām un par galvenajiem uzdevumiem uzskata sabiedrības informēšanu, izglītošanu, lēmumu pieņēmēju kontroli un vērtību maiņas stimulēšanu. Būtisks maģistra darba secinājums saistāms ar žurnālistu pasivitāti sava profesionālā darba satura mērķauditorijas pārzināšanā, kā arī ar pieaugošu individuālu lēmumu īpatsvaru publikācijas tematiskajā izvēlē un redaktoru darba kārtības iespaida mazināšanos.lv-LV
dc.description.abstractThe topic of the master's thesis is "Self-Perception of Professional Roles of the Business and Economic Journalists of Latvia", and the study is an in-depth study of "The Worlds of Journalism Study or WJS" general international academic research project, The structure of the Latvian media is changing in the conditions of a shrinking advertising market, and it affects the working form of employed journalists. The aim of the master's thesis is to examine what professional roles are actually performed by the economic and business journalists of Latvia, as well as whether the roles change as a result of external and internal circumstances and what these circumstances are. The discursive theory of journalist roles by Thomas Hanitzsch and Tom P. Vos is used in the study and explanation of the self-perception of the professional roles of journalists, which examines the professional roles of journalists in the interaction of journalism, politics, the economy and the social environment in two areas – political life and everyday life. Role changes are studied using the economic theory of journalism, The professional role of business journalists in practice is becoming more and more important due to digitisation, which changes the cooperation of journalists with information sources, business and economic experts, narrows the variety of information acquisition. In connection with the decline of the advertising market, revenues in private media are falling, which leads to a decrease in the number of employees, a greater workload and a wider range of responsibilities being placed on the shoulders of active employees. Tension and alienation between private and public media practitioners are growing among those employed in the journalism industry. However, changes in the external environment do not lead to a significant transformation or identification of professional roles undertaken by journalists. Even business and economic journalists still identify their activities with the roles of journalists of political life and consider public information, education, control of decision-makers and stimulation of value change as their main tasks. An important conclusion of the master's thesis is related to the passivity of journalists in knowing the target audience of the content of their professional work, as well as to the increasing proportion of individual decisions in the thematic selection of the publication and the diminishing effect of the agenda of editors.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectProfesionālās lomaslv-LV
dc.subjectbiznesa un ekonomikas žurnālistilv-LV
dc.subjectžurnālistu lomu diskursīvā teorijalv-LV
dc.subjectžurnālistikas ekonomiskā teorijalv-LV
dc.subjectžurnalistika un krīzeslv-LV
dc.subjectmediju digitalizācijalv-LV
dc.subjectProfessional rolesen-UK
dc.subjectBusiness and Economical journalistsen-UK
dc.subjectThe discursive theory of journalist rolesen-UK
dc.subjectEconomical Theory of journalismen-UK
dc.subjectJournalism and crisesen-UK
dc.subjectDigitisation of mediaen-UK
dc.titleLatvijas biznesa un ekonomikas žurnālistu profesionālo lomu pašizpratne.lv-LV
dc.title.alternativeSelf perception of the professional roles of Latvian business and economic journalists.en-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen-UK
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.