Title: Supervīzija kā atbalsts pirmsskolas pedagogiem profesionālo kompetenču pilnveidē
Other Titles: Supervision as a support for preschool teachers in the development of professional competences
Authors: Aira Aija Krūmiņa
Evija Leimane
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: supervīzija;pirmsskola;profesionālo kompetenču pilnveide;pirmsskolas pedagogi;supervision;preschool;professional development;preschool teachers
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Maģistra darba pētījuma mērķis ir izpētīt, kā supervīzija palīdz atbalstīt pirmsskolas pedagogus profesionālajā pilnveidē. Darba teorētiskajā daļā apkopota un analizēta informācija par supervīzijas konceptu, supervīzijas specifiku pirmsskolas pedagogiem, pirmsskolas pedagoģiju raksturojošajām iezīmēm. Pētījumā izvirzīti jautājumi: 1) Ko atklāj kvantitatīvie dati par pirmsskolas pedagogu profesionālo kompetenču pilnveidi un pieredzi supervīzijās? un 2) Kādus aspektus par profesionālo kompetenču pilnveidi pirmsskolas pedagogi uzsver pēc grupas supervīzijām? Pētījumā izmantots secīgais izskaidrojošais jaukta pētījuma dizains, pētījums veikts divos posmos. Pirmais instrumentārija sagatavošanas posms – pētījuma anketas izstrādes posms un instrumentārija realizācijas posms – kvantitatīvo datu ieguves un apstrādes posms. Otrais posms – viedokļu aptaujas izstrādes posms un kvalitatīvo datu ieguves un apstrādes posms. Kvantitatīvajā pētījumā piedalījās n = 547 pirmsskolas pedagogi Vidzemē un Rīgā. Aptaujā tika pārstāvēti dažāda vecuma pedagogi, visplašāk vecumā no 30 līdz 54 gadiem. Lielākajai daļai pedagogu bija bakalaura līmeņa izglītība. Supervīzijas pieredze pēdējo divu gadu laikā bijusi 48,2% respondentu. Viedokļu aptauju aizpildīja 16 pirmsskolas izglītības pedagogi, kas piedalījās autores organizētajās un vadītajās supervīzijās. Teorētiskā pētījuma rezultāti atspoguļo supervīzijas darba specifiku strādājot ar pirmsskolas izglītības pedagogiem. Raksturojot pirmsskolas pedagoģiju, izdalīti un raksturoti dažādi pirmsskolas izglītības darba aspekti: sadarbība ar vecākiem, vadību, kolēģiem un darbs ar bērniem. Kvantitatīvajā aptaujā tika noskaidrots, ka pirmsskolas pedagogi vecumā no 35 līdz 50 gadiem augstāk novērtē profesionālās pilnveides nozīmi nekā jaunāka un vecāka gadagājuma pedagogi. Aptuveni puse no pirmsskolas pedagogu darba devējiem piedāvā supervīzijas darba vietā, kas pozitīvi ietekmē pedagogu iesaisti supervīzijās. Pirmsskolas pedagogi no supervīzijas sagaida praktiskas zināšanas, ko var izmantot savā ikdienas praksē, emocionālie ieguvumi viņiem nav tik būtiski. Kvalitatīvajā viedokļu aptaujā tika noskaidrots, ka supervīzija veicina sadarbību ar kolēģiem, kas ļauj efektīvāk atrast risinājumus dažādām problēmām un paaugstina labizjūtu darba vietā. Supervīzijas laikā pedagogs saņem atbalstu profesionālajai pilnveidei gan praktisku ieteikumu veidā, gan iedvesmojot. Maģistra darba pētījumā iegūtie rezultāti ir izmantojami, veicot supervīzijas pirmsskolas pedagogiem, kā arī veicot tālākus pētījumus par supervīziju kā profesionālās pilnveides formu.
The objective of the master thesis is to study whether supervision helps to support preschool teachers in their professional development. The theoretical part of the paper is a collection and analyses of information about the concept of supervision, the specifics of supervision for preschool teachers, the characteristics of preschool pedagogy. Questions raised in the study: 1) What do the quantitative data reveal about the development of professional competences of preschool teachers and their experience in supervision? 2) What aspects of professional competence improvement do preschool teachers emphasize when participating in group supervisions? The research uses the sequential explanatory mixed research design, the research was conducted in two stages. The first stage was the preparation of the instrumentation – the stage of development of the research survey and involved quantitative data collection and analysis. The second stage – the stage of developing the opinion survey and qualitative data collection and analysis. n = 547 preschool teachers participated in the quantitative study. Teachers of various ages were represented, mostly aged 30-54. Most of the teachers had a bachelor's degree. 48.2% of respondents had supervisory experience in the last two years. The opinion survey was filled in by 16 preschool teachers who participated in the supervisions organized by the author. The results of the theoretical analysis reflect the specifics of supervision when working with preschool teachers, describes preschool pedagogy, various aspects of preschool education: cooperation with parents, colleagues and daily work with children. The quantitative survey revealed that preschool teachers aged 35-50 value the importance of professional development more than younger and older teachers. About half of employers offer workplace supervision, which has a positive effect on teachers' involvement in supervision. Preschool teachers expect practical knowledge that can be used in their daily practice, emotional benefits are not so important for them. In the qualitative survey, it was found that supervision promotes cooperation with colleagues, which allows finding solutions to various problems more effectively and increases well-being in the workplace. During supervision, the teacher receives support for professional development: practical recommendations and inspiration. The results can be used organizing supervision of preschool teachers, as well as in further research on supervision as a form of professional development.
Description: Supervīzija
Supervision
Izglītība, pedagoģija un sports
Education, Pedagogy and Sports
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.