Title: Komunikācijas par inflāciju tīkla kartēšana 2022. gadā: sociālā medija Twitter analīze.
Other Titles: Network mapping of communication about inflation: analysis of Twitter data in 2022.
Authors: Lāsma Šķestere
Ieva Opmane
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: inflācija;sociālais tīkls;sociālo mediju analīze;Twitter;Inflation;Social network;Social media analysis;Twitter
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darbs “Komunikācijas par inflāciju tīkla kartēšana 2022. gadā: sociālā medija Twitter analīze”, balstoties uz sociālo tīklu teoriju un informācijas kaskāžu teoriju, analizē ierakstus Twitter, kas šajā sociālajā medijā veikti 2022. gada laikā latviešu valodā un piemin inflāciju (gan vārdu “inflācija” dažādos tā locījumos, gan citus vārdus, kas raksturo inflāciju, piemēram “patēriņa cenu kāpums”). Inflācija Latvijā 2022. gadā strauji pieauga, atsevišķos mēnešos tai pat pārsniedzot 20 %. Latvija bija starp tām eirozonas valstīm, kur inflācijas pieaugums 2022. gada laikā bija visstraujākais. Šādā ekonomiskajā situācijā inflācijas tēma kļuvusi aktuāla ne tikai ekonomistu starpā, bet arī plašākā sabiedrībā, kas par to komunicē dažādās vidēs, tostarp sociālajos medijos. Šī pētījuma mērķis ir komunikācijas tīkla kartēšana un galveno komunikācijas grupu identifikācija un izpēte sociālajā medijā Twitter latviešu valodā laikā posmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim. Pētījuma veikšanai izveidota plaša datubāze ar Twitter ierakstiem, kas sastāv no 29,8 tūkstošiem oriģinālu ierakstu, bet, ņemot vērā tvītu pārpublicēšanu, kopējais analizējamais panelis sastāv no 45,9 tūkstošiem Twitter ierakstu. Kopumā par inflāciju latviešu valodā 2022. gada laikā komunicējuši 8123 Twitter lietotāju. Darbā secināts, ka komunikācija par inflāciju sociālajā medijā Twitter kļuva aktīvāka tajos mēnešos, kad cenas Latvijā pieauga straujāk. Turklāt Greindžera cēlonības testa rezultāti norāda, ka komunikācijas aktivitāti sociālajā medijā Twitter ietekmē tas, kad tiek publicēti dati par inflāciju un dati, kas raksturo cenu pieaugumu Latvijā, tos salīdzinot ar citām eirozonas valstīm. Tas liecina, ka, lai gan daļa no ierakstiem sociālajā medijā Twitter ir saistīti ar iedzīvotāju ikdienas novērojumiem un viņu personīgo pieredzi (par ko liecina arī Twitter ierakstos biežāk izmantoto vārdu analīze), tomēr vismaz daļa Twitter lietotāju pievērš uzmanību arī aktuālajiem tautsaimniecību raksturojošajiem datiem un notikumiem. Inflācijas komunikācijas tīkla kartēšanas rezultātā izveidoti grafi, kas raksturo gan kopējo komunikācijas struktūru, gan padziļināti pēta tieši to Twitter lietotāju aktivitāti, kas gada laikā par inflāciju komunicējuši visbiežāk. Aktīvāko Twitter lietotāju tīkls, kas veidots, balstoties uz viņu savstarpējo mijiedarbību (tvītu pārpublicēšanu un savstarpējām atbildēm uz citu lietotāju tvītiem), izmantojot klasterēšanas metodes, sagrupēts atbilstoši lietotāju mijiedarbības intensitātei. Šajā analizē tiek identificētas četras lietotāju grupas jeb klasteri, kas vairāk komunicē savā starpā, bet mazāk vai nemaz – ar citu grupu Twitter lietotājiem. Atsevišķu Twitter lietotāju grupu veido Latvijas Banka kopā ar mediju pārstāvjiem, ekonomistiem un dažiem biznesa pārstāvjiem. Šīs grupas lietotāji savos tvītos aktīvāk piemin dažādus ekonomiku raksturojošus radītājus, kā arī izsaka prognozes un pievērš uzmanību nākotnes tendencēm.
The master thesis "Network mapping of communication about inflation: analysis of Twitter data in 2022" analyses Twitter posts in the Latvian language mentioning inflation during 2022 (this includes both mentioning the term “inflation” as well as other words that reflects inflation such as “consumer price increase”). The analysis is based on social network theory and information cascades theory. Inflation in Latvia in 2022 rose rapidly, exceeding 20 % in some months, and was among the fastest growing in the euro area. In this economic situation, the topic of inflation has become relevant not only among economists but also to the wider public who discuss it in various communication environments, including social media. The purpose of the study is to map the communication network and identify and study the main communication groups on Twitter in the Latvian language during the period from January 1, 2022, to December 31, 2022. The study uses a large database of Twitter posts, consisting of 29.8 thousand original posts, and, considering retweets, the total analysed panel consists of 45.9 thousand Twitter posts. Overall, 8123 Twitter users communicated about inflation in Latvian in 2022. The study concludes that communication about inflation on Twitter became more active in those months when prices in Latvia rose faster. In addition, the results of the Granger causality test indicate that communication activity on Twitter is influenced by the publication of data on inflation and data characterizing the increase in prices in Latvia compared to other euro area countries. This suggests that while some of the posts on Twitter are related to people's daily observations and personal experiences (as evidenced by the word analysis more commonly used in Twitter posts), at least some Twitter users also pay attention to current macroeconomic data and events. As a result of the inflation communication network mapping, graphs were created that characterize both the overall communication structure and in-depth study of the activity of Twitter users who communicated about inflation most frequently during the year. The most active Twitter user network, which was created using clustering methods based on their mutual interactions (retweets and responses to other users' tweets) is grouped according to the intensity of this interaction. The analysis identifies four user groups, or clusters, that communicate more with each other but less or not at all with other Twitter users in other groups. The separate Twitter user groups include Latvijas Banka (Central Bank of Latvia), along with media outlets, government officials, and individuals.
Description: Komunikācija un mediju studijas
Communication and Media Studies
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.