Title: Mārketinga stratēģija recepšu medikamentu virzīšanai Latvijas tirgū
Other Titles: Marketing Strategy for the Promotion of Prescription Drugs in the Latvian Market
Authors: Iveta Ludviga
Lāsma Pauniņa
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: Marketinga stratēģija;recepšu medikamentu mārketings;recepšu zāļu mārketings;recepšu zāļu reklāma;Marketing strategy;marketing of prescription medicines;marketing of prescription durgs;promotion of prescription medicines
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Mārketinga stratēģija recepšu medikamentu virzīšanai Latvijas tirgū. Zāļu tirgus Latvijā ik gadu pieaug gan patērēto zāļu apjoma, gan nozarē apgrozīto finanšu līdzekļu ziņā, taču stingrais normatīvais regulējums, lēmuma par zāļu lietošanu sarežģītais pieņemšanas process un konkurence apgrūtina zāļu ražotāju mārketinga plānu realizāciju un mērķu sasniegšanu. Tādēļ pētījuma mērķis ir izpētīt recepšu zāļu izrakstīšanas un izsniegšanas paradumus un izstrādāt priekšlikumus mārketinga stratēģijai recepšu zāļu tirgū Latvijā. Lai sasniegtu darba mērķi nepieciešams izanalizēt Latvijas recepšu zāļu tirgus dinamiku un tā likumisko ietvaru un apkopot ģimenes ārstu un farmaceitu/ asistentu viedokli par recepšu zāļu parakstīšanas un izsniegšanas paradumiem, kā arī vēlamo komunikāciju saziņā ar zāļu ražotājiem. Iegūtie rezultāti liecina, ka no valsts budžeta kompensējamo zāļu izrakstīšanai ģimenes ārsti lieto to SNN un lēmumu par konkrēta medikamenta iegādi aptiekā pieņem pacients, savukārt no valsts budžeta nekompensējamo zāļu izrakstīšanai pamatā tiek lietots to komercnosaukums un ģimenes ārsts ir galvenais lēmuma pieņēmējs šīs medikamentu grupas lietošanā. Tātad mārketinga aktivitātes ārstu auditorijā jāvērš uz no valsts budžeta nekompensējamo un no valsts budžeta kompensējamo patentēto zāļu reklāmu. Zāļu komercnosaukuma izrakstīšana receptēs ir saistīta ar atpazīstamu zāļu ražotāja zīmolu, atpazīstamu produkta zīmolu, produkta specifiskām īpašībām un paradumu konkrētas zāles izrakstīt. Savukārt, konkrēta komercnosaukuma zāļu izsniegšanu aptiekās nosaka tā parakstīšana zāļu receptēs un pacientu pieprasījums. Komunikācijai ar zāļu ražotājiem un izplatītājiem ģimenes ārsti un farmaceiti/ asistenti visvairāk izmanto klātienes un attālināta formāta izglītojošos pasākumus, kā arī sazinās ar medicīniskajiem pārstāvjiem. Iegūtie rezultāti var kalpo kā priekšlikumi zāļu ražotāju un izplatītāju mārketinga stratēģijas veidošanai Latvijā. Maģistra darbs, 82 lappuses, 2 pielikumi, 10 tabulas, 33 attēli un 57 informācijas avoti. Pauniņa, Lāsma. Mārketinga stratēģija recepšu medikamentu virzīšanai Latvijas tirgū. Maģistra darbs/ zinātniskais vadītājs Dr. sc. administr., prof. Iveta Ludviga. Rīga: RSU, 2023, 82 lpp.: 33 il.
Marketing strategy for the promotion of prescription drugs in the Latvian market. The pharmaceutical market in Latvia is growing every year in terms of both the amount of pharmaceuticals consumed and the financial resources traded in the industry, but the strict regulatory framework, the complex process of making a decision on the use of medicines, and competition makes it difficult for drug manufacturers to implement their marketing plans and achieve their goals. The aim of the study is to investigate the habits of prescribing and dispensing prescription drugs and to develop proposals for a marketing strategy in the market of prescription drugs in Latvia. In order to achieve the goal of the work, it is necessary to analyze the dynamics of the Latvian prescription drug market and its legal framework and gather the opinions of general practitioners (GPs) and pharmacists on the habits of prescribing and dispensing prescription drugs, as well as their preferred communication ways with drug manufacturers. The obtained results show that GPs use the INN for prescribing drugs that are reimbursed from the state budget and the decision to buy a specific medication at the pharmacy is made by the patient, while for prescribing drugs that are not reimbursed from the state budget, their commercial name is mostly used. Therefore, marketing activities in the audience of doctors should be focused on the advertising of drugs that are not reimbursed from the state budget and on patented drugs. Prescribing the trade name of a medicine in prescriptions is related to a recognizable brand of the drug manufacturer and the product, specific characteristics of the product and the habit of prescribing a specific drug. The dispensing of particular medicines in pharmacies is determined by prescribing them from doctors’ side and the request of patients. For communication with drug manufacturers GPS and pharmacists use face-to-face and remote format educational events the most, as well as they communicate with medical representatives. The obtained results can serve as proposals for the development of the marketing strategy of drug manufacturers and distributors in Latvia. Master's thesis, 82 pages, 2 appendices, 10 tables, 33 figures and 57 sources of information. Pauniņa, Lāsma. Marketing strategy for the promotion of prescription drugs in the Latvian market. Master's thesis/ scientific lead Dr. sc. admin., prof. Iveta Ludviga. Riga: RSU, 2023, 82 pages: 33 fig.
Description: Veselības vadība
Health management
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.