Title: Balss traucējumi skolotājiem
Other Titles: Voice disorders in teachers
Authors: Jeļena Reste
Loreta Korkunova
Medicīnas fakultāte
Faculty of Medicine
Keywords: balss traucējumi;skolotāji;profilakse;riska faktori;voice disorder;teachers;prevention;risk factors
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Dažādu profesiju specifika var ievērojami atšķirties. Viena no tādām īpašām grupām ir ar balsi saistītās profesijas, piemēram, skolotāji. Kvalitatīva balss ir galvenais pedagoga darba instruments, Balss traucejumi rada diskomfortu ikdienā gan pašam skolotājam, gan arī kolēģiem un izglītojamajiem. Lielās balss noslodzes dēļ, skolotājiem balss traucējumu attīstības risks ir augstāks, nekā vispārējā populācijā. Pēc pasaulē veikto pētījumu datiem balss traucējumi skolotāju vidū ir plaši izplatīti visā pasaulē. Pētījuma mērķis bija apzināt balss traucējumu izplatību skolotāju populācijā, apkopot riska faktorus un profilakses iespējas. Materiāli un metodes. Literatūras apskats. Izmantojot e-datubāzēs bezmaksas pieejamos informācijas avotus un pētījumu rezultātus, apkopota un analizēta informācija par balss traucējumu izplatību, to riska faktoriem un profilakses iespējām. Rezultāti. Balss traucējumi skolotājiem ir plaši izplatīta, bet nepietiekami apzināta problēma. Galvenie riska faktori, kas saistīti ar skolotāja profesiju ir liela balss slodze, fona troksnis runāšanas laikā, nelabvēlīgi vides faktori un ieradumi. Liela balss slodze neizbēgami saistāma ar skolotāja darbu, bet pārējiem faktoriem ir iespējama profilakse. Fona trokšņa samazināšana, uzlabojot skaņas izolāciju, likvidējot trokšņa avotus, piemēram, izslēdzot iekārtas, kuras tajā brīdī netiek izmantotas. Ergonomiskas darba vides iekārtojums, kas veicina ergonomiskas ķermeņa pozas ieņemšanu runāšanas laikā, nosaka attālumu no runātāja līdz klausītājam. Gadījumos, kad vides uzlabojumi nav pietiekams risinājums, var izmantot palīgierīces. Secinājumi. Balss traucējumi skolotājiem ir aktuāla problēma, kurai netiek pievērsta pietiekama uzmanība. Skolotājiem trūkst izpratnes par balss kvalitātes novērtējumu, zināšanu par balss traucējumu riska faktoriem un profilakses iespējām. Darba devēju aktīva darbība varētu uzlabot skolotāju zināšanu līmeni un pielāgot darba apstākļus, samazinot balss traucējumu attīstības riskus.
The specifics of different professions can vary significantly. One such special group is voice-related professions such as teachers. A high-quality voice is the main tool of the pedagogue's work. Voice disorders cause discomfort on a daily basis not only for the teacher himself, but also for colleagues and students. Because of the heavy vocal strain, teachers are at a higher risk of developing voice disorders than the general population. According to global studies, voice disorders are widespread among teachers worldwide. The aim of the study was to determine the prevalence of voice disorders in the teacher population, to summarize risk factors and prevention options. Materials and methods. Literature review. Using free information sources and research results available in e-databases, information on the prevalence of voice disorders, their risk factors and prevention options was collected and analyzed. Results. Voice disorders are a widespread but under-recognized problem for teachers. The main risk factors associated with the teaching profession are high voice load, background noise during speaking, adverse environmental factors and habits. High voice load is inevitably associated with the teacher's work, but the other factors can be prevented. Background noise is reduced by improving sound insulation and eliminating sources of noise, such as turning off equipment that is not in use at the time. The arrangement of an ergonomic work environment, which promotes the adoption of an ergonomic body posture while speaking and determines the distance from the speaker to the listener. In cases where environmental improvements are not a sufficient solution, assistive devices can be used. Conclusions. Voice disorders for teachers is an ongoing problem that is not receiving enough attention. Teachers lack understanding of voice quality assessment, knowledge of voice disorder risk factors and prevention options. Active action by employers could improve the level of knowledge of teachers and adjust working conditions, reducing the risks of developing voice disorders.
Description: Medicīna
Medicine
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Studējošo pētnieciskie darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.