Title: Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū
Other Titles: Relationship between the severity of anxiety symptoms and strfess coping strategies among RSU Faculty of Medicine preclinical year students
Authors: Artūrs Miksons
Karīna Rudus
Medicīnas fakultāte
Faculty of Medicine
Keywords: Atslēgvārdi. Pārvarēšanas stratēģijas;trauksme;medicīnas studenti.;Keywords. Coping strategies;anxiety;medical students.
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: KOPSAVILKUMS Ievads. Trauksmes reakcija ir būtiska normālas funkcionēšanas sastāvdaļa, taču nepieciešamās pārmaiņas kļūst kaitīgas ilgstošas trauksmes gadījumā. Medicīnas studentiem trauksmes traucējumi sastopami vēl biežāk nekā kopējā populācijā. Stresa pārvarēšanas stratēģijas ir tādas noteiktas darbības vai domāšanas process, kas tiek pielietots, lai nodrošinātu stresa pārvarēšanu. Mērķis. Izpētīt saistības starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU (Rīgas Stradiņa universitātes) MF (Medicīnas fakultātes) 1. - 3. studiju gadu studentu vidū. Materiāli un metodes. Veikts kvantitatīvs šķērsgriezuma pētījums. Pētījuma instruments bija anonīma pašnovērtējuma aptauja, kas iekļāva sociodemogrāfiskos jautājumus, Problēmsituāciju pārvarēšanas pieeju aptauju (COPE) un Ģeneralizētas trauksmes aptauju - 7 (GAD7). Datu ievākšanas periods bija no 2022. gada decembra - 2023. gada janvārim. Statistiskā analīze veikta, izmantojot IBM SPSS Statistics 29.0. Rezultāti. Pētījumā piedalījās 162 respondenti. Nebija vai minimāli trauksmes simptomi novēroti 20 (12.3%) studentiem, viegli trauksmes simptomi 53 (32.7%), mēreni trauksmes simptomi 43 (26.5%), bet smagi trauksmes simptomi novēroti 46 (28.4%) studentiem. Statistiski nozīmīgas korelācijas novērotas starp trauksmes simptomu smagumu un sekojošām stresa pārvarēšanas stratēģijām: ļoti vāji, negatīva korelācija ar pieņemšanas (r = - 0.154, p = 0.050) un plānošanas (r = - 0.166, p = 0.034) stratēģijām; vāji, negatīva korelācija ar pozitīvas pieredzes pārvērtēšanas un personības izaugsmes stratēģiju (r = - 0.203, p = 0.009); ļoti vāji, pozitīva korelācija ar domu novēršanas no problēmas stratēģiju (r = 0.193, p = 0.014); vāji, pozitīva korelācija ar alkohola/narkotiku lietošanas (r = 0.239, p = 0.002), atteikšanās no rīcības (r = 0.267, p = < 0.001) un noliegšanas (r = 0.275, p = < 0.001) stratēģijām. Secinājumi. RSU MF pirmsklīnisko gadu studenti pielieto dažādas stresa pārvarēšanas stratēģijas, no kurām dažas ir saistītas ar labvēlīgu, bet citas ar nelabvēlīgu ietekmi. Izteiktāka trauksmes simptomātika saistīta ar: retāku tādu stratēģiju pielietošanu kā pozitīva pieredzes pārvērtēšana un personības izaugsme, pieņemšana, plānošana un/vai biežāku tādu disfunkcionālo stratēģiju pielietošanu kā alkohola/narkotiku lietošana, atteikšanās no rīcības, noliegšana un domu novēršana no problēmas.
ABSTRACT Introduction. The anxiety response is essential to normal functioning, but the necessary changes become harmful in case of long-term anxiety. In the medical student population, anxiety disorders occur even more commonly than in the general population. Stress coping strategies are specific actions or thought processes used to cope with stress. Aim. To investigate the relationships between the severity of anxiety symptoms and stress coping strategies among 1st – 3rd study year students of Rīga Stradiņš University (RSU) Faculty of Medicine (MF). Materials and Methods. A quantitative cross-sectional study was conducted. The research instrument was an anonymous self-report survey consisting of sociodemographic questions, the Coping Orientation of Problem Experience Inventory (COPE), and the General Anxiety Disorder – 7 (GAD7). The data collection period was from December 2022 – January 2023. Statistical analysis was conducted with IBM SPSS 29.0. Results. In the study participated 162 respondents. No or minimal anxiety symptoms were observed in 20 (12.3%) respondents, mild anxiety symptoms in 53 (32.7%), moderate anxiety symptoms in 43 (26.5%), and severe anxiety symptoms in 46 (28.4%) respondents. A statistically significant correlation was observed between the severity of anxiety symptoms and the following stress-coping strategies: very weak, negative correlation with acceptance (r = - 0.154, p = 0.050) and planning (r = - 0.166, p = 0.034) strategies; weak, negative correlation with the positive reinterpretation & growth strategy (r = - 0.203, p = 0.009); very weak, positive correlation with the mental disengagement strategy (r = 0.193, p = 0.014); weak, positive correlation with alcohol-drug use (r = 0.239, p = 0.002), behavioral disengagement (r = 0.267, p = < 0.001) and denial (r = 0.275, p = < 0.001) strategies. Conclusions. Pre-clinical study years students of RSU MF use various stress coping strategies, some related with beneficial and others with unfavorable effects. More prominent anxiety symptoms are associated with less frequent use of specific strategies, such as positive reinterpretation & growth, acceptance and planning, and/or more frequent use of certain dysfunctional strategies, such as alcohol-drug use, behavioral disengagement, denial, and mental disengagement.
Description: Medicīna
Medicine
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Studējošo pētnieciskie darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.