Title: Mūzikas terapeitu vērtējums par izvērtēšanas instrumentu lietojumu praksē
Other Titles: Music therapists' appraisal of the use of assessment tools in practice
Authors: Jana Duhovska
Annija Stradiņa
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: mūzikā balstīta izvērtēšana;mūzikas terapijas izvērtēšanas instrumenti;vērtējums;mūzikas terapeits;music-based assessment;music therapy assessment tools;score;music therapist
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma mērķis bija noskaidrot mūzikas terapeitu (turpmāk – MūzT) viedokli par mūzikā balstītu izvērtēšanas instrumentu (turpmāk - MTII) lietošanas pieredzi un izstrādāt priekšlikumus MTII uzlabošanai. Tika izvirzīti pieci pētījuma jautājumi: Kādus MTII profesionāļi izmanto savā praksē? Kā MT ievēro MTII autora norādījumus? Kāds ir MūzT viedoklis par MTII, to trūkumiem un ierobežojumiem? Kādas ir galvenās problēmas ar MTII pielietojumu, un kāds ir to skaidrojums? Kādi ir ekspertu piedāvātie risinājumi MTII procesa pilnveidei? Pētījumam tika izvēlēts secīgais, jauktā pētījuma dizains, kas notika divos posmos, iekļaujot gan kvalitatīvās, gan kvantitatīvās datu ieguves, analīzes un apstrādes metodes. Pētījuma pirmais posms dalās divos apakšposmos – pirmajā apakšposmā notika telefonintervijas (n=13), bet otrajā apakšposmā – aptaujas anketa (n=33). Pētījuma otrajā posmā bija mērķtiecīgi atlasītu ekspertu panelis (n=4), kuru uzdevums bija sniegt rakstiskas atbildes uz četriem jautājumiem. Iegūtie rezultāti parāda, ka MūzT izvērtēšanas procesā konkrētus MTII pārsvarā izmanto reti, jo tie nav adaptēti un standartizēti instrumenti. Tie MūzT, kuri izmanto kādu no MTII savā praksē, lielākoties ir iepazinušies ar autora norādījumiem, bet ievēro tos tikai daļēji. MūzT viedoklis par MTII ir tāds, ka pieejamie instrumenti ir komplicēti un ļoti laikietilpīgi, lai tos izmantotu īstermiņa MT procesā. Eksperti par galvenajām problēmām MTII izmantošanā norādījuši, ka pieejamie MTII ir šaurām pacientu grupām un neparocīgi, tāpēc netiek pielāgoti vai lietoti. Tādējādi izvērtēšana ir subjektīvs process un MūzT pielieto pašu veidotus uzdevumus un dokumentēšanas formas, kas liedz iespēju izsekot kl/p progresam vai regresam, kad tas nonāk pie cita MūzT. Ekspertu piedāvātie risinājumi – vienoties par MTII, ko turpmāk abās augstskolās (RSU un LiepU) mācīt topošajiem MūzT. LMTA organizēs seminārus par izvērtēšanas nozīmi un instrumentu izmantošanu.
The aim of the study was to clarify music therapists (MusT) opinion on the experience of using music-based assessment tools (MBAT) and to develop proposals to improve MBAT. Five questions were raised: What MBAT professionals use in their practice? How does MusT follow the instructions of the author of MBAT? What is MusT view of MBAT, the flaws and limitations? What are the main problems with the use of MBAT and what is their explanation? What are the solutions proposed by experts to improve the MBAT process? The study selected a sequential, mixed study design that took place in two phases, including both qualitative and quantitative methods of data extraction, analysis and processing. The first phase of the study is divided into the sub-programmes, with telephone interviews (n=13) in the first sub-programme and a questionnaire (n=33) in the second sub-programme. The second phase of the study consisted of a panel of targeted experts (n=4) tasked with providing written answers to four questions. The results obtained show that, in the process of assessing, certain MBAT are mainly used rarely because they are not adapted and standardised instruments. Those who use one of the MBAT in their practice have mostly met the author’s instructions, but only partially follow them. The idea of MBAT is that the tools available are complicated and very time-consuming to be used in the short-term music therapy process. Experts on the main problems in the use of MBAT have indicated that available MBAT are small and inconvenient in narrow patient groups and therefore not adapted or used. Thus, the assessment is a subjective process and MusT applies self-formed tasks and documentation forms that prevent track of client progress or regression when it comes to another MusT. The solutions proposed by experts to agree on the MBAT to be taught to future MusT in both universities (RSU and LiepU). Latvian Music Therapy association (LMTA) will organise seminars on the relevance of the assessing and the use of the instruments.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rezultatu_kopsavilkums_6.pielikums.pdfNoslēguma darba pielikums86.52 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Rehabilitacijas_fakultate_RFMT_2023_Annija_Stradina_034570.pdfMaģistra darbs2.28 MBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.