Title: Vizuāli plastiskā mākslas terapija vispārizglītojošās skolas vidē: darbības jomas noteikšanas sistemātiskais pārskats
Other Titles: Visual plastic art therapy in the general school as work environment: a scoping review
Authors: Jana Duhovska
Kristīne Ozola-Juska
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: Vizuāli plastiskā mākslas terapija;mākslas terapija;skola;vispārizglītojošā skola;skolas vide.;Art therapy;school;general education school;school environment.
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Anotācija Skolas vidē arvien vairāk ir sastopami bērni un pusaudži ar dažādām emocionālām, sociālām un akadēmiskām problēmām, kas pasliktina viņu iekļaušanos skolas vidē un sekmes mācībās. Mākslas terapeitam, pielietojot atbilstošas pieejas, metodes/tehnikas un materiālus, ir iespēja mazināt šis problēmas, palīdzot bērniem un pusaudžiem izprast sevi un citus, regulēt savas emocijas un uzvedību un pilnvērtīgāk iesaistīties mācību procesā. Maģistra darba mērķis ir noskaidrot pētījumos aprakstīto VPMT pielietojumu bērniem un pusaudžiem skolas vidē, izstrādājot darbības jomas noteikšanas sistemātisko pārskatu. Lai atbildētu uz pētījuma jautājumiem, kā pētījumos ir aprakstīta VPMT sesiju satura un struktūras izveide, metodes/tehnikas un materiāli, teorētiskās pieejas, mērķi, prasmju attīstība, traucējumu/grūtību mazināšanās darbā ar bērniem un pusaudžiem vispārizglītojošās skolas vidē, tika veikta pētījumu meklēšana Google Schollar, Science Direct, Ebsco host un ProQuest datu bāzēs, kā arī notika saziņa ar ārvalstu universitātēm, kurās tiek apgūta mākslas terapijas programma. Pētījumu atlase veikta pēc PRISMA ScR 2021 shēmas, ņemot vērā iepriekš noteiktus iekļaušanas un izslēgšanas kritērijus. Pētījumu metodoloģiskās kvalitātes izvērtēšanai tika izmantots Jauktu metožu novērtēšanas instruments (Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT)). Instrumentārijam izmantots JBI pierādījumu sintēzes protokols (JBI Manual for Evidence Synthesis, 2020). Darbības jomas noteikšanas sistemātiskajā pārskatā tika iekļauti divpadsmit pētījumi. Pētījuma rezultāti liecina, ka vizuāli plastiskās mākslas terapijas (VPMT) process bērniem un pusaudžiem vispārizglītojošās skolas vidē vidēji tiek organizēts vienu reizi nedēļā, sākot no sešām sesijām līdz visa mācību gada garumā, sesijas ilgums 40 minūtes. Visbiežāk izmantotā metode/tehnika ir zīmējums “Pašportrets”, ar kura palīdzību tiek attīstītas prasmes iepazīt un izprast sevi, savu rīcību, savu situāciju, palīdzot mazināt trauksmi. VPMT visbiežāk tiek pielietota humānistiskā teorētiskā pieeja un izstrādāti mērķi saistībā ar risināmo problēmu. Izveidotais darbības jomas noteikšanas pārskats ir pirmais šāda veida pētījums latviešu valodā un būs noderīgs vizuāli plastiskās mākslas terapeitiem, kuri nākotnē varētu strādāt ar bērniem un pusaudžiem vispārizglītojošās skolas vidē, kā arī citiem pētniekiem, kuri vēlas veikt pētījumus šajā jomā.
Abstract Recently children and adolescents in the school environment are increasingly encountered with various emotional, social and academic problems. The art therapist, by applying appropriate approaches, methods/techniques and materials, has the opportunity to reduce these problems, helping children and teenagers to understand themselves and others. The aim of the master's thesis is to find out the method of applying Visual Plastic Art Therapy (VPAT) to children and adolescents in the school environment described in the researches and to create a systematic overview of this field of activity. In order to answer the research questions, how the research describes the creation of the content and structure of the VPAT sessions, methods/techniques and materials, theoretical approaches, goals, skills development, reduction of disorders/difficulties appearing in work with children and adolescents in the general education school environment, an exploratory search was conducted in Google Scholar ,Science Direct, Ebsco host and ProQuest databases, as well as communication with foreign universities where the art therapy program is being taught. The selection of studies was carried out according to the PRISMA ScR 2021 scheme, taking into account pre-determined inclusion and exclusion criteria. The Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT) was used to evaluate the methodological quality of the studies. The JBI Manual for Evidence Synthesis (2020) has been used for the instrumentation. Twelve studies were included in the systematic review of the scope. The results of the research show that the process of VPAT to children and teenagers in the general education school environment is organized on average once a week, from six sessions to the whole school year, one session duration is 40 minutes. The most frequently applied method/technique has been the "Self-portrait" drawing. In VPAT, the humanistic theoretical approach is most often applied and the objectives are developed in relation to the problem to be solved. The scope review created is the first study of this kind in Latvian language and will be useful for visual arts therapists who will work with children and adolescents in the general education school environment in the future, as well as other researchers who going to conduct researches in this field.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.