Title: Dažādas intensitātes fizisko aktivitāšu ietekme uz cilvēka psihoemocionālo stāvokli
Other Titles: The impact of physical activities of different intensity on the psycho-emotional state of a person
Authors: Irēna Upeniece
Aleksandra Pasternaka
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: fiziskās aktivitātes; zemā intensitāte; mērenā intensitāte; psihoemocionālais stāvoklis; stress; sirdsdarbības frekvence;physical activity; low intensity; moderate intensity; psycho-emotional state; stress; heart rate
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Kvalifikācijas darba tēma: Dažādas intensitātes fizisko aktivitāšu ietekme uz cilvēka psihoemocionālo stāvokli. Pētījuma mērķis: Izpētīt mērenās intensitātes un zemas intensitātes fiziskās aktivitātes ietekmi uz cilvēku psihoemocionālo stāvokli. Tēmas aktualitāte: Stress ir neatņemama ikdienas sastāvdaļa, tomēr tā var negatīvi ietekmēt cilvēka psihoemocionālo stāvokli. Mūsdienās cilvēki cieš no stresa, trauksmes un depresijas dažādu dzīves faktoru dēļ, kas var būtiski ietekmēt attiecības ar apkārtējiem, produktivitāti darbā un draudēt veselībai. Daudzu gadu garumā tika veikti vairāki pētījumi, kuri pierāda, ka fiziskās aktivitātes pozitīvi iedarbojās uz cilvēka dzīves kvalitāti un pašsajūtu. Pētījuma hipotēze: Mērenās intensitātes fiziskās aktivitātes labvēlīgāk ietekmē cilvēku psihoemocionālo stāvokli dažādu vecumu grupās salīdzinot ar zemās intensitātes fiziskām aktivitātēm. Pētījuma metodes: Kvantitatīvs eksperimentāls pētījums. Psihoemocionālā stāvokļa izvērtēšanas instrumenti bija anketēšana izmantojot RSU Psiholoģijas laboratorijas “Depresijas, trauksmes un stresa aptauju (atjaunotā LV versija) pētījuma sākumā un beigās. Pētījuma piedalījās 15 dalībnieki: 11 sievietes un 4 vīrieši. Dalībnieki, kuri piedalījās pētījumā tika sadalīti 2. grupās: Pirmajā grupā 7 cilvēki: 2 vīrieši un 5 sievietes veica zemās intensitātes FA. Otrajā grupa – 8 cilvēki: 2 vīrieši un 6 sievietes mērenas intensitātes FA. Lai noteiktu un kontrolētu FA intensitātes pētījuma norises laikā tiek izmantota Borgas slodzes intensitātes uztverēs 10 punktu skala un Sarunas tests. Pētījuma grupām tika piedāvātas nodarbības klātienē 6 nedēļas 2 reizes nedēļā, ārpus telpām. Nedēļā, kopumā, FA veltītais laiks – 3 stundas. Pēc nodarbībām abas grupas veica soļošanu un riteņbraukšana atbilstoši dotai intensitātei. Rezultāti: 1. Salīdzinot psihoemocionālo stāvokli pētījuma dalībniekiem, lielākās garīgās veselības izmaiņas pozitīvā iznākumā pēc sešu nedēļu nodarbībām ir novērojamas no vecumu grupā jauniešiem no 20 līdz 24 gadiem. 2. Veicot zemās intensitātes fiziskās aktivitāte, veiktais pētījums parāda, ka psihoemocionāla stāvokļa uzlabojumi ir novērojami lielā mērā. Zemās intensitātes FA palīdz daļēji izvairīties no garīgas veselības traucējumiem. 3. Pētījuma rezultāti veicot mērenās intensitātes fiziskās aktivitātes parāda, ka psihoemocionāla stāvokļa uzlabojumi ir novērojami diezgan lielā mērā. Mērenas intensitātes FA palīdz izvairīties no garīgās veselības traucējumiem, kā arī novērst psihoemocionālo traucējumu komplikācijas. 4. Izvirzīta hipotēze apstiprinājās. Sešu nedēļu nodarbības pieradīja, ka mērenās intensitātes fiziskās aktivitātes būtiski uzlaboja pētījumu dalībnieku psihoemocionālo stāvokli dažādu vecumu grupās, salīdzinot ar zemās intensitātes fiziskās aktivitātes.
Qualification thesis topic: The impact of physical activities of different intensity on the psycho-emotional state of a person Aim of the study: To investigate the effects of moderate intensity and low intensity physical activity on people's psycho-emotional state. Relevance of the topic: Stress is an integral part of everyday life, however, it can negatively affect a person's psycho-emotional state. Today, people suffer from stress, anxiety and depression due to various factors in life, which can significantly affect relationships with others, productivity at work and threaten health. Several studies were conducted over many years, which prove that physical activities have a positive effect on a person's quality of life and well-being. Research Hypothesis: Physical activities of moderate intensity have a more beneficial effect on the psycho-emotional state of people in different age groups compared to physical activities of low intensity. Research methods: A quantitative experimental study. The tools for evaluating the psycho-emotional state were questionnaires using the "Depression, anxiety and stress survey (updated LV version) of the RSU Psychology Laboratory at the beginning and at the end of the study. 15 participants took part in the study: 11 women and 4 men. Participants who participated in the study were divided into 2 groups: In the first group, 7 people: 2 men and 5 women performed low-intensity PA. In the second group – 8 people: 2 men and 6 women in moderate intensity PA. To determine and control the intensity of PA during the study, Borg's 10-point scale and the Conversation test are used in perception of load intensity. The study groups were offered face-to-face classes for 6 weeks, 2 times a week, outside the premises. A week, in total, the time devoted to PA – 3 hours. After the classes, both groups performed walking and cycling according to a given intensity. Results: 1. Comparing the psycho-emotional state of the research participants, the biggest changes in mental health in a positive outcome after six weeks of classes can be observed in the age group of young people from 20 to 24 years old. 2. When performing low-intensity physical activity, the conducted research shows that improvements in the psycho-emotional state can be observed to a large extent. Low-intensity FA helps to partially avoid mental health disorders. 3. The results of the study show that improvements in the psycho-emotional state can be observed to a large extent when performing physical activities of moderate intensity. Moderate intensity FA helps to avoid mental health disorders, as well as to prevent complications of psycho-emotional disorders. 4. The proposed hypothesis was confirmed. Six-week classes showed that moderate-intensity physical activities significantly improved the psycho-emotional state of research participants in different age groups, compared to low-intensity physical activities.
Description: Veselības sporta speciālists
Health care sports specialist
Izglītība, pedagoģija un sports
Education, Pedagogy and Sports
Appears in Collections:Studējošo kvalifikācijas darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.