Title: Fiziskās aktivitātes kā efektīvs līdzeklis pusaudžu depresijas simptomu mazināšanā.
Other Titles: Physical activity as an effective tool in reducing simptoms of adolescent depression
Authors: Lāsma Reide
Agnese Lorence
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: fiziskās aktivitātes;pusaudžu vecumposms;mentālā veselība;depresija;psihoemocionālā labbūtība;izglītības programmas.;physical activity;adolescence;mental health;depression;psycho-emotional wellbeing;educational programmes
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Kvalifikācijas darbs “Fiziskās aktivitātes kā efektīvs līdzeklis pusaudžu depresijas simptomu mazināšanā” aktualizē maz pētītu tēmu Latvijā, kas īpaši ir kļuvusi nozīmīga kontekstā ar Covid-19 pandēmiju. Pētījumi rāda, ka pēdējo trīs gadu laikā, pusaudžiem ir pasliktinājusies mentālā veselība, pusaudži piedzīvo pastiprinātu trauksmi un depresijas simptomus, ko veicinājuši dažādi pulcēšanās un socializēšanās ierobežojumi, pāreja uz attālinātajām mācībām, lielāks “ekrāna laiks” u.c. Vienlaikus ir būtiski sekmēt pusaudžu iesaisti fiziskajās aktivitātēs un sportā, jo tas var radīt nozīmīgu ietekmi uz mentālās veselības stiprināšanu, kā ar samazināt depresijas simptomus. Attiecīgi šī pētījuma mērķis ir izpētīt, vai fiziskās aktivitātes var palīdzēt mazināt pusaudžu depresijas simptomus. Pētījuma hipotēze – pusaudžiem, kuri nodarbojas ar fiziskajām aktivitātēm papildus vispārizglītojošā izglītības iestādē noteiktajai programmai, efektīvāk mazinās vai izzūd depresijas simptomi. Pētījumā piedalās pusaudži vecumā no 14 līdz 16 gadiem, kuri mācās konkrētas skolas trīs dažādu pamatizglītības programmu (pamata programma, sporta programma, mūzikas programma) 8. un 9. klasē un skolas psihologs. Pētījumā izmantotās metodes – anonīma aptaujas anketa un daļēji strukturēta intervija. Galvenie pētījuma rezultāti uzrāda, ka pusaudži arī šajā skolā piedzīvo depresijas simptomus, un norāda, ka viens no šo simptomu mazināšanas līdzekļiem, ir nodarbošanās ar fiziskām aktivitātēm. Savukārt skolēni, kuri papildus skolā noteiktajām obligātajām sporta stundām nodarbojas ar fiziskajām aktivitātēm un sportu, apzinās, ka viņiem tas palīdz mazināt depresijas simptomus, un uzskata, ka skolā ir nepieciešams veicināt vairāk iespēju būt fiziski aktīviem. Arī skolas psihologs norāda, ka fiziskās aktivitātes var palīdzēt mazināt depresijas simptomus un ir viens no galvenajiem ieteikumiem, ko iesaka pusaudžiem. Turklāt svarīga loma ir tieši skolotājiem, lai sekmētu lielāku pusaudžu iesaisti un nodarbošanos ar fiziskajām aktivitātēm un sportu. Iegūtie rezultāti var būt noderīgi turpmāko šīs tēmas pētījumu veikšanā un var būt izmantojami kā pamats, lai turpinātu plašākas diskusijas par fizisko aktivitāšu nozīmīgumu skolās, lai ne vien stiprinātu skolēnu fizisko veselību, bet arī sekmētu viņu psihoemocionālo labbūtību gan tagad, gan nākotnē. Atslēgvārdi– fiziskās aktivitātes, pusaudžu vecumposms, mentālā veselība, depresija, psihoemocionālā labbūtība, izglītības programmas.
The qualification paper “Physical activity as an effective tool for reducing the symptoms of adolescent depression” updates a little-studied topic in Latvia, which has become particularly important in the context of the COVID-19 pandemic. Studies show that over the past three years, adolescents have experienced a decline in mental health, increased anxiety and symptoms of depression, contributed by various social restrictions, the transition to distance learning, increased screen time, etc. At the same time, it is important to promote the participation of adolescents in physical activity and sports, as this can have a significant impact on mental health, as well as reducing symptoms of depression. Accordingly, the aim of this study is to investigate whether physical activity can help reduce symptoms of depression among adolescents. The study hypothesis is that adolescents who engage in physical activity in addition to a program established in a comprehensive education institution are more likely to reduce or eliminate symptoms of depression. The study involves adolescents aged 14 to 16 years who are studying in three different basic education programmes (basic programme, sports programme, music programme) in a particular school in grades 8 and 9 and a school psychologist. Methods used in the study - anonymous questionnaire and semi-structured interview. The main findings of the study show that adolescents in this school also experience symptoms of depression and indicate that one of the tools for reducing these symptoms is physical activity. On the other hand, students who engage in physical activities and sports in addition to the sports lessons required at school admit that it helps reduce the symptoms of depression and feel the need to promote more opportunities to engage in physical activities at school. The school psychologist also points out that physical activity can help reduce symptoms of depression and it is one of the top recommendations for adolescents in this situation. In addition, teachers themselves have an important role to play in promoting greater participation and involvement of adolescents in physical activity and sports. The results obtained can be useful for further research on this topic and can be used as a basis for further discussion about the importance of physical activities in schools, not only in improving the physical health of students, but also in promoting their psycho-emotional well-being now and in the future. Keywords: physical activity, adolescence, mental health, depression, psycho-emotional wellbeing, educational programmes.
Description: Veselības sporta speciālists
Health care sports specialist
Izglītība, pedagoģija un sports
Education, Pedagogy and Sports
Appears in Collections:Studējošo kvalifikācijas darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sabiedribas_veselibas_un_socialas_labklajibas_fakultate_VSS_2022_Agnese_Lorence_048665.pdfKvalifikācijas darbs445.35 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Veidlapa_Nr_E_21_048665.pdfNoslēguma darba pielikums109.28 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.