Rakstu krājums "Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2021"
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Sociālā darba un veselības aprūpes saskares punkti(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Deklava, LiānaItem Sajūtu dārzs – inovatīva pieeja personu ar funkcionāliem traucējumiem rehabilitācijā(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Ābele, Anita; Baltiņa, Ārija; Erkena, DaceItem Sociālais darbs Šrilankā(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Perera, Iripugi Šelomi PramošitaItem Vecums nav šķērslis(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Staķe, Dagnija; Paševica, Baiba; Pāvulēns, EdvartsItem Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2021. Beigu papildinformācija(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Rīgas Stradiņa universitāteItem Nordplus projekts “Dziedinošā daba”(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Trapenciere, Ilze; Besecks, Povils; Kraniha, Kaije; Maikova, Kadri; Pilkenena, KatrīnaItem Brīvprātīgā darba vadība stacionārās ārstniecības iestādēs(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Gerharde, Inta; Rindža, RitaBrīvprātīgais darbs, līdzīgi kā sociālais darbs, tiek veikts, lai uzlabotu labklājību un risinātu dzīves problēmas. Veicot brīvprātīgo darbu, cilvēki iesaistās sabiedriskajās norisēs, pārveido un uzlabo savu un apkārtējo dzīves kvalitāti, risina humānas, sociālas un vides problēmas. Šī raksta nolūks ir iepazīstināt ar brīvprātīgo darbu tieši ārstniecības iestādēs. Medicīnas vide ļoti bieži ir saistīta ar sāpēm, pārdzīvojumiem un zaudējumiem. Daktere, kura strādā ar onkoloģijas pacientiem, stāsta, ka pacienti ļoti bieži vēlas vienkārši dzīvu cilvēku, kuram izstāstīt savu sāpi, cilvēku, kurš uzklausa. Tādēļ visā pasaulē slimnīcās, kurās ārstējas pacienti ar smagām slimībām, darbojas brīvprātīgo grupas šādu pacientu atbalstam. Šobrīd arī Latvijā slimnīcās strādā brīvprātīgie no vairākām organizācijām. Rakstā paustās atziņas balstās gan uz tā autoru brīvprātīgā darba pieredzi, gan uz pētījumu “Brīvprātīgā darba vadība stacionārās ārstniecības iestādēs”, kurā tika noskaidroti svarīgākie brīvprātīgā darba vadītāju uzdevumi, lai brīvprātīgais darbs nebūtu īslaicīga kampaņa, bet ilgtermiņā ieņemtu stabilu vietu interdisciplinārā slimnīcas komandā un īstenotu brīvprātīgā darba prioritāro mērķi – uzlabotu pacientu labsajūtu.Item Ceļš uz profesionalitāti sociālajā darbā(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Glūdiņa, EstereItem Ko iedzīvotāji un pašvaldības deputāti gaida no sociālajiem darbiniekiem?(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Rutmane, Evija; Lotko, MarikaRīgas Stradiņa universitātē maģistra darba izstrādes gaitā veiktā pētījuma “Iedzīvotāju un pašvaldības deputātu gaidas no sociālajiem darbiniekiem” mērķis bija izpētīt iedzīvotāju un pašvaldības deputātu gaidas no sociālajiem darbiniekiem. Balstoties uz 2016. gadā Jaunzēlandē veikto Barbaras Stenifortas (Barbara Staniforth), Lizas Bedo (Liz Beddoe) un Kelsijas Dīnas (Kelsey Deane) pētījumu, kurā sabiedrības izpratne par sociālo darbu tika salīdzināta ar to, ko sociālie darbinieki gaida no sabiedrības izpratnē par sociālo darbu un sociālajiem darbiniekiem, tika pētīts sociālo darbinieku viedoklis par to, kādas, pēc viņu domām, ir iedzīvotāju un deputātu gaidas no sociālajiem darbiniekiem. Pētījums notika no 2018. gada marta līdz maijam maģistra darba ietvaros (autore – sociālā darba maģistre un izglītības zinātņu maģistre Evija Rutmane, vadītāja – sociālā darba maģistre Marika Lotko). Vienā pašvaldībā tika aptaujāti 97 pašvaldības iedzīvotāji, septiņi novada sociālā dienesta sociālie darbinieki, kā arī notika padziļinātas intervijas ar pieciem pašvaldības deputātiem. Iegūtie rezultāti liecina, ka gan pašvaldības deputātiem, gan novada iedzīvotājiem ir neadekvātas, nerealizējamas gaidas no sociālajiem darbiniekiem, tomēr sociālo darbinieku veikums tiek vērtēts pozitīvi un atzīts par sabiedrībai nozīmīgu. Savukārt sociālo darbinieku aptaujas rezultāti liecina, ka viņi uzskata, ka iedzīvotāji un pašvaldības deputāti sociālo darbinieku veikumu vērtē negatīvāk, nekā tas ir realitātē.Item Emocionālās inteliģences nozīme sociālā darba izglītībā(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Rupaine, SilvaIepazīstinot ar emocionālās inteliģences vietu sociālā darba izglītībā Latvijā, vispirms vērība jāpievērš emocionālās inteliģences koncepta attīstībai. Šajā publikācijā tiek atklāta emocionālās inteliģences aktualitāte darba tirgū un sociālajā darbā, kā arī piedāvājumi mūsdienu neformālajā un akadēmiskajā izglītībā, tostarp ir iekļauti sociālā darba studentu viedokļi par ieguvumiem Rīgas Stradiņa universitātē (turpmāk – RSU) īstenotajā studiju kursā “Emocionālā inteliģence sociālajā darbā” 2019. gadā.Item Starptautiskā maģistra studiju programma “Sociālais darbs ar bērniem un jauniešiem”: pieredze un attīstība(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Trapenciere, Ilze; Gudžinskiene, VidaItem Šrilankā gūto zināšanu un pieredzes papildināšana: intervija ar Šelomi Pereru(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Trapenciere, IlzeItem Sociālā darba ētika ierobežotu personāla resursu apstākļos sociālajā dienestā(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Lārmane, Madara; Moors, MārtiņšRīgas Sociālā dienesta dati par darbinieku mainību parāda, ka 2018. gadā sociālajā dienestā tika pieņemts 81 darbinieks, bet atbrīvoti tika 78 darbinieki. 2015. gadā veiktā pētījumā tika aptaujāti Rīgas patversmes sociālie darbinieki. Aptaujas rezultāti rādīja, ka 20?% respondentu ētiskās dilemmas un grūtības lēmuma pieņemšanā ieņem nozīmīgu vietu to grūtību vidū, ar kurām darbinieki saskaras ikdienas praksē. 2020. gadā veiktā pētījuma “Sociālā darba ētika ierobežotu personāla resursu apstākļos sociālajā dienestā” mērķis bija izpētīt sociālo darbinieku tipiskākās ētisko dilemmu risināšanas stratēģijas ierobežotu personāla resursu apstākļos Rīgas Sociālajā dienestā un sagatavot priekšlikumus sociālajiem darbiniekiem, kā šādos apstākļos efektīvi veikt klientu apkalpošanu. Lai sasniegtu pētījuma mērķi, tika anketēti 43 Rīgas Sociālā dienesta sociālie darbinieki, kuri sniedz sociālos pakalpojumus Rīgas pašvaldības iedzīvotājiem, kā arī tika veiktas padziļinātās intervijas ar diviem Rīgas Sociālā dienesta sociālajiem darbiniekiem, kuriem ir vislielākais darba stāžs sociālā darba nozarē. Pētījumā secināts, ka ierobežotu personāla resursu apstākļos tipiskākās ētiskās dilemmas ir personiskās un profesionālās vērtības un klienta vērtības; resursu sadale un klienta pamatvajadzību nodrošināšana; patiesības teikšana un klienta aizsardzības ievērošana; likumu, noteikumu ievērošana un ētisko vērtību saglabāšana. Sociālā dienesta sociālie darbinieki ētisko dilemmu risināšanai nozarē dod priekšroku uz procesu orientētās ētiskās dilemmas risināšanas stratēģijai.Item Šķēršļi bērnu labāko interešu nodrošināšanā adopcijas procesā(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Prūsis, Kaspars; Rence, Dace; Sandberga, VēsmaKatram bērnam ir neatņemamas tiesības uz ģimeni, un tiesību normās skaidri tiek nošķirta aprūpe ģimenē no ārpusģimenes aprūpes. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģimeni uzskata bērna bioloģisko ģimeni vai adoptētājus, kuri ar bērnu veido emocionālu piesaisti un patiesas, pastāvīgas vecāku–bērnu attiecības. Ārpusģimenes aprūpes sistēmas mērķis ir iespējami ātrāk panākt to, ka bērns neatrodas ārpusģimenes aprūpes sistēmā, ka viņš var atgriezties pastāvīgā ģimenē vai arī bērnam tiek nodrošināta pastāvīga ģimene. Adopcija ir viena no iespējām, kā gādāt par bērna interešu labāku nodrošināšanu un viņa izkļūšanu no ārpusģimenes aprūpes sistēmas. Šo interešu nodrošināšanā ļoti būtiska ir adopcijas institūta attīstība.Item Sociālā darba izglītības aktualitātes: intervija ar Vasili Joakimidi(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Lotko, MarikaItem Sociālajam darbam Latvijā 30 gadi: sociālā darba zināšanu, prasmju un kompetences aspekti(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Vilka, LolitaSociālais darbs ir profesionāla un akadēmiska joma, kura atrodas vismaz desmit nozaru krustpunktā. Praktiskā ikdienas darbā sociālie darbinieki ar dažādu profesiju speciālistiem, pakalpojumu sniedzēju institūcijām un organizācijām sadarbojas tā, ka sociālā darbinieka profesijas robežas dažkārt nav stingri nosakāmas. Tāpēc profesionālo zināšanu, prasmju un kompetences jautājumi joprojām ir profesionāļu un sociālo darbinieku izglītotāju diskusiju krustpunktā. 2020. gada oktobrī tika apstiprināts jaunais sociālo darbinieku profesijas standarts profesionālā bakalaura grāda iegūšanai. Turpinās intensīvs darbs pie profesijas standarta izstrādāšanas maģistra grāda iegūšanai. Dienaskārtībā ir Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.–2027. gadam “Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” Latvijā. Turpmākajos gados augstākās izglītības kvalitātes pilnveidošana saistīsies ar prasmju attīstību veicinošām studijām, kas noritēs ciešā sadarbībā ar profesionālo nozari, lai attiecīgo studiju programmu saturu pilnveidotu un salāgotu ar nozares attīstības vajadzībām.Item Eiropas Sociālā darba skolu asociācijas darba aktualitātes(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Lotko, MarikaItem Sociālās jomas svarīgākie akcenti 2021.–2027. gada plānošanas periodā(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Petraviča, RamonaItem Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2021(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Rīgas Stradiņa universitāteItem Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2021. Sākuma papildinformācija(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Rīgas Stradiņa universitāte